„Výsledkem interního šetření vzniklé situace je zjištění, že jde o systémovou chybu spojenou s fungováním elektronických nástrojů pro veřejné nabídky, kdy se lidská chyba či technický problém nedá nijak napravit. Fakticky je tedy třeba klást zvýšenou pozornost režimu stahování klíčů k odemknutí nabídek, protože některé procesy jsou nevratné a nelze náhradním způsobem přistoupit k otevření nabídek,“ uvedlo v tiskové zprávě ministerstvo dopravy.
Ministerstvo proto zdvojí proces generování příslušných systémových klíčů. „Tak, aby byl kladen větší důraz na omezení vlivu lidského faktoru či technické závady na přístrojích,“ stojí ve zprávě.
Úřad nyní odeslal zájemcům o miliardový kontrakt informaci o zrušení soutěže. Pokud se proti rozhodnutí neodvolají v dvoutýdenní lhůtě, ministerstvo obratem vypíše soutěž znovu.
Nabídky na provoz linky označované jako R9 se měly na ministerstvu dopravy otevírat v polovině září. Ministerstvo nicméně po vypršení lhůty na doručení nabídek neuvedlo podrobnosti k nabídkám, ani to, zda přihlášení uchazeči po formální stránce splnili kritéria zakázky. Nyní je zřejmé, že je to proto, že zkrátka tyto informace nevědělo. Znalo jen dvojici konkrétních uchazečů podle evidenčního listu došlých nabídek.
Soutěž na dopravce na vytížené trase mezi Prahou a Brnem přes Vysočinu je po dlouhé době prvním otevřeným výběrovým řízením na dopravce na české železnici. V poslední době totiž ministerstvo na rychlíkových linkách a kraje na regionálních linkách zadávali závazky veřejné dopravy buď napřímo, nebo zjednodušenou formou, které se dostalo označení „rozstřel“. Soutěž na trasu s hodinovým taktem tak měla být pilotním projektem a vyzkoušením si schopnosti Česka tyto soutěže uspořádat před tím, než budou podle rozhodnutí EU povinné.
Dopravce vzešlý ze soutěže měl na trase začít vozit cestující na přelomu let 2025 a 2026. Zajistit měl navíc zásadní obnovu vozidlového parku. Podmínkou byla nová tlakotěsná vozidla schopná jet dvousetkilometrovou rychlostí. Očekávaná cena, kterou bude muset stát dopravci za provoz spojení doplácet nad úroveň jízdného byla odhadnuta na půl miliardy korun ročně.