Špatná trať ničí vlaky Českým drahám. Úsek Proseč nad Nisou - Jablonec nad...

Špatná trať ničí vlaky Českým drahám. Úsek Proseč nad Nisou - Jablonec nad Nisou (8,9 - 11 kilometr). | foto: Jan Sůra.MF DNES

Špatná trať ničí drahám nové motoráky. Čtvrtina je na opravě

  • 67
Špatný stav trati mezi Libercem a Tanvaldem poškozuje nové motorové vozy od firmy Stadler. České dráhy je musí opravovat mnohem dříve, než plánovaly. Čtvrtina vlaků na Jizerskohorské železnici je v opravě a cestující na některých spojích musí vozit starší soupravy.

Miliardovou investici, která přitáhla na Liberecku a Jablonecku více lidí do vlaků, podle ČD znehodnocuje špatný stav trati mezi Libercem a Tanvaldem, jejímž majitelem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

České dráhy jsou v oficiálních vyjádřeních k závadám na motorových vozech spíše zdrženlivé, mezi dopravcem a správcem tratě však probíhají velké spory o to, kdo za poškození může a kdo je zaplatí.

"Jde o provozní opotřebení dané náročností tratě," říká mluvčí drah Radek Joklík. Dráhy poslaly čtyři ze šestnácti vozů do Bratislavy na soustružení brzdových kotoučů a kol. Tento týden dráhy totiž tolik vlaků na Liberecku nepotřebují, protože probíhá výluka mezi Libercem a Raspenavou.

Čtyři stadlery mimo provoz jsou pro dráhy ještě "dobrým" týdnem: během posledních dvou měsíců nastaly chvíle, kdy měly kvůli jiným závadám dráhy k dispozici jen deset ze šestnácti nových vlaků. Kvůli tomu například ve špičce o víkendech nejezdily zdvojené či ztrojené soupravy a lidé se do vlaků často nevešli. Dráhy zaplatily za nové vlaky na Liberecku 877 milionů korun bez DPH.

MF DNES má k dispozici i korespondenci mezi depem a odborem kolejových vozidel drah, ve které se na čím dál větší problémy s motoráky kvůli stavu trati upozorňuje. Dráhy už škody vyčíslily na více než 14 milionů korun, nejvíce za poškození laku na skříni kvůli nedostatečně pokáceným stromům a křoví v okolí trati a za poškozené měchy, které mají za úkol nárazy tlumit. Ty ničí právě nerovnosti trati.

Kritický je zejména stav trati mezi Vratislavicemi nad Nisou a Jabloncem nad Nisou, kde sice už došlo k mírným úpravám, stále zde však velmi nerovná trať poškozuje právě například tlumící měchy vozidel. Jízda zde připomíná kvůli poruchám rozchodu i výšky kolejnice spíše jízdu po nekvalitní horské dráze doprovázenou častými nárazy. "Na trati už SŽDC provedla některé úpravy, nicméně my požadujeme další. O tom se SŽDC teď jednáme," dodal Joklík.

SŽDC problémy připouští. Podle mluvčího Jakuba Ptačinského odpovídá stav tratě na nejhorších úsecích době, v které se naposledy koleje na tomto úseku pokládaly: v roce 1978. SŽDC zatím nejhorší úseky opravuje, příští rok by měla začít kompletní rekonstrukce celé trati.