Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Diskuse k článku

Velká vodíková revoluce? Stát zkoumá, jestli lidé chtějí jezdit na vodík

Ministerstvo dopravy začíná poprvé vážně řešit, jak by se v Česku mohl uchytit v budoucnu v automobilové dopravě vodík. Tomu v poslední době dávají experti větší šance než elektromobilům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V20á68c47l71a97v 40H52e61l34l20e97b93r21a53n53d 8847891207644

Kasický příklad jak přihrát nějakému známému mega ze státních peněz. Ale to se považuje v české kotlině za normální a nikdo se nad tím ani nepozastaví;-O.

0/0
13.2.2017 8:06
Foto

L46u61d11v68í82k 97G70a14j19d19o65š70í51k 2675203464132

Vodík je jednoznačně palivo budoucnosti. Auta na baterky jsou slepá cesta.

Hlavní výhoda vodíku spočívá v tom, že ho můžete vyrobit kdekoliv, kde máte el. energii a vodu. Bez odpadů a bez závislosti na zdrojích nerostných surovin.

Druhá výhoda je, že ho je spousta.

+2/0
7.2.2017 23:45
Foto

H95o74n27z31a 69T16a53r 3719172644202

Budoucnost patří kombinací pohonů a paliv .

Elektromobil je drahý ? Jenže automobil s vodíkovým palivovým článkem je ještě dražší a složitější .

Po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas první vodíkovou čerpací stanici v zemi. V roce 2009 zahájila provoz první čerpací stanice čistého vodíku v Neratovicích. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas. Náklady na její vybudování byly zhruba 83 milionů korun.tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU.

Kolik dalších vodíkových šerpacích stanic se od té doby postavílo ?

0/−1
8.2.2017 0:34
Foto

M57i77c56h14a28l 78T47o53m18i98n63s73k36ý 9361435517684

83 milionů to stálo i s jejím vývojem.

V USA stojí kilo vodíku - i se službami čerpací stanice - 5,5 dolaru. (tj jsou tam zahrnuty náklady na výstavbu čerpací stanice.)

+1/0
8.2.2017 10:10
Foto

M49i56c35h10a17l 49T87o25m92i43n75s55k57ý 9961755427604

Vodík se vyplatí už dnes, narozdíl od elektromobilů.

Viz: https://goo.gl/Oh53zI

+2/−2
7.2.2017 16:33
Foto

G56e41o62r60g 51K71o29m66b37e14r42e10c 9894941366631

R^

0/0
7.2.2017 19:22
Foto

H84o32n59z38a 19T49a37r 3679882344452

Komu se vyplatí ?

1 automobil poháněvý vodíkem je dražší nez elektromobil

2 čerpacích stanic je velmi málo v celé Evropě (Vodík) Palivo je drahé

3 vodíkový palivový článek má omezenou životnost

4 skladování při vysokém tlaku a nízké teplotě

když automobil stojí Vodík se ohřívá musí se spotřebivávat (upouštět)

5 výstavba vodíkové čerpací stanice je nákladnější nez klasická čerpací stanice

http://www.teslafan.cz/search?s=vod%C3%ADk

http://www.hybrid.cz/tagy/auta-na-vodik

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivov%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek

0/0
7.2.2017 23:50
Foto

M70i97c60h12a87l 40T74o78m11i88n17s96k83ý 9161435797454

některým lidem se vyplatí když si Toyoutu Mirai koupí. Parametry má určitě lepší než jakýkoliv elektromobil.

Palivo je drahé? Kilo vodíku stojí 5 dolarů

V palivovým článku má omezenou životnoust pouze tenká membrána. V Elektromobilu celá půl tunová baterie.

Skladování je zahrnuto v ceně 5 dolarů za kg

0/0
8.2.2017 10:07
Foto

M54i24l12o47š 49S90e71t74í25k 3139519164130

Cena 5 dolarů za kilogram je cena zřejmě v USA. Jaká by byla cena v ČR je otázka, předpokládám, že jako vše, podstatně dražší.

0/0
8.2.2017 13:49
Foto

G93e71o27r36g 58K68o75m11b54e69r24e25c 9344741766341

vodik ma budoucnost a staci se kouknout na dokument o F-Cell (Mercedes) a jeho 3 vozy co absolvovali bez zavad a poruch cestu kolem sveta. A to je uz 6 let zpatky.

https://www.youtube.com/watch?v=pxZuOt2QYDk&list=PLF77D03274840E8F1&index=9

Navic Francouzi a Nemci cpou do vyzkumu a vyvoje jaderny fuze miliardy Eur. Nevim jak na tom jsou rusaci s svym Tokamakem, tam to nejak utichlo. Jestli se nemcum a francouzum podari v roce 2025 rozjet ITER tak je svet s energii do budoucna za vodou a velbloudari pak muzou zas kseftovat misto ropy s velbloudama a ovcema.

0/0
7.2.2017 14:16
Foto

J75a32n 74P68o90k22o74r31n97ý 1303169880363

Vodík má budoucnost v případě, že se vyřeší ekonomická a bezpečná výroba, stejně jako přechovávání a využití. To je zatím v plenkách a na takové úrovni, že to nelze hromadně nasadit. Do té doby to bude jen zbožné přání.

+3/0
7.2.2017 15:02
Foto

G71e37o33r72g 97K93o45m79b56e56r74e13c 9434101546871

ale houbeles, tohle uz maj zmaknuty. Hyundai ix35 Fuel Cell dojezd ca. 600km a cenove jak kdyz jedete s benzinem. Pokud by se to podstatne rozsirilo tak to pujde jeste cenove dolu.

Nehlede na to ze natankovano za stejnou dobu jak u benzinu.

0/0
7.2.2017 19:20
Foto

J31a25n 26P93o49k48o79r76n47ý 1223809950943

A co třeba odpad z palivových článků? Jak se s ním nakládá?

0/0
7.2.2017 19:28
Foto

H38o37n62z86a 74T81a41r 3909522364792

Honda FCX Clarity je vyráběna od roku 2006 Za tu dobu se jich prodalo jen pár kusů v porovnáni s elektromobily https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity

Zástupci Toyota přiznali, že rozvoj elektromobilů nabyl takového tempa, že

značně poklesl zájem o vodíkový pohon

http://www.cheatsheet.com/automobiles/would-toyota-shift-to-electric-cars-mean-death-to-fuel-cells.html/?a=viewall

Nissan Leaf nejprodávanější elektromobil Vyráběný na třech kontinentech Začátkem roku 2016 činil celkový prodej přes 200 000ks

Tesla v roce 2016 prodala přes 76000ks elektromobilů

0/0
8.2.2017 0:06
Foto

R41i54c28h75a10r64d 57T22r30e43f75i15l 4881935869320

Předpokládám, že ta studie za ty peníze bude na ručním papíru, v kožené vazbě se zlatým tiskem a obložena kameny od Swarovského. Totálně vyhozené peníze. Ťokovi úředníci opravdu nemají co dělat. Nedávno řešili cenu jizdenky hyperloopu mezi Prahou a Brnem.:-/

+1/−1
7.2.2017 13:57
Foto

L56u56d34v84í22k 48G83a28j29d21o26š68í27k 2225963774872

Vy budete patřit k těm, kteří čas strávený nad sepisováním odborného textu nepovažují za práci a hledají proto hodnotu v materiálním výstupu.

Je to asi jako kdybyste oceňoval obraz podle toho, kolik stály barvy.

Tím samozřejmě neříkám nic o tom, jaká bude kvalita této konkrétní studie.

0/0
7.2.2017 23:56
Foto

J46a62n 93H30r14u75z81a 8644688759607

A pokud bude výsledkem té zbytečné studie kladné vyjádření občanů tak státb ude dělat co? 1. Začne vyrábět automobily? 2. Začne stavět vodíkové tankovačky? 3. pořídí výrobnu vodílu? Věřím, že ani jedno z toho. ;-D

0/0
7.2.2017 12:49
Foto

Z61d31e73n92ě86k 59D84u43f27e50k 2664914698

Hm studie to bude určitě za ty prachy pěkná. Jen chci dodat, že nejen na venkově, ale i ve městech by si to třeba rádi pořídili, aby se mohli dostat do práce novými vozidly, ale to podstatné je za co si to pořídí. Dnes tito lidé jezdí starými olítanými auty nebo tím, co je na trhu nejlevnější přibližovadlo jako Dacie, Hyundai, atd. Pokud se kupní síla nezmění je tato studie zbytečná. Možná MHD ve velkých městech by to možná zajímalo.

0/0
7.2.2017 12:42
Foto

R56a87d48i87m 93K17ř45i97v27á51n40e92k 4122514791521

Rád bych odpověděl v průzkumu oblíbenosti utrácení dotací za drahé studie.

+2/0
7.2.2017 12:36
Foto

P30e52t72r 33G66o96l47i32c81h 6672367623597

Kdyby si věděli, jak je to s utěsněmím vodíku, tak by to ani nezadávali.

0/0
7.2.2017 11:24
Foto

J56a43n 63H74r30u23z29a 8464428589497

Pořizovací cena auta, ztráty vodíku z nádrží, neefektivní výroba elektrolýzou jsou zatím ty největší překážky. Výhodou je neexistence klasického motoru dík spalovacím článkům vyrábějící elektřinu a absence množství baterií. Dojezd na jednu nádrž je 1000 km ovšem cena 1 km oproti benzínu je dvojnásobná a to počítáno bez jakékoliv daně.

+1/0
7.2.2017 12:53
Foto

V25l16a35s80t82i47m79i71l 69H68a80l92b90i20c53h 8773145186138

Teď ještě vyrešit ekonomické řešení získávání vodíku.

0/0
7.2.2017 11:07
Foto

L26u70k86á20š 92N97o84v27o65t50n86ý 6876987478278

To nestačí vrazit dva dráty od elektřiny do vody? 8-o

0/0
7.2.2017 14:42
Foto

R69a48d86e41k 25N34e59u91m35a74n50n 5712632758455

Vyhozené prachy

Lidi to budou chtít, když to bude levnější

+1/0
7.2.2017 10:56
Foto

J24o38z39e66f33a 54N28o24v87a83k61o61v16a 7296815920934

Nedavno jsem zaslechla, ze jedna z automobilek pracuje na vznetovem motoru pro benzin, pry by to melo spotrebu kolem 4 litru.. Pokud se toto povede, tak se nastup alternativnich pohonu zase trochu oddali..

0/0
7.2.2017 9:09
Foto

T53o92m83á38š 27K75u86c66h65a78ř 3617451518361

Děkujeme za přesné a vyčerpávající technické informace. :-)

Pokud to po vás čtou, tak právě stopli vývoj alternativních pohonů. ;-)

+1/0
7.2.2017 9:28
Foto

J30o50s29e35f 57Š57o41l24t71e50s 8334978570623

Neoddálí. Spalováním benzínu ve vznětovém motoru si nepomůžete, stále budou vznikat saze a bordel. Tady nejde jenom o spotřebu. A docílit se toho má proměnným časováním klikové hřídele.

0/0
7.2.2017 10:42
Foto

O71d52s72t53r81a55n28ě70n90ý 16U96ž61i51v98a66t75e65l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
7.2.2017 14:48
Foto

J78o45z56e41f 20B85á92l33i44n61t 3399307424146

Jak vidno kolik lidí tolik názorů ;) Studii neřeším i když také se mi zdá že dělat to v rozsahu ČR hraničí s... no nechme toho. K čemu kua máme tu EU?!

Ale k vodíku. Neznám všechny detaily jak se tady kde kdo vyjadřuje k problémům výroby, skladování... Nicméně mám velké pochybnosti o klasických elektromobilech: 1. baterie - výroba (suroviny), trvanlivost, likvidace 2. el.energie - dokud nebude z jaderné fúze je to pořád problém Právě kvůli tomuto pesimistickému postoji ke klasickým elektromobilům se mi vodík principiálně líbí. Spíše než studie jestli jej chceme či ne by mně zajímala fakt seriózní studie (světová) jestli by to masově šlo, případně za jakých podmínek. Otázka je jestli problémy jsou spíše technologické nebo eko-politické.

0/0
7.2.2017 9:07
Foto

J28o28s33e94f 23Š15o18l62t95e17s 8584598230383

1. Baterie = dnes mají v malých elektromobilech zpravidla výdrž 10 let a 200000 km, pak vyžadují výměnu, která je možná, stojí zpravidla několik set tisíc korun (u starého auta se tedy zatím nevyplatí, ale kdo ví, co bude za 10 let). Po dosloužení v autě se vyndají a na dalších 20 let šoupnou do úložiště pro vyrovnávání špiček v energetické síti, likvidace je zvládnuta, lithia je v bateriích poměrně málo, je tam hromada dalších kovů.

2. El. energie - bateriové elektromobily jsou na energii několikrát méně náročné než vodíkové. Minimálně třikrát, ale spíše vícekrát. A věřte nebo ne, milion aut na elektřinu by mohlo začít jezdit dnes, hned, okamžitě a síť by to vůbec nepoznala. Průměrný denní nájezd na automobil v ČR je asi 35 km. Jak jsem tu už počítal, všechny je nabít by znamenalo na 8 hodin v noci vytížit na 65 % JETE. Nic hrozného, naopak výhodné, protože v noci je elektřiny přebytek.

0/0
7.2.2017 10:47
Foto

J95a16n 42H56r95u83z54a 8624108319607

Jen jestli to přes pojistku 20 A/220 V v paneláku dokážou přes noc nabít, když spustím z 13. patra prodlužku k místu kam se mě podařilo zaparkovat.;-D

0/0
7.2.2017 12:47
Foto

J65o78s29e46f 93Š88o50l57t12e77s 8434288140533

Tak já nabíjím přes jistič 16 A/230 V a v pohodě. Bydlím v bytovce, hlavní jistič 1x25 A. Nabíjím přes prodlužku skoro 40 metrů a v pohodě. Stačí koupit s trochu větším průřezem.

0/0
7.2.2017 12:49
Foto

J69o57z26e49f 49B81á60l72i63n36t 3389287814346

To je právě ten problém - používané argumenty jsou často jen sliby.

Aku prý mají nějakou životnost - uvidíme za pár let až první vlastníci začnou reklamovat větší pokles kapacity. Prý aku v autech jsou jiné než ty co známe - no to se říká i o betonové dálnici, taky také prý je to úplně jiná technologie než dřív a projeďte se po pár let starém pražském okruhu jak to tam drncá).

Servis - spousta nové techniky která není ověřena desetiletími užívání v oboru, navíc cena nových aku rozpočítána do let provozu není nic zanedbatelného a to je zde stále otázka co vám řeknou na po deseti ale po pěti letech, už to slyším 'víte pane to už je zastaralá technologie, to už se nedělá...'. Je v kupní smlouvě k elektromobilu nějaká záruka na výměnu aku alespoň po dobu 10 let?

A to používání starších aku do úložiště vyrovnávání špiček, no to je pěkná idea, sci-fi mám taky rád.

Průměrný denní nájezd - to je dosti ošidné číslo. Když 3x týdně pojedu 200 km pak průměr je 85. To každý elektromobil hravě zvládne ale těch reálných 200 za den už je často na hraně a hlavně po třeba 5 letech když kapacita aku poklesne a bude zima,... Já si musím být jistý že dojedu. Asi si budeme muset zvyknout na častější tankování-dobíjení ale přiznejme si otevřeně že to není nic na co bychom se těšili - když jedete někam na pracovní cestu kolik času máte navíc na posedávání na benzince u kafe... nebo jste si fakt jistí že vám v cíli hodí prodlužku z okna? A to ani neříkám že třeba 1x měsíčně tím autem také vyjíždím na víkend a pár krát ročně také někam dál na dovolenou. S dnes běžnými elektromobily musím pro jistotu shánět nabíječku co 200 km :-(

Snad vám dá další vývoj za pravdu, já jsme asi těžký pesimista.

+1/0
7.2.2017 13:50
Foto

J58o59s65e28f 11Š43o56l35t87e25s 8114288180123

Rád vám odpovím. Naprostá většina elektromobilů má záruku na baterii cca 8 let nebo déle. Takže ano, pokud odejde, bezplatně vám ji i po 5 letech vymění.

To používání baterií na úložiště není sci-fi, BMW, Nissan a Toyota to dělají už dnes docela běžně.

Běžně prodávané auto typu Bolt v USA má dojezd po dálnici 300 km. To splní potřeby kohokoliv.

Já mám doma ještě naftový S-max. Nicméně potřebuji ho asi tak jednou měsíčně... A to mám elektromobil se zimním dojezdem 100 km. Kdybych měl elektromobil s dojezdem 300 km dálniční rychlostí, S-max prodám. Nebude potřeba. Dojedu s ním totiž v klidu i do Chorvatska.

+1/0
7.2.2017 14:11
Foto

J21o60z62e87f 38B12á35l36i38n22t 3609497104926

Pak je to ok. Stejně mně ten pokus také za pár let čeká ať se mi to bude líbit nebo ne. Přesto vidím také vodík perspektivně, dost možná budou obě technologie existovat vedle sebe. Teď už jen najít sílu zbavit se naftových oligarchů a máme to doma ;-) Otázka je co s daněmi protože stát má z PHM obrovské procento svých příjmů a bude to muset nějak nahradit :-(

0/0
7.2.2017 14:38
Foto

M25i91c18h74a16l 26B98r51e21š25k26o69v95e43c 4681108474306

Na to ti hyperkutasi nemuseli utratit mega, vodík jednoznačně ano, to je budoucnost a ne nějaké baterky.

+1/−2
7.2.2017 8:51
Foto

V58í61t 13O73ž50a89n78a 1978318315524

Jestli chcete platit 3,50 Kč za km tak prosím, já volím baterky a max. 1.50 Kč/km.

0/0
7.2.2017 10:26
Foto

R66i61c42h63a20r94d 17T36r22e91f13i68l 4481465719670

Než ČEZ přitlačí na cenu co?:-P

0/0
7.2.2017 14:00
Foto

H16o91n66z37a 74T39a75r 3519402214272

On už letos přitlačil .

https://elektrickevozy.cz/clanky/cez-od-roku-2017-zdrazi-dobijeni-elektromobilu-o-200/

Většina nabíjí doma Někteří mají i svůj zdroj

https://www.youtube.com/watch?v=I5UjsVqqDFA

0/0
8.2.2017 0:41
Foto

T66o84m36á28š 76K30u68c57h63a36ř 3427321728911

"Budoucnost patří aluminiu. ";-)

+2/0
7.2.2017 8:42
Foto

J21i18ř80í 55P92a64u37l 3786315727162

Mně je celkem jedno, zda to bude vodík nebo el. energie. Hlavně, když to bude zadarmo. :-P

+1/0
7.2.2017 8:15
Foto

A63d92a77m 37M84a90l32ý 4970767492511

Až někdo vymyslí auto na vodu, tak na ni vláda uvalí spotřební daň 20 Kč/l. A obdobně s čímkoliv dalším. Je úplně jedno na co budeme jezdit.

+3/−1
7.2.2017 7:06
Foto

P84e73t35r 48R79ů88ž17i40č72k68a 8932453623316

To je stupidní průzkum. To není o tom jestli lidé budou chtít jezdit na vodík či ne, ale o tom, zda budou mít na to si takové auto pořídit. Pokud se ve světě na vodík začne jezdit v masovém měřítku, tak i negativní výsledek tohoto průzkumu nic nezmění na tom, že se na vodík bude jezdit i u nás. Bez ohledu na výsledky nějakého, jak jsem již uvedl, stupidního průzkumu.

+8/0
7.2.2017 5:23
Foto

J93o95s47e56f 89Š87o62l62t21e22s 8374898300773

Ještě bych tu pro ty příznivce vodíku uvedl, že každý vodíkomobil je v podstatě elektromobil a má i baterii. Ano, není tak velká jako u normálního elektromobilu, ale pořád tam je na vyrovnávání výkonových špiček, než dojde k náběhu výkonu v článku.

+2/0
7.2.2017 5:11
Foto

M45i20r34o94s51l69a32v 17S29u53c84h47y 5700909100460

Vodík lze také docela obyčejně spalovat, i taková auta jezdí.

+2/0
7.2.2017 7:28
Foto

V69í56t 24O15ž89a94n83a 1508868605874

Tohle už všichni dávno zabalili, neefektivní a drahé. Palivové články mají malou šanci, ale spalování žádnou.

+1/0
7.2.2017 10:27
Foto

T32o61m23á21š 88K68r38e94j61č44í 1975921920981

Auta na vodík převálcují elektromobily a diesel je mrtvý, myslí si manažeři automobilek

http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-prevalcuji-elektromobily-diesel-je-mrtvy-mysli-si-manazeri-automobilek

0/0
7.2.2017 1:54
Foto

V75í92t 71O52ž27a71n61a 1748518795754

Něco, co stojí dotované 60 tisíc dolarů (Toyota Miray) může těžko převálcovat elektromobil za 35 tisíc $.

+1/0
7.2.2017 10:29
Foto

J24i86ř49í 35Z82ý18k90a 9809983551160

já říkám ne, kdyby to tu nějaká výzkumná agentura pročítala. A říkám ne i MHD na vodík, stejně tak jako CNG. Tyhle vysokotlaké systémy mají nevýhodu v tom, že potřebují neošizený servis a hlavně nekompromisní a časté revize. A víme jak to v ČR chodí. Že je ta nádrž lehounce orezlá? Vždyť je 3mm silná, tak vo co go?

Jenže to pak dopadá jako např. s VW Touran na CNG. Už jich pár explodovalo a je jen velkým štěstím, že to nikoho nezabilo. Kovové střepiny zasáhly obvykle jen nohy obsluhy. Mít to nad hlavou jako je to v nízkopodlažních autobusech ...

Raději budu jezdit s bandaskou extrahořlavého benzinu pod zadkem.

0/0
7.2.2017 0:10
Foto

T42o94m78á41š 94K47r12e71j63č30í 1165131280891

Nevíte o čem mluvíte. Mám CNG již 8 let a nemohu si to vynachválit. Servis ve značkovém servisu jako s každým jiným autem, a cenově je to úplně to samé, žádné speciální revize se nedělají, láhve mají životnost 20 let. To co bouchlo bylo vždy způsobeno neopatrností lidí (když je někdo schopen při tankování kouřit, tak dobře mu tak), stejně jako si někteří jsou schopni zápálit svůj benzíňák, nebo proto, že bylo něco ošizeno u výrobce, tedy totéž, jako u jakéhokoliv jiného vozu. Každou chvíli automobilky svolávají auta k mimořádným servisům kvůli něčemu. S palivem naprostá spokojenost, nesmrdí to, nízké provozní náklady, nulová silniční daň.... a celé roky bez problémů.

0/0
7.2.2017 1:52

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...