Ředitel firmy Škoda Transportation Josef Bernard.

Ředitel firmy Škoda Transportation Josef Bernard. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Škodě rychle roste export, doba čtvrtinových zisků končí

  • 30
Z výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation se stává po dlouhých letech závislosti na zakázkách pro České dráhy a pražský Dopravní podnik exportní firma. Vývoz však není pro Škodu zjevně tak ziskový jako zakázky pro dráhy: ziskovost firmy postupně klesá z 25 procent až na letošních 13 procent.

Ještě v roce 2011 měla Škoda z každé koruny tržeb zisk 25 haléřů, loni to bylo 19 haléřů. Letos bude průměrná ziskovost podle generálního ředitele Josefa Bernarda 13 procent. "Dlouhodobě počítáme s tím, že bude naše ziskovost právě kolem třinácti procent," řekl Bernard. Jen loni firma rozdělila svým majitelům, mezi kterými jsou i ve Švýcarsku souzení manažeři z Appian Group, bezmála tři miliardy korun na dividendách.

Ještě před dvěma lety měla firma 80 procent zakázek od tuzemských zákazníků, především Českých drah a pražského Dopravního podniku. To se však mění. Letos už podíl exportu stoupne na šedesát procent celkové výroby. Firma získala například zakázku pro německé dráhy, na tramvaje do Turecka nebo metro v Petrohradu. Jen letos firma ohlásila nové objednávky za patnáct miliard korun. "V podstatě jsme kapacitně na dva roky vyprodaní," řekl Bernard.  

Bernard odmítá, že by menší ziskovost při exportu znamenala, že firma na domácích zakázkách vydělávala více. Zvláště, když většinou z nich získala v soutěžích, kde byla jediným účastníkem. "Ne, tak to není. Ziskovost v zahraničí je jiná, stojí nás více například servis nebo přizpůsobení výrobku lokálním podmínkám, další schvalování," řekl Bernard.