Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektřina na dráze se bude účtovat spravedlivěji, jízdenky zřejmě zdraží

  1:00
Osobním dopravcům stoupnou náklady na elektřinu o desítky procent. Skončí totiž nepřímé dotace od nákladních vlaků v podobě ceny za trakční energii. Za dva roky by se náklady na elektřinu měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Je to jedna z nerovností na české železnici, která trvá roky a dopravci si na ni zvykli – nákladní doprava nepřímo dotuje provoz osobní. Jak výší poplatku za použití kolejí (dopravní cesty), tak cenou za trakční energii, kterou lokomotivy odebírají z trolejí.

To by mělo skončit, od roku 2018 v případě ceny za dopravní cestu a od roku 2019 v případě ceny trakční energie by se měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče. Pro osobní dopravu to však bude znamenat, že stoupnou náklady a pravděpodobně podraží jízdenky.

Nákladní dopravci už oslovili České dráhy a Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) s požadavkem, aby se spotřebovaný proud na železnici začal určovat více podle skutečné spotřeby místo stávajících složitých vzorců, které znevýhodňují nákladní dopravce.

ČD přijdou až o 360 milionů korun ročně

Dodávku elektřiny na české železnici všem dopravcům zajišťují České dráhy. Ty by tak najednou musely samy za osobní vlaky připlatit, současně by však výrazně ušetřila jejich dceřiná společnost ČD Cargo.

Ale ani tak by na tom České dráhy nevydělaly, první propočty mluví o tom, že by změnou výpočtu spotřeby mohly přijít až o 220 milionů korun ročně, o značné částky by přišli i soukromí osobní dopravci. Některé odhady mluví o ještě vyšší částce – 360 milionech korun. České dráhy ročně utratí za elektřinu pro své vlaky 1,2 miliardy, jde tak o zvýšení nákladů nejméně o šestinu.

Osobní dopravci zatím nechtějí o dopadu na cenu jízdného mluvit. V rozpočtu Českých drah je čtvrtmiliardové navýšení nákladů citelné, ročně na své vlaky dostávají od krajů a státu 13 miliard korun. Je navíc otázka, zda se podaří ve smlouvách s objednateli toto navýšení nějak kompenzovat.

Pro dráhy jde o mimořádně citlivé téma – všichni vědí, že současný stav je neudržitelný, ale také vědí, že změna systému výpočtu současně zdraží osobní dopravu. I proto České dráhy nechtějí současná jednání komentovat. Podle informací MF DNES se čeká částečně i na zřízení drážního regulátora.

SŽDC potvrdila, že k jednáním na toto téma už došlo, i když zatím bez výsledku. „O trakční energii se vedou jednání na úrovni ministerstva dopravy a zástupci dopravců,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Je to téma, které se momentálně intenzivně řeší,“ potvrdil ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

Cílem nákladních dopravců je postupně urovnat diskriminační poměry. Předpokládají, že od roku 2019 bude na železnici liberálnější prostředí pro nákup elektřiny, doufají v zavedení hybridního systému účtování trakční energie. Ten by znamenal, že dopravci s „měřáky“ na lokomotivě budou fakturovat podle skutečné spotřeby, zbytku bude spotřeba dopočítána podle smluvních paušálních parametrů.

Srovná se i cena „mýtného“

Nákladním dopravcům dává sílu do většího boje za férovější podmínky na železniční síti i poslední drážní legislativa.

Ta počítá s velkými změnami, vlaky zaplatí jednotnou sazbu za každý ujetý kilometr, od které se budou odečítat další slevy, či naopak přičítat poplatky například podle hmotnosti či typu trati, na které jezdí. Jde o první „ceník“ drážních poplatků za použití kolejí, kde lze ceny porovnat.

SŽDC současně upozorňuje, že srovnání cen „kolejového mýtného“ nepovede ke zdražení poplatků za ujetý kilometr za osobní dopravu. U některých typů vlaků sice dojde ke zvýšení poplatku, v průměru však ceny zůstanou stejné. „Vzhledem k nastavení parametrů nové cenové politiky předpokládáme, že se poměr příjmů z osobní dopravy a nákladní dopravy nepatrně zvýší ve prospěch osobní dopravy,“ dodala Šubová.

SŽDC snížením cen vypadne část příjmů od dopravců, zkrátka však nepřijde. „Výpadek způsobený snížením ceny za užití železnic bude řešen v rámci pětileté smlouvy, kterou SŽDC jako manažer infrastruktury uzavře se státem,“ dodala Šubová.

Jízdenky na české železnici se zdražovaly letos v prosinci s novým řádem, šlo však o nepatrnou změnu v řádu desetin procent. U některých tarifů stoupla cena o jednu až čtyři koruny.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Zákoník práce se podle firem musí změnit. Upravily by výpovědi i zkušební lhůtu

14. května 2024

Premium Současná podoba zákoníku práce je z hlediska možnosti propouštění i přijímání zaměstnanců...

Zlato je na rekordu, investice má ale smysl pořád, říká expert z České mincovny

14. května 2024

Cena zlata za poslední tři měsíce vyrostla skoro o sedmnáct procent. Řada střadatelů a investorů...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...