Šéf drah přežil sedm ministrů, osmým bude jeho velký kritik. Skončí?

  12:05aktualizováno  12:05
Nejdéle sloužící generální ředitel Českých drah Petr Žaluda se může po několika měsících klidu znovu začít bát o své místo. Ještě nikdy totiž resort dopravy nevedl někdo, kdo v minulosti tak hlasitě kritizoval hospodaření Českých drah.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda hovořil se studenty Dopravní fakulty Univerzity Pardubice o železniční dopravě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ministrem dopravy v úřednické vládě má být Zdeněk Žák, který v roce 2009 působil jako šéf dozorčí rady Českých drah a za svého působení navrhoval odvolání Petra Žaludy. Kritizoval například výši platu managementu a neprůhledné hospodaření. Žaluda tehdy spor ustál: tehdejší ministr dopravy Petr Bendl nakonec Žáka odvolal.

Žák nyní po čtyřech letech před svým jmenováním do úřednické vlády sám označuje situaci v Českých drahách jako jednu z priorit, kterým se chce věnovat. O odvolání Žaludy však přímo nemluví. "Neberu to jako osobní spor. Budu čekat na odpovědi členů dozorčí rady na některé otázky, které mě budou zajímat," řekl Žák.

Podle něj je špatná především situace u ČD Cargo. "Když odcházel pan ředitel Zelený, měla firma dvě miliardy zisk. Teď má dvě miliardy ztrátu," říká Žák. Obává se, že České dráhy jsou "pro český stát jednou z nejnebezpečnějších časovaných bomb".

Vrátí se Dalibor Zelený?

Žák kritizoval současné vedení i po odchodu z dozorčí rady drah, kdy už působil jako nezávislý konzultant na železnici.

Žaluda na dotaz ohledně své budoucnosti nereagoval. Už v minulosti nechtěl spekulace o své osobě na postu šéfa ČD komentovat. Dozorčí rada ho letos na začátku roku znovu zvolila po pěti letech na post předsedy představenstva. Na železnici se už mluví například o příchodu někdejšího generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného.

Cesta k odvolání Žaludy není i v případě rozhodnutí ministra dopravy nejjednodušší: podle stanov firmy ho může odvolat pouze dozorčí rada, v níž ale teď ministerstvo dopravy nemá rozhodně většinové slovo. Muselo by proto nejprve dojít k obměně řídícího výboru, který jmenuje a odvolává členy dozorčí rady.

Tři z devíti členů navíc ministerstvo jen tak neobejde: jde o železniční odboráře, kteří Žaludu dlouhodobě podporují. I jiní členové nevěří, že k odvolávání dojde. "Doufám, že těch pár týdnů úřednické vlády se bude věnovat zásadnějším věcem než personálním změnám na drahách," říká například člen dozorčí rady Miroslav Nádvorník.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Najdete na iDNES.cz