Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

V boji proti sněhu bude japonským šinkansenům pomáhat umělá inteligence

  17:00aktualizováno  17:00
Síť vysokorychlostních železnic Šinkansen je chlouba Japonska. Jízdní řád vlaků na ní dokáže pravidelně narušit jen sníh. Železničáři proto hledají všechny dostupné způsoby, jak s ním úspěšně bojovat. Jejich nejnovější nadějí je umělá inteligence.

Vysokorychlostní vlaky Šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013) | foto: Profimedia.cz

Zpoždění japonských rychlovlaků kvůli sněhu je poměrně častý jev. Největší vrstvu sice odstraní pluhy, ty se ovšem nesmí dotknout kolejí, aby je nepoškodily. Zhruba deset centimetrů sněhu proto na kolejích zůstává. Sníh se hromadí na podvozcích vlaku, následně odpadává na svršek, kde se smísí se štěrkem a vzniklé zmrzlé kusy vlaky poškozují. Zasněženými oblastmi tak musejí soupravy projíždět výrazně pomaleji. 

Fotogalerie

Západojaponská železniční společnost, která provozuje rychlovlak podél Japonského moře, má pro tento problémem řešení. Jak uvedl deník Japan Today, momentálně vyvíjí systém, který bude měřit množství sněhu, jež ulpívá na vlacích projíždějících prefekturami Niigata, Tojama a Išikawa.

Doposud musel dopravce rozhodovat o tom, kolik zaměstnanců bude čistit sníh v kritických místech den předem. Plány obvykle vycházely z informací od meteorologů a minulých zkušeností, ale to není úplně spolehlivá metoda. Úkolem umělé inteligence bude shromažďovat data z obrázků, které vlak nahromadí během cest, studovat povětrnostní podmínky a předpovídat počet pracovníků potřebných pro odbavení sněhu. 

Zkušební provoz umělé inteligence se podle železniční společnosti zatím velmi osvědčil. Systém bude podle dopravce připraven na uvedení do plného provozu příští zimu, napsal japonský deník Mainichi.

Metr až dva sněhu

Problémy způsobené sněhem řeší i jiní dopravci. Východojaponská železniční společnost představila v prosinci novou technologii na odtávání sněhu ve vlacích, které spojují Tokio s městem Akita. Senzory a kamery detekují, kdy je potřeba na podvozek vlaku stříkat vodu o teplotě 60 stupňů Celsia. K odstranění nahromaděného sněhu obvykle stačí tři minuty. 

Středojaponská železniční společnost provozuje šinkanzen Tokaido, který spojuje města Tokio a Osaka. Na své cestě musí vlak projet historicky slavnou oblastí Sekigahara, kde sníh leží až 40 dní v roce a 150 až 200 centimetrů sněhu zde není ničím nezvyklým. Jak uvádí deník Toyokeizai, zpoždění kvůli sněhu jsou zde velmi častá. Dopravce situaci monitoruje kamerami, které jsou připojeny pod některými vagony. Ty kontrolují hromadění sněhu a zkoumají korelaci s povětrnostními podmínkami. Zároveň kontrolují účinnost  topných těles, která jsou umístěna přímo za koly.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Nohu z plynu. Na pěti opravovaných úsecích D1 budou hlídat rychlost radary

Od tohoto víkendu se začnou postupně na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem vracet stavební dělníci. Rekonstrukce celkem 71...

Pardubické nádraží čeká modernizace za miliardy, vlaky pojedou rychleji

Železničáři během čtyř let zmodernizují kolejiště pardubického nádraží. Vlaky jím nově projedou 160kilometrovou...

Lodní dopravci obnovili plavbu po Labi. Teplá zima však řeku znovu uzavře

Začátek února přinesl českým řekám oživení. Zvýšení hladiny Labe nad dva metry umožnilo naložit měsíce čekající...

Dálnice D1 se opět uzavře. Dělníci se na ni vrátí na konci měsíce

Přípravné práce na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem začnou už během tohoto víkendu. Dlouhodobé uzavírky, které letos...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz