Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Betonárka změnila náklaďák na „traktor“, do Polska tak smí jet i zákazem

  17:14
Vypadá jako nákladní auto, podle technického průkazu je to ale traktor. Náklaďáky přeměněné na „traktor“ měly pomoci zemědělcům. Mají ale spoustu legislativních výhod, a tak je využívá stále víc firem z jiných oborů. Například na Broumovsku s nimi firma provozující betonárky vozí do svých provozoven štěrk z polského lomu.

„Má to obrovské výhody. Technická kontrola jednou za čtyři roky, povinné ručení nižší, silniční daň se neplatí. Zákon to umožňuje,“ řekl České televizi jednatel společnosti Bezedos Radoš Holub. Vyjádření pro MF DNES nejprve slíbil, později už ale odmítl.

Firma provozuje jeden „traktor“ dodaný přímo výrobcem, druhé její auto bylo původně nákladní, ale firma ho nechala na traktor přestavět a úředně přeregistrovat.

Výrobci s těmito vozy původně cílili na zemědělce. Vyrábí je Man, Mercedes-Benz či Iveco. Před pěti lety s nimi přišel i tuzemský výrobce Tatra Trucks, jenž cítil zájem farmářů o úspornější vůz, který víc uveze a pojede rychleji než traktor.

Fotogalerie

Tahač zemědělských návěsů nazývaný pracovně „tatraktor“ je speciální verzí modelu Phoenix. Vedle ochranného rámu a omezovače rychlosti je v něm upravena převodovka a pohonný systém pro pohyb na poli a v terénu, třeba pro souběžnou jízdu se zemědělskou technikou. Firma s nimi má úspěch.

„Zatím bylo od roku 2013, kdy se tatraktor začal vyrábět, prodáno kolem 150 kusů vozidel, velká většina na českém a slovenském trhu. Jednotky kusů byly dodány i do Německa, Rakouska či Nizozemí. Tatra Trucks svá vozidla vyrábí a prodává v souladu s platnou legislativou. Nákladní vozidla jsou homologovaná podle technických předpisů kategorie T,“ řekl mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek.

Mělo to zůstat jen po zemědělce, říká farmář

Jeden z farmářů na Náchodsku si koupil tento „traktor“ přímo v Tatře. Má z farmy na kopci horší přístup k silnici a vozit hnůj nebo senáže potřebuje i přes zimu.

„V cizině jsou tyhle tatraktory už delší dobu, ale dneska si můžete udělat traktor i z nákladního auta. Spíš to mělo zůstat pro zemědělce, a ne pro stavební firmy. Obávám se, že to pak stát může zrušit,“ řekl zemědělec, jenž si nepřál zveřejnit jméno.

Z náklaďáku je unikátní traktor. Tatra představila stroj pro zemědělce

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Libuje si, že s tímto „traktorem“ se dá ušetřit na pneumatikách, které stojí o několik tisíc korun méně než na traktor a že se s nimi dá jezdit dvakrát tak dlouho.

„Stačí na to řidičský průkaz jako na traktor. Nesmí se tam, kde je mýtné a zákaz traktorů, na silnici to jede 69 kilometrů za hodinu. Můžu s tím jet po silnicích až po Hradec Králové mimo nový obchvat České Skalice, ale takhle daleko jsme s tím ještě nebyli. Traktor také nemusí mít tachograf. Je tam tachoměr a traktor má omezovač rychlosti, jinak je to skoro stejné jako náklaďák,“ popsal zemědělec, který s čtyřnápravovým tatraktorem může převážet náklad kolem 20 tun.

Do kamenolomu navzdory dopravní značce

Výhoda těchto vozidel ale tkví i v tom, že zcela legálně projedou i tam, kudy náklaďáky nesmí.

Právě na silnici v pohraničních Otovicích na Broumovsku jsou osazeny značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů s dodatkovou tabulkou 6 tun. Tatraktory přitom přes Otovice vozí na návěsu a vleku z polského kamenolomu asi třicetitunový náklad. Tamní starosta připouští, že firma tím zákaz neporušuje. Pouze náklaďáky obec omezila záměrně.

„Tehdy jsme uvažovali tak, že když si místní budou chtít dovézt něco náhodně z Polska, například uhlí nebo kupu písku, aby to bylo možné traktorem. Lidem by nevadilo, že tam zajedou zetorem, který jede 25 kilometrů v hodině a nevyplatí se s ním žádná autodoprava. Jenže pak podnikatelé přišli na to, že se dají koupit rychlé traktory, které jezdí třeba šedesátkou. Jsou to však zemědělské stroje, které se rychle opotřebují. K dokonalosti to dovedla až firma, která si nechala náklaďák přepsat na traktor,“ vypráví starosta Otovic Petr Novák.

I když jsou přestavby nákladních aut na traktory možné, úředníci se s nimi zatím často nesetkávají.

„Zatím neevidujeme zaregistrovanou žádost o schválení technické způsobilosti vozidla z nákladního vozidla kategorie N na kategorii T. Spíše to považujeme za výjimku, s kterou se můžeme setkat při schvalování technické způsobilosti vozidla,“ řekl Martin Petr z odboru dopravy a silničního hospodářství na Městském úřadu v Náchodě.

Traktory mají i nevýhody, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo dopravy připomíná, že rychlé traktory jsou v Evropě už celkem běžné. Vizuální podoba ale není klíčová. Hlavní je, že tato vozidla musí splňovat nařízení Evropské unie o schvalování zemědělských a lesnických vozidel, například musí mít ochranný rám nad kapotou nebo za ní proti převrácení či kutálení vozidla. Ministerstvo dopravy schvaluje typ vozu, schvalování přestaveb mají na starosti obce s rozšířenou působností.

Podle ministerských úředníků ale tatraktory mají i řadu nevýhod. Není například možné s nimi vyjet na dálnici. Za traktory s rychlostí nad 40 kilometrů v hodině, třeba JCB Fastrac, je možné připojit přípojné vozidlo jen ve výši 1,5násobku hmotnosti, zatímco u pomalejších traktorů až 2,5násobku. Neplatí také, že by veškeré přestavěné traktory nemusely mít tachograf.

„Při jízdě nad sto kilometrů od místa firmy musí mít i takové vozidlo vždy tachograf a řidiči standardně musí dodržovat bezpečnostní přestávky,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Letos se u těchto „traktorů“ změní i rytmus technických kontrol.

„Od podzimu bude účinná novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, podle které se technická kontrola po čtyřech letech u těchto případů bude vztahovat pouze na nová vozidla. Každá další kontrola bude jako u osobních aut povinná už po dvou letech. Do budoucna nevylučujeme změnu u řidičského oprávnění na rychlé traktory nad 40 kilometrů v hodině ze 17 na 21 let, aktuálně legislativní úpravu v této věci nechystáme,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy.

Podle něj se obce mohou bránit průjezdu traktorů, když osadí zákazovou značku dodatkovou tabulkou vztahující se na traktory s rychlostí převyšující 40 kilometrů v hodině.

  • Nejčtenější

Parkoviště pod Šerlichem byla o víkendu plná, policie obracela řidiče

Oba víkendové dny byla plná parkoviště na Šerlichu v Orlických horách do devíti hodin dopoledne. Policisté pak museli...

Řidič autobusu napomenul hlučné děti, jejich otec mu uštědřil ránu pěstí

Před soudem skončí incident, který se loni v říjnu odehrál v linkovém autobusu na Náchodsku. Šoféra vozu tam za jízdy...

Řidič zahynul u čerstvého pomníčku, zatáčka dostane lepší značení

V nenápadné zatáčce na silnici třetí třídy u Kosiček na Královéhradecku vyhasly v posledních měsících už dva lidské...

Kdo má zbraň, je špatný, stěžuje si puškař na přílišnou byrokracii

Čtvrt století vyrábí puškař Miloš Skrbek repliky historických zbraní. Jeho řemeslo však znesnadňují byrokracie a nová...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na plánované sjezdovce v Hradci našli ochránci sto let nezvěstného motýla

V Hradci Králové se znovu rozhořel boj o svah Rozárka. Ochránci by území chtěli nechat přírodě, protože v lokalitě...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Škola Sion se dohodla s Hradcem, že v budově zůstane déle. Zaplatí penále

Stěhování soukromé základní školy Sion v Hradci Králové se odkládá, i když jí na začátku ledna vypršela nájemní smlouva...

Chci dostat konopí k pacientům, vysvětluje pěstitel s roztroušenou sklerózou

Premium Bývalá továrna v podkrkonošském Hostinném ukrývá plantáže technického konopí. V halách bez oken je tropické klima,...

Za zraněným museli záchranáři vyjít pět pater lešení, dolů jej snesli hasiči

Při práci na novostavbě domu v centru Hradce Králové se zranil čtyřiadvacetiletý dělník. Zdravotničtí záchranáři k němu...

Hradecké ANO se léčí ze špatných vztahů, do obnovené buňky nepřijme každého

Z těžkého otřesu se vzpamatovává hradecká buňka hnutí ANO. Předsednictvo strany v prosinci rozhodlo o zrušení místní...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...