Ředitelství silnic prošlo organizační proměnou na začátku letošního roku, kdy se stalo státním podnikem. To mu umožní na jedné straně výrazně zvýšit mzdy klíčových zaměstnanců, na které se až doposud vztahovaly tabulky jako na běžné úředníky. Druhým cílem je umožnit státním silničářům získávat peníze na stavby i údržbu komunikací i z jiných kanálů, než je pouze dotace ze státního rozpočtu přetavená přes Státní fond dopravní infrastruktury.
„Změna pomůže také urychlit modernizaci a výstavbu a povede i k efektivnějšímu nakládání s veřejnými prostředky,“ dodal ministr. Kvalitu dálniční a silniční sítě bude nově kontrolovat tým složený z odborníků ministerstva a Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten bude hlídat mimo jiné vznik mozaikových trhlin, nebo odtržených krajnic a rychlost, s jakou budou silničáři tyto defekty odstraňovat. Na množství peněz, které k silničářům potečou pak bude mít vliv i to, jak bude klesat množství mostů, které jsou ve špatném technickém stavu.
Část peněz, konkrétně peníze na údržbu, totiž bude ŘSD získávat automaticky. Jejich výše bude záviset na poměrně složitém vzorci, jehož prostřednictvím se na základě délky různých druhů komunikací a jejich třídy bude vypočítávat, kolik peněz ŘSD automaticky dostane. Resort dopravy kvůli tomu vymyslel i novou jednotku, takzvaný pásokilometr.
Bourání nové dálnice kvůli železnici šlo předejít. Stačilo se držet původní trasy |
Motoristé by podle Kupky měli změny pocítit ve zrychlení výstavby a modernizace a vyšší kvalitě údržby. Hospodárnějšímu vynakládání veřejných peněz má napomoci i přesnější vymezení odpovědnosti a nastavení finanční motivace vedení ŘSD.
To bude mít napříště větší volnost ve vynakládání peněz než doposud. V první řadě bude ŘSD financované v tříletých cyklech, což umožní efektivnější plánování. Doposud totiž musela příspěvková organizace nevyužité prostředky na konci každého roku vracet, což vedlo k řadě negativních vlivů. „Snažili jsme se dokončit opravy i v mnohdy nevhodných klimatických podmínkách, abychom prostředky nemuseli vracet,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nyní se stavební práce, které se nepodaří ke konci roku udělat, bude možné odložit na začátek další stavební sezony.
Management Ředitelství silnic a dálnic si od transformace slibuje i snazší získávání a udržení klíčových odborníků na nejrůznějších pozicích. Podle Mátla se nově vzniklý státní podnik poohlédne zejména po zkušenějších lidech na pozice správců staveb nebo na IT experty na kyberbezpečnost. Před půldruhým rokem totiž organizace zažila rozsáhlý kyberútok při kterém přišla o velké množství dat. Nabrat experty, kteří by mohli opakování takovéhoto útoku odvrátit, se ale doposud nedařilo.
„Byli jsme absolutně nekonkurenceschopní. Pokud chcete najmout IT experta, tak s 30 až 40 tisíci tabulkového platu nemáte šanci,“ uvedl Mátl. Podle něj by se peníze určené na mzdy státních silničářů měly v příštích letech zvýšit o nižší stovky milionů korun.
Po letošních patnácti slibuje stát napřesrok zprovoznit 118 kilometrů dálnic |
I tak ale bude i nadále nutné najímat odborníky zvenčí. V Česku se totiž rekordně staví. „V současnosti stavíme 267 kilometrů nových silnic první třídy a dálnic. To je číslo, jaké Česká republika ještě nezažila. Směřuje k dostavění celé sítě v roce 2033,“ shrnul ministr dopravy.
Rok 2024 by měl být podle počtu slibovaných nově zprovozněných dálničních kilometrů velmi úspěšný. Na celkovém rekordním čísle 118 kilometrů mají mít největší podíl třicetikilometrový úsek mezi středočeským Milínem a Miroticemi, pokračování dálnice D3 na jih od Českých Budějovic a roky odkládaná výstavba dálnice D55 z Babic do Bzence.