Ředitelé železničních společností z Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakouska o tom v pátek podepsali dohodu o porozumění. Cílem projektu je spojit střední Evropu s růstovými trhy na Dálném východě, včetně ruského Vladivostoku a čínské Šanghaje.
Nyní se vypracuje studie proveditelnosti a podnikatelský model. Studie by měla být hotova do konce roku 2013. Do poloviny roku 2014 by pak mělo padnout konečné rozhodnutí o projektu, prohlásil ředitel ruských státních železnic Vladimir Jakunin. V projektové studii bude také stanovena přesná částka na projekt.
Ve Vídni se plánuje stavba nákladního terminálu na rozloze zhruba 200 hektarů. Rakousko si z realizace projektu slibuje vytvoření 3 000 nových pracovních míst a roční příjmy 120 milionů eur. Rakouské železniční společnosti ÖBB by mohl stoupnout objem přepraveného nákladu ze současných 113 milionů tun o deset procent.
Na Slovensku je podle šéfa železniční společnosti ŽSR Štefana Hlinky v plánu výstavba subterminálu. Slovensko také podle něj doufá, že bude mít prospěch z výstavby a provozu železniční trati.
Lodě v současnosti vozí náklady na Dálný východ 30 dní. Železnice by tuto dobu měla výrazně zkrátit. Podle prvních návrhů by cesta zboží z Vladivostoku transsibiřskou magistrálou do Moskvy a poté přes Kyjev a Bratislavu do Vídně měla trvat 15 dnů. Zda se ale železnice stane silným konkurentem pro lodní přepravu, se teprve ukáže. Přeprava kontejneru po železnici je totiž nyní asi třikrát dražší než přeprava po moři, jejíž cena z Asie do Evropy je nyní zhruba 700 eur (18 200 Kč).