Kamiony na dálnici

Kamiony na dálnici | foto: iDNES.cz

Studie: Vyšší mýtné by mohlo omezit páteční provoz kamionů

  • 35
Jedním ze způsobů, jak snížit páteční provoz kamionů, může být zvýšení mýtného. Počítá s tím studie, kterou pro ministerstvo dopravy zpracovává ČVUT.

Varianta pátečního zdražení se nelíbí Svazu dopravců. "Myslím, že to není dobré řešení. Na dopravce by se tak sypal další problém a mohli by se dostat do potíží, jaké mají dopravci ve Španělsku, kde je silniční doprava na pokraji sil," sdělil serveru iDNES.cz Petr Kašík ze svazu dopravců.

Poslední dobou velmi diskutovaný provoz kamionů v pátek a o víkendu by mohlo omezit mimo dalších opatření také zvýšení mýtných sazeb. Sdělil to děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který nyní s dalšími experty zpracovává pro ministerstvo dopravy podrobnou studii dopadů pátečního zákazu. Proti pátečním zákazům chtějí dopravci v případě jejich schválení protestovat. - čtěte Dopravci chtějí jízdy i v pátek, hrozí protesty

"Menší dopravci jsou na dně"
"Ze studie vyplývá, že nehodovost koncem týdne je natolik alarmující, natolik vystupuje ze statistik, že je nutné režim na našich komunikacích upravit," řekl Moos. "Existuje k tomu několik variant, my je popisujeme, včetně varianty zvýšeného mýtného po tuto dobu," dodal. Studie bude podle něj zcela hotová koncem příštího týdne.

Provoz kamionů by měl omezit také celoroční zákaz jízd v určitých hodinách v pátek a v neděli. "Páteční zákaz kamionů přinese obrovský problém a obzvláště kvůli zdražování nafty. Menší silniční dopravci jsou kvůli velké konkurenci hodně na dně," uvedl Petr Kašík.

Zákaz nyní platí pouze o letních prázdninách. Chystané opatření však provázejí několikaměsíční spory. K zastáncům větší regulace patří především zelení, naopak občanští demokraté jsou většinou proti. Na obou stranách barikády stojí i další organizace. Zákaz podporuje například Svaz měst a obcí, proti jsou dopravci a průmyslníci.

Moss: omezení je nutné
Podle Moose se situace na českých silnicích bez určitého omezení v pátek a v neděli nezlepší. "Kvůli přítomnosti kolon kamionů vzniká stres a, i když nehoda nevznikne přímo v kolizi s kamionem, tak vzniká při předjíždění a různých manévrech, které jsou vynuceny těmi kolonami, které na dálnicích v páteční odpoledne existují," řekl Moos.

Studie ČVUT vyhodnocuje také ekonomické dopady celoročního zákazu pátečních jízd kamionů. K tomu Moos nechtěl sdělit žádné podrobnosti. Dopravci a průmyslníci již avizovali, že by jim celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek způsobil miliardové škody.

. Jak smí jezdit kamiony

Páteční zákaz platí během letních prázdnin od 17:00 do 21:00, v sobotu od 07:00 do 13:00. Přes rok platí zákaz v neděli od 13:00 do 22:00. Nově by pro kamiony měl platit celoroční zákaz v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli po celý den až do 22:00. Řebíček však již přišel také s kompromisem, že by se páteční zákaz rozšířil z prázdnin pouze na období květen - září.

Konečné rozhodnutí se stále odkládá. Naposledy se nad problémem sešli ministři dopravy a životního prostředí Aleš Řebíček a Martin Bursík v úterý, konkrétní závěry jednání však nezveřejnili. "Jsme ovšem ve shodě v tom, že s tím půjdeme ve třetím červencovém týdnu do vlády," řekl Řebíček. O čem konkrétně bude kabinet jednat, bude jasné až po dokončení studie.

Má se omezit páteční provoz kamionů?

celkem hlasů: 3603

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 9. července 2008. Anketa je uzavřena.

Ano, je to nutné
Ano, je to nutné 3030
Ne, je to příliš radikální
Ne, je to příliš radikální 364
Nemám dost informací
Nemám dost informací 209
,