Ministrem dopravy v úřednické vládě má být Zdeněk Žák, který v roce 2009 působil jako šéf dozorčí rady Českých drah a za svého působení navrhoval odvolání Petra Žaludy. Kritizoval například výši platu managementu a neprůhledné hospodaření. Žaluda tehdy spor ustál: tehdejší ministr dopravy Petr Bendl nakonec Žáka odvolal.
Žák nyní po čtyřech letech před svým jmenováním do úřednické vlády sám označuje situaci v Českých drahách jako jednu z priorit, kterým se chce věnovat. O odvolání Žaludy však přímo nemluví. "Neberu to jako osobní spor. Budu čekat na odpovědi členů dozorčí rady na některé otázky, které mě budou zajímat," řekl Žák.
Podle něj je špatná především situace u ČD Cargo. "Když odcházel pan ředitel Zelený, měla firma dvě miliardy zisk. Teď má dvě miliardy ztrátu," říká Žák. Obává se, že České dráhy jsou "pro český stát jednou z nejnebezpečnějších časovaných bomb".
Vrátí se Dalibor Zelený?
Žák kritizoval současné vedení i po odchodu z dozorčí rady drah, kdy už působil jako nezávislý konzultant na železnici.
Žaluda na dotaz ohledně své budoucnosti nereagoval. Už v minulosti nechtěl spekulace o své osobě na postu šéfa ČD komentovat. Dozorčí rada ho letos na začátku roku znovu zvolila po pěti letech na post předsedy představenstva. Na železnici se už mluví například o příchodu někdejšího generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného.
Cesta k odvolání Žaludy není i v případě rozhodnutí ministra dopravy nejjednodušší: podle stanov firmy ho může odvolat pouze dozorčí rada, v níž ale teď ministerstvo dopravy nemá rozhodně většinové slovo. Muselo by proto nejprve dojít k obměně řídícího výboru, který jmenuje a odvolává členy dozorčí rady.
Tři z devíti členů navíc ministerstvo jen tak neobejde: jde o železniční odboráře, kteří Žaludu dlouhodobě podporují. I jiní členové nevěří, že k odvolávání dojde. "Doufám, že těch pár týdnů úřednické vlády se bude věnovat zásadnějším věcem než personálním změnám na drahách," říká například člen dozorčí rady Miroslav Nádvorník.