Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

  5:53aktualizováno  5:53
Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat bezpečnostní přestávky ani platit silniční daň. Na technickou kontrolu jezdí jen jednou za čtyři roky, pojištění je nižší, a co je asi nejpozoruhodnější, pro tyto kamiony neplatí zákaz vjezdu nákladních automobilů. V technickém průkazu totiž mají napsáno traktor.

Auta původně určená pro zemědělce na polích, na silnicích a dálnicích prakticky nelze rozeznat. Vše je přitom legální. I z toho důvodu si je pořizuje stále více firem nebo klasické náklaďáky na tyto „traktory“ nechává předělávat. Ministerstvo dopravy se díru v legislativě, která s ničím takovým nepočítala, teprve chystá zalátat. Například chce zvednout věk, odkdy bude možné tato vozidla řídit.

Fotogalerie

Kopřivnická Tatra sestrojila před pár lety Tatru Phoenix. Jednou z variant byl i Tatraktor, jak mu ve zdejší továrně říkají. Měl to být vůz, který fabriku vrátí na výsluní a vyplní díru na trhu – zemědělcům nabídne něco, co jim usnadní a zlevní práci. 

„Splňuje výhody nákladního automobilu a traktoru. Zároveň na něj zákazník bude moci čerpat dotace, tankovat zelenou naftu a nemusí mít řidičák na nákladní automobil, stačí na traktor,“ vysvětlil už při uvedení do výroby manažer marketingu automobilky Jiří Kašpárek.

Pro lepší pochopení: auto značené jako Tatraktor nebo Agrotahač má upravenou převodovku tak, aby na poli dokázalo jezdit pomalým tempem kupříkladu vedle kombajnu, který sklízí obilí, ale po silnici na rozdíl od traktoru může uhánět i 85 kilometrů v hodině.

Polem, nepolem. S traktorem

Takový specifický vůz si kupříkladu podle České televize pořídila i firma z Broumovska, která vozí štěrk do své betonárky z polského Tlumaczówa, kde je kamenolom. Na silnici je přitom zákaz vjezdu kamionům nad šest tun, traktory tudy ale mohou. A bez ohledu na hmotnost.

„Podnikatelé se přizpůsobili tomu, co umožňuje legislativa. Nám se to samozřejmě nelíbí, protože jsme v chráněné krajinné oblasti, nicméně nemůžeme s tím nic udělat. Zákaz vjezdu je na silnici jen pro nákladní automobily, a ne pro traktory,“ říká starosta Otovic Petr Novák.

Právě tyto výhody tatraktorů si pochvalují i jejich majitelé. Mohou tam, kam by kamiony vjet nesměly. „Auto s homologací traktor je výborné na převoz materiálu na delší vzdálenosti. Traktorem by to bylo pomalejší a kvůli spotřebě i dražší,“ říká zemědělec Jiří Podešva, majitel jednoho takového automobilu. V Česku jich je registrovaných 131.

Ministerstvo dopravy o problému ví. Tvrdí ale, že v zahraničí jsou tyto „rychlé traktory“ běžné. „Vizuální podoba vozidla není při rozhodování klíčová. Podstatné je, aby vozidlo splňovalo všechny požadavky, mimo jiné aby mělo ochranný rám. S takovým vozidlem není možné jet po dálnici a při jízdě nad 100 kilometrů od místa firmy pak musí řidiči dodržovat bezpečnostní přestávky,“ popisuje stávající platnou legislativu mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Od podzimu chystá ministerstvo změnu – novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která zruší technickou kontrolu po čtyřech letech. „To se bude vztahovat jen na nová vozidla, další kontrola už bude po dvou letech. Nevylučujeme ani změnu u řidičského oprávnění na rychlé traktory jedoucí nad 40 kilometrů v hodině ze 17 na 21 let,“ dodal Neusar.

Pro obce má jedinou radu – aby k zákazovým značkám zažádaly ještě o dodatkové tabulky, kde by stálo, že platí i pro traktory jedoucí rychlostí nad 40 kilometrů v hodině.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Najdete na iDNES.cz