Oprava dálnice D1 u Velké Bíteše (9. května 2013) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Oprava krajnic na D1 opět stojí. Stavbařům se nelíbí podloží silnice

  • 74
Stavební firma OHL ŽS znovu přerušila práce na rozšiřování krajnic v opravovaném úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině. Stěžuje si na nevyhovující stav podloží silnice, které jí znemožňuje v pracích pokračovat.

"Zatím se prakticky pozastavily práce na provizorním rozšíření dálnice, tedy na náspech. V tuto chvíli probíhají jednání se zhotovitelem ohledně dalšího řešení situace," řekla iDNES.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle ní jsou na stavbě v těchto dnech zhruba jen tři lidi a faktická výstavba nepokračuje.

O problémech se stavebními prácemi hovořil na čtvrtečním setkání s novináři generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Opakované kontroly ŘSD nicméně podle Čermáka ukázaly, že nosnost podloží  pozastaveném úseku projektu odpovídá. ŘSD se proto obává, že se firma snaží od projektu odstoupit. Vyjádření stavební společnosti redakce iDNES.cz shání.

"Nabyl jsem pocitu, že si zhotovitel asi spočítal, že je pro něj výhodnější ze stavby utéci, než jí dodělat," uvedl Čermák s tím, že si jinak nedovede vysvětlit, proč na ostatních úsecích práce postupují. Na stavbách ostatních úseků je v průměru mezi 70 a 90 dělníky, zatímco na úseku stavěném touto společností jde v průměru o 16 lidí.

Podle Čermáka stavební firma opakovaně předložila výsledky zkoušek, které na nízkou únosnost krajnice ukazovaly. Při přeměření stavu krajnice za účasti ŘSD ale vycházely mnohem vyšší hodnoty, upozornil šéf ŘSD. Dodal, že podle stavebního dozoru firma vlastní zkoušky prováděla při nevhodných klimatických podmínkách, například při dešti.

Stavební firma faktické přerušení stavby popírá. "Práce jsme nepřerušili. Je ovšem skutečností, že nám ŘSD odmítlo písemně potvrdit technické řešení sanace neúnosné pláně, na kterém jsme se dohodli před 14 dny a které v tuto chvíli zpracováváme do podoby realizační projektové dokumentace, kterou předložíme ŘSD ve středu," řekl MF DNES vedoucí kanceláře generálního ředitele OHL ŽS Tomáš Psota.

"Vyjádření ŘSD nás překvapuje a domníváme se, že se jedná o nedorozumění, které si jistě brzy vyjasníme," dodal Psota.

Stavební firma už jednou práce zastavila

OHL ŽS ze stejného důvodu práce zastavila už v polovině července a stavbu obnovila teprve po intervenci ministra dopravy Zdeňka Žáka (více zde). ŘSD se proto rozhodlo vyzvat stavební firmu, aby garantovala, že je schopná stavbu zhotovit v předem stanoveném 16měsíčním termínu. Podle Čermáka to zatím v jejich silách zřejmě je.

Pokud by však chtěla OHL ŽS z tendru skutečně vycouvat, má jedinou možnost, a tou je soudní spor s ředitelstvím. Kdyby stavbu opustila sama, nedostala by zaplaceno a zároveň by jí ŘSD naúčtovalo smluvní pokutu za nedodání díla, zdůraznil Čermák.

OHL ŽS modernizaci zhruba devítikilometrového úseku vysoutěžila za necelých 600 milionů korun, o více než 360 milionů korun laciněji, než kolik předpokládal projekt. Získat dodatečné peníze, které by společnosti vylepšily rozpočet stavby, se OHL ŽS pokusila už při prvním pozastavení staveb, kdy si účtovala penále 135 tisíc korun za den, po který nemohla na stavbě pracovat. Platit tyto dodatečné náklady ale ŘSD tehdy odmítlo.

Pokud by byla smlouva mezi ŘSD a stavební firmou vypovězena, musela by stavba znovu projít soutěží v otevřeném řízení a pokračování rekonstrukce by se tím zpozdilo nejméně o rok. OHL ŽS zatím podle Čermáka nedodala stavební dokumentaci, podle které má stavět. Dodal, že ŘSD v tuto chvíli nemůže podle platné legislativy smlouvu se stavební firmou vypovědět.

Stavební dokumentaci, která obsahuje podmínky, za jakých lze stavbu zhotovit, přesný harmonogram i postup prací, má OHL ŽS dodat ředitelství až příští týden. "Slíbili nám to a my to pak musíme posoudit a případně schválit," upřesnila Vápeníková.

Dálnice D1 se opravuje už od května. Takhle uzavřela komunikaci demolice mostu na Jihlavsku 9. června 2013:

,