Vlak britského železničního dopravce CrossCountry

Vlak britského železničního dopravce CrossCountry | foto: Profimedia.cz

Britští železniční dopravci nemají personál a omezují spoje. V ČR potíže nejsou

  • 27
Britské železniční dopravce trápí nedostatek personálu. Některé společnosti zrušily velkou část spojů a připravily nové jízdní řády. Cestujícím se tak může zkomplikovat cesta. Čeští dopravci problémy nepociťují, někteří jsou na tom s personálem lépe než v jiných obdobích pandemie.

Západní Evropou se šíří varianta omikron. A zatímco pracovníci v kancelářích si mohou dovolit například po rizikovém kontaktu s nakaženým pracovat z domova, stevardi či strojvedoucí práci na dálku vykonávat nemohou. Část britských železničních dopravců tak musela zrušit některé vlakové spoje a dočasně upravit jízdní řády. Ty mají platit do poloviny ledna.

Omikron zasáhl také aerolinie. Chybějí piloti, společnosti zrušily tisíce letů

Například společnost CrossCountry, která provozuje meziměstské a jiné dálkové vlaky napříč Velkou Británií, uvedla, že situace ohledně absence zaměstnanců se „každým dnem zhoršuje“ a aktuálně chybí více než jeden z deseti zaměstnanců. Firma musela zrušit asi 50 denních spojů.

Skotský dopravce ScotRail obvykle provozuje zhruba 2000 spojů denně, od úterý jsou jízdní řády asi 160 spojů „chudší.“ 

„Během posledních několika týdnů jsme kvůli rekordním číslům počtu případů covid rušili velké množství vlaků, takže jsme se rozhodli iniciativně zařadit tento upravený jízdní řád, abychom našim zákazníkům poskytli větší jistotu ohledně služeb, které můžeme nabídnout,“ uvedl šéf ScotRail Alex Hynes pro BBC. Podle jeho slov do práce kvůli covidu nebo izolaci aktuálně nedochází stovky zaměstnanců.

Britská společnost LNER, která dopravuje cestující z hlavního města na severovýchod Anglie, zrušila tento týden 16 vlaků. Cestující však varuje, že v jízdním řádu mohou nastat „další neplánované změny.“

Čeští dopravci problémy nemají

České železniční dopravce pandemie zatím nijak výrazně netrápí. „V současné době máme nemocných asi 900 lidí z necelých 14 tisíc zaměstnanců ČD, a.s. Z toho v souvislosti s covidem pouze několik desítek,“ říká generální ředitel ČD Ivan Bednárik. 

Pokud onemocní zhruba 1500 z necelých 11 tisíc provozních zaměstnanců, vlakovou dopravu jsou podle Bednárika schopni zajistit s minimálními omezeními.

Vlaky mezi Ostravou a Prahou zpomalily, Pendolino už ztratilo téměř půl hodiny

„V jiných zemích ale vidíme, že varianta omikron vede k rychlému zvýšení nemocnosti a karanténám, proto máme připravené scénáře, podle nichž budeme postupovat jak při zajišťování vypravení vlaků, tak při organizaci údržby vozidel a další činnosti,“ dodává Bednárik.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je omezení počtu členů personálu a dalších zaměstnanců aktuálně výrazně nižší, než tomu bylo v předchozích obdobích pandemie.

Řešení pro zajištění provozu, pokud by došlo k jeho ovlivnění například z důvodů vyššího počtu karantén, mají připravena. „Na počátku tohoto týdne jsme toto projednávali také s našimi kolegy z RegioJet AT v Rakousku,“ doplňuje Ondrůj.

Dopravce LeoExpress informuje, že v karanténě jsou aktuálně jednotky zaměstnanců. „Vzhledem k pravidelnému testování a dodržování opatření nemáme nyní se sestavováním směn problém,“ říká mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Jak dodává, situaci se šířením varianty omikron a její dopady nejen na oblast dopravy denně sledují, a to v zahraničí i České republice. „Jsme také připraveni na masivnější testování nařízené vládou. Zároveň čekáme na upřesnění podoby testování pro strategické zaměstnance, především pro strojvedoucí,“ uzavírá Sedlařík.