Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Salač, MAFRA

Antimonopolní úřad bude řešit spor drah a ministerstva o linku pro Arrivu

  • 19
Spor ministerstva dopravy a­ jemu podřízených Českých drah o sedmiletý provoz rychlíkové linky spojující Liberec s­ Ústím nad Labem a Pardubicemi bude muset rozhodnout antimonopolní úřad. Zakázku ministerští úředníci přidělili na základě zjednodušeného řízení konkurenčnímu dopravci Arriva vlaky, podle Českých drah ale výběr provázely nestandardní kroky.

„Můžeme potvrdit, že jsme ve věci nabídkového řízení na veřejné služby na lince R14 dne 30. října podali na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů objednatele. Blíže věc nebudeme komentovat,“ uvedl mluvčí Českých drah Robert Pagan.

Rozhodnutí přidělit provoz dceřiné firmě německých drah Deutsche Bahn zdůvodňoval resort dopravy lacinější nabídkou konkurenčního dopravce. Ta za rok provozu požadovala od státu doplatek k ztrátovému provozu ve výši 176 milionů. Celkem tedy za takzvané kompenzace prokazatelné ztráty zhruba 1,24 miliardy korun.

Proti státem vlastněnému dopravci, který na lince jezdí doposud, tak stát ušetří 302 milionů korun. Druhá ze soutěžených tras, vedoucí z ­Olomouce do Ostravy přes Krnov, má i nadále zůstat Českým drahám.

Soutěž na pochodu

Ať soutěží všichni, či nikdo, říká odborový předák Českých drah

Přestože vedení Českých drah důvody vedoucí firmu ke sporu s nadřízeným úřadem oficiálně komentovat nechce, informace o konkrétních důvodech je možné vyčíst z vyjádření železničních odborářů. Hlavní výtkou je především to, že se podmínky soutěže měnily za pochodu poté, co zájem o provoz linky projevil soukromý dopravce, uvedl Vladislav Vokoun, který za Odborové sdružení železničářů (OSŽ) zastupuje zaměstnance v dozorčí radě Českých drah.

Původně totiž ministerstvo plánovalo jednat jen z Českými drahami a v nabídce státem vlastněného dopravce tak nakonec zůstaly započítány i náklady, které konkurenční společnost do své ceny nezapočítala. Šlo například o provoz pokladen ve stanicích nebo o vybavení vozidel novým evropským zabezpečovacím zařízením, které bude na trati povinné od roku 2025.

Ministerstvo dopravy nicméně s ­tvrzením, že by se soutěž v zásadních parametrech během vyjednávání měnila, nesouhlasí, a námitky Českých drah proto před dvěma týdny zamítla.