Sesuv na nedokončené D8 se stále hýbe, oprava vyjde na stovky milionů

  • 26
Odstranění následků sesuvu půdy na rozestavěnou dálnici D8 u Litochovic si vyžádá náklady zhruba stovky milionů až miliardu korun. Nejdříve je nutné počkat, až se sesuv zastaví, pak je třeba ho odvodnit. Geologové na místě, kde se 7. června sesula půda, monitorují situaci.

Informoval o tom vedoucí Správy oblastních geologů České geologické služby (ČGS) Jan Čurda. Podle geologů sesuv neohrožuje Litochovice, vedle rozestavěné dálnice však poškodil mezi stanicemi Dobkovičky a Radejčín železniční trať spojující Lovosice a Teplice. Škody vznikly i v lomu Dobkovičky.

"Jde o zemní proudový sesuv po rovinné smykové ploše, délky až 470 metrů a šířky do 200 metrů. Podle přerušené kanalizace pod sesuvem lze předpokládat, že smyková plocha probíhá i pod dálničním tělesem," uvádějí geologové o sesuvu ve zprávě.

Stavbu posledního úseku dálnice D8 zavalil půlkilometrový sesuv půdy

Čurda zmínil, že dokud se sesuv nepřestane pohybovat, prakticky není možné do něj jakkoli zasahovat. Podle prvních odhadů se sesulo asi 500 tisíc metrů krychlových hmoty. Čelo sesuvu zasáhlo stavbu dálnice D8 na 56. kilometru zhruba v úseku 200 metrů.

Od pátku 20:00 do nedělního poledne se posunulo asi o 30 metrů pod dálnici, popisují geologové. Odborníci nadále monitorují sesuv a měří rychlost pohybu každou hodinu. V sobotu se sesuv pohyboval rychlostí asi metr za hodinu, v neděli se pohyby zpomalily zhruba na dva metry za 12 hodin. Dá se čekat, že se opět zrychlí. "Problémy a zrychlení pohybů lze očekávat v souvislosti s očekávanými vydatnějšími srážkami," upozorňují geologové.

Podle Čurdy je zatím riskantní se v blízkosti sesuvu pohybovat. Prioritou je zabránit vodě, aby vtékala do sesuvu a bezpečně ji odvést z jeho tělesa. "Za tohoto počasí je to komplikované, už vzhledem k velikosti sesuvu nelze zabránit, aby do něj teklo," podotkl.

Dodal, že bude nutné také zabránit rozbředávání čela sesuvu. "Největší chybou by při současné situaci bylo ubírat čelo sesuvu bagry, sesuv by se mohl začít znovu pohybovat," zdůraznil Čurda.

O možných postupech sanace se nyní diskutuje. Mohou spočívat například v postupném odtěžování hmot sesuvu a jejich nahrazování kamennými galeriemi. "Odstranění následků sesuvu na rozestavěnou dálnici si vyžádá náklady zhruba ve výši stovek milionů až jedné miliardy korun," odhadl Čurda.

,