ČSA. Ilustrační snímek

ČSA. Ilustrační snímek | foto: ČSA

Vláda kývla na prodej ČSA Korejcům. Podle Nečase budou v dobrých rukou

  • 402
Vláda souhlasila s prodejem 44procentního podílu v Českých aeroliniích korejské společnosti Korean Air. Minoritu získá velký letecký dopravce v přepočtu za téměř 68 milionů korun, které dostane Český aeroholding. Smlouvu by měly obě strany podepsat 9. dubna.

"Je to důležitý krok, který umožní rozvoj ČSA i pražského letiště. České aerolinie se ocitly v dobrých rukou," uvedl po jednání vlády premiér Petr Nečas.

Podle ministra financí Miroslava Kalouska se podpisem smlouvy zakončí restruktualizační proces, který měl za úkol zachránit ČSA. "Odprodej ČSA na závěr restruktualizace byl podmínkou Evropské komise," podotkl Kalousek.

Komise podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek. Kalousek dodal, že 68 milionů, které Korejci zaplatí, dostane Český Aeroholding. Ten je ve vlastnictví státu.

Výkonný ředitel společnosti Patria Finance Petr Kováč hodnotí vstup investora pozitivně, cena podle něj není důležitá. "Dojde k jasnému zkvalitnění služeb ČSA. Dále KA přinese posílení pozice při jednání s dodavateli letadel, také ale know how při řízení aerolinek jako celku," vyjmenoval. Podstatný bude podle něj přínos pro pražské letiště vytvořením nového lokálního "hubu" a posílení tohoto vzdušného přístavu v rámci střední Evropy.

ČSA za hubičku? Jen na první pohled

Cena 68 milionů za téměř poloviční podíl v ČSA se na první pohled možná zdá přehnaně nízká, ale ve skutečnosti by pravděpodobně Korean Air uspěli i s nižší nabídkou. Hodnota ČSA spočívá v podstatě jen v zavedené značce a v tom, že dopravce vlastní výhradní licenci na lety do Ruska. Nemá ale například žádná provozuschopná vlastní letadla, pouze několik starých boeingů, které zřejmě prodá na součástky.

Už v minulosti se stát pokoušel ČSA prodat, ale neúspěšně. Naposledy v roce 2009 chtěl aerolinky za miliardu koupit Travel Service, toho však vláda odmítla. Podmínkou tehdy bylo i vyčištění firmy od dluhů a ztrát. Stát nakonec do ČSA nalil postupně přes čtyři miliardy korun, jen aby přežily: 2,5 miliardy kapitalizací úvěru od státního Osinku, další miliardu a půl nepřímo z peněz státního letiště a nově vzniklého aeroholdingu. Obě firmy od něj odkoupily postupně budovy, údržbu nebo handling, což ČSA umožnilo získat peníze na další provoz. Více než půl miliardy stála například koupě Holidays Czech Airlines, které ale se ztrátou zcela opustily trh charterových letů a jejich hodnota je oproti kupní ceně zlomková.

Z investora bude těžit pražské letiště

Podle Kalouska je největším přínosem prodeje aerolinek právě garance budoucího rozvoje Letiště Václava Havla.

Korejský dopravce má totiž v úmyslu vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů v Evropě. Záměr počítá i s navýšením kapacity ČSA, která by navazovala na spoje Korean Air v rámci Evropy. Zájemce o ztrátovou aerolinku slibuje rozvoj Letiště Václava Havla Praha jako přestupního bodu a chce posilovat dálkovou přepravu Českých aerolinií.

Společnost Ernst & Young Valuations nedávno ocenila hodnotu celých Českých aerolinií na 148,5 milionu korun.

"V souvislosti s prodejem takto velkého podílu, lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka," myslí si Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners.

Dodal, že prodejem 44 procent akcií fakticky stát ztrácí možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. "Například o zvýšení či snížení základního kapitálu či změně stanov. Zkrátka ve všech záležitostech, v nichž je na valné hromadě třeba více než jen prosté většiny hlasů," uvedl.

Stvrzení vlády se očekávalo. Už minulý týden se ministr financí Miroslav Kalousek vyjádřil k jediné nabídce pozitivně. Skutečnost, že nebude mít korejská firma soupeře, byla jasná od začátku března, kdy MF DNES informovala, že Qatar Airways nakonec nabídku nepodaly.

, ,