První taková trať High Speed 1 spojila v minulých desetiletích Londýn podmořským tunelem s Paříží.
Loni vláda oznámila plán vysokorychlostní tratě z Londýna do Birminghamu v délce 225 kilometrů. Nyní představila projekt navazující tratě z Birminghamu v jedné větvi do Manchesteru a v druhé do Leedsu. Vlaky by tam měly jet rychlostí až 360 kilometrů za hodinu.
Projekt vysokorychlostní železnice má podle plánovačů vytvořit nejméně 100 tisíc pracovních míst. Cesta do severoanglických měst by se měla zkrátit téměř na polovinu. Trasu 320 kilometrů z Londýna do Manchesteru by tak vlak měl urazit za hodinu a osm minut, uvedla agentura AP.
Ministr financí George Osborne označil projekt za "motor růstu v severní a střední Anglii". Připustil sice, že je to velmi drahé, "je to ale investice do ekonomiky, což nám vytvoří peníze, jimiž budeme financovat naše systémy zdravotnictví a školství", řekl ministr BBC.
Kritici označují stavbu vysokorychlostní železnice za mrhání, které neposílí ani ekonomický růst, ani nezmírní regionální rozdíly, jak plánovači čekají. Rychlovlaky naopak mají tendenci rozdíly zesilovat, protože vedou ke koncentraci ekonomické aktivity do několika velkých měst po trati, napsal před časem týdeník The Economist. Okrajové přínosy těchto železnic v podobě zkrácení cest podle kritiků zcela překryjí jejich vysoké náklady, které odsávají peníze z modernizace ostatních částí železniční sítě.