Airbus už loni naznačil, že o takové zařízení má zájem. Ilustrační foto.

Airbus už loni naznačil, že o takové zařízení má zájem. Ilustrační foto. | foto: SXC.hu

Úspornější létání: palivo pomůže ušetřit malý motor na podvozku

  • 78
Kdo někdy cestoval na větší letiště, dobře tu situaci zná. Nekonečné minuty v letadle tráví při pojíždění po ploše. Pro aerolinky to je dost drahý špás: nejen že se letadlo plouží nevyužité po zemi, ale spotřebovává u toho ještě zbytečně tuny paliva. To má změnit speciální elektromotor společnosti WheelTug.

Společnost WheelTug chce výrazně snížit spotřebu tím, že do předních kol stroje nainstaluje speciální elektromotor, který umožní letadlům pojíždět po dráze a stát v letištní "zácpě". Výrazně se tak sníží spotřeba paliva či hluk.

"Je to určitě jedna z cest, jak se dá ušetřit. I když spotřeba při pojíždění není až tak vysoká, může jít při jednom letu klidně o tunu leteckého paliva, motory jedou po zemi zhruba na patnáct procent výkonu," vysvětluje Daniel Hanus, vedoucí Ústavu letecké dopravy na ČVUT.

Projekt gibraltarské firmy WheelTug má i výraznou českou stopu. Letiště Praha je prvním letištěm na světě, které se do projektu zapojilo jako jeho partner.

Podle dohody má letiště přispívat k rozvoji této technologie a například vymýšlet pravidla, jak se mají letadla s novou technologií přibližovat k dráze.

Jak to funguje

Jde o vysoce účinný elektromotor umístěný do předního podvozku, který je schopen uvézt letadlo bez zapnutých hlavních motorů. K pojíždění po zemi tak není potřeba tolik energie, jako letadlo musí vynaložit dosud.

Zařízení je plánované i do již létajících strojů. Instalace by přitom měla být velmi jednoduchá a autorizované servisní středisko by ji mělo zvládnout během několika málo hodin. Celkové ušetření paliva, emisí a snížení hluku firma odhaduje na půl milionu dolarů u jednoho letadla.

Novinka zaujala i českého dopravce Travel Service. "Zúčastníme se certifikačního testování," potvrdila mluvčí Vlaďka Dufková.

Právě postoj aerolinek a výrobců letadel bude pro budoucnost nového zařízení klíčový. Airbus už loni naznačil, že o takové zařízení má zájem: podobnou myšlenku mu totiž loni navrhla pětice studentů VUT a Airbus si nápad vybral jako jeden z pěti nejlepších, který mu v soutěži přišel. "Budoucnost to má, dala by se využít i energie vzniklá při brzdění. Rádi se na výzkumu budeme dál podílet," uvedl ředitel Leteckého ústavu VUT Brno Antonín Píštěk.

Motor přidaný do letadla a vážící několik desítek kilogramů sice zvyšuje hmotnost stroje, tím pádem i spotřebu během letu, celkově by však měla být spotřeba nižší. Už jen díky tomu, že piloti budou tankovat méně paliva, protože ho nespotřebují na zemi. WheelTug má při současných cenách spočítanou úsporu na palivu na půl milionu dolarů ročně na jedno letadlo. Emise CO2 při pojíždění mají klesnout o dvě třetiny.

Nejde přitom jen o úsporu za palivo, ale také za pozemní personál: dosud letadla často vytlačují ze stojánky na letišti speciální tahače.

Motorům stačí, aby před samotným vzletem byly nastartované kolem dvou až tří minut. Průměrná doba pojíždění na ruzyňském letišti je pět minut. Praha přitom patří v tomto ohledu mezi letiště s menšími čekacími dobami. Třeba ve Spojených státech se průměrná doba pojíždění pohybuje okolo 25 minut.

WheelTug má už hotový první prototyp, který úspěšně testovala v Kanadě na Boeingu 767. Než ale dojde k samotné certifikaci, potřebuje hodně pozemních testů. Zatím se počítá s certifikací pro Boeing 737. Systém je ale použitelný pro jakékoliv letadlo těžší než dvacet tun. V Česku za projektem stojí Jan Váňa, který dříve působil ve vedení ČSA nebo ABS Jets. "Jednáme i s dalšími firmami, které by se do vývoje a případně i později do výroby zapojily," uvedl Váňa.