ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Deutsche Bahn

Železničáři chystají soutěž na nové nádraží pro 20 tisíc cestujících

  • 64
Ve středočeských Nehvizdech chystá státní Správa železnic výstavbu železničního terminálu, kterým by mělo denně projít dvacet tisíc cestujících. Má být přestupním uzlem mezi dvojicí vysokorychlostních tratí směřujících z Prahy do Brna a z Prahy do Hradce Králové a dále do Polska a zároveň obsluhovat východní část Prahy a přilehlé aglomerace. Architektonická soutěž na podobu nádraží bude vyhlášená letos na podzim.

„Terminál je plánován jižně od městyse Nehvizdy, a to souběžně s dálnicí D11 na její jižní straně. Bude se jednat o novou železniční stanici se dvěma ostrovními nástupišti,“ uvedla mluvčí státní Správy železnic Nela Friebová. Vzniknout by měla mezi roky 2025 až 2028 souběžně s výstavbou pilotní trasy vysokorychlostní trati Praha-Běchovice–Poříčany. 

V první fázi, kdy bude zmiňovaný úsek pro vlaky jedoucí přes 300 kilometrů v hodině na české síti osamocený, bude sloužit pro dálkové vlaky jedoucích z Prahy přes Kolín nebo Nymburk dále na východ a jihovýchod ČR. Stávající železniční trati do Poříčan a Lysé nad Labem tak budou moci být intenzivněji využívány pro rychle rostoucí příměstskou dopravu. 

„Po postupném dokončení dalších úseků VRT Praha–Brno zde budou zastavovat i některé vysokorychlostní vlaky jedoucí po této VRT do Jihlavy, Brna a dále na Ostravu, Zlín nebo třeba Vídeň. Po výstavbě VRT Praha–Hradec Králové s pokračováním do polské Wroclavi budou stanici využívat i spoje tímto směrem,“ doplnila Friebová. 

Kromě přestupního uzlu na různé druhy železnice počítá Správa železnic s vybudováním parkoviště pro tři tisíce vozidel a s propojením na autobusové linky pražské a středočeské integrované dopravy. 

Kromě Správy železnic se na dobu, kdy na českých kolejích nebude maximálním rychlostním limitem 160 kilometrů za hodinu, intenzivněji připravovují i České dráhy. Oznámily vyhlášení soutěže na 90 elektrických lokomotiv homologovaných pro jízdu dvousetkilometrovou rychlostí. Prvních 40 strojů plánuje státem vlastněná firma nakoupit rovnou a zbylé lokomotivy formou opce. První z nich by se na tratě mohly dostat do tří let. 

Červenou značkou jsou označeny Nehvizdy

Červenou značkou jsou označeny Nehvizdy

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz