ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Miloš Svoboda

Skútry a rychlé čluny se přesouvají ze Slap na Orlík

  • 8
Majitelé přesunuli vodní skútry a rychlé čluny z přetížených Slap na o něco volnější Orlickou přehradu. Očekávanému nárůstu nehod a konfliktů s plavci nakonec zabránilo letošní deštivé počasí, shrnuje letošní sezonu Státní plavební správa (SPS). Ta před létem nařídila na zhruba polovině délky Slapské přehrady kvůli vyšší bezpečnosti plavců pomalou jízdu v takzvaném výtlačném režimu.

Největší počet nehod na vodě se letos odehrálo na Slapech a na Labi. Naopak razantně podle SPS klesl počet nehod na Baťově kanálu. Celkem se během letní plavební sezony odehrálo 24 nehod. To je proti loňskému roku o jedenáct méně, stále ale vysoko nad průměrem běžným v předchozích letech. 

Jak letos, tak i v loni se na slapské přehradě odehrály čtyři nehody, z toho vždy po jedné se zraněním. „V obou případech se nehoda se zraněním stala v úseku, na kterém nebyl zaveden výtlačný režim plavby,“ uvedla plavební správa.

Ještě před zahájením sezony předpovídala plavební správa, že letošní rok bude na tuzemských řekách mimořádně rušný. Kvůli koronavirovým opatřením totiž správa předpokládala, že řada lidí nevyrazí na dovolenou do ciziny, ale bude dovolenou trávit u tuzemských vodních ploch.  Zejména u slapské přehrady, která je klasickým rekreačním cílem pražské aglomerace, proto předpokládala citlivý nárůst návštěvníků. Proto na přehradě na zhruba dvojnásobek prodloužila úseky se zákazem rychlé jízdy, během které se příď plavidla zvedá nad vodu. 

Počet nehod na Slapech souvisí podle správy zejména s tím, že jde o plochu se zdaleka nejhustším provozem malých rekreačních plavidel.  „Na jeden říční km výrazně širší nádrže Orlík připadá průměrně 25 kotvících plavidel, zatímco na nádrži Slapy je to 64 plavidel, tedy 2,5 krát více,“ uvádí plavební správa. Omezení rychlosti na Slapech se ale projevilo tom, že majitelé lidí s vyšší konstrukční rychlostí je začali postupně převážet na Orlík. 

Tam se ale tento efekt zatím neprojevil negativně. Důvodem ale bylo především letošní deštivé počasí, které postihlo velkou část července a zároveň začátek a konec srpna. Kvůli tomu na řekách ubylo zejména bezmotorových plavidel, jako jsou například stále oblíbenější paddleboardy.