Dálniční známka podraží o 300 korun, má se z ní platit DPH

  4:02aktualizováno  4:02
Dálniční známka může od roku 2014 podražit většině řidičů o dalších tři sta korun. Paradoxně kvůli tomu, že se schyluje k velkému kroku, který má zlevnit stavbu a správu tuzemských dálnic. Ředitelství silnic a dálnic totiž dokončilo společně s ministerstvem dopravy svůj plán na transformaci z příspěvkové organizace na akciovou společnost.
Za mýto si možná řidiči již brzy zaplatí více.

Za mýto si možná řidiči již brzy zaplatí více. | foto: Profimedia.cz

Po letech debat a příprav by se z ŘSD měl stát postupně státní podnik, později akciová společnost, která bude získávat peníze právě z mýta a dálničních známek. V tom je hlavní problém – ŘSD dosud není plátcem DPH, jako státní podnik bude, a tak se nově k ceně dálniční známky bude započítávat i dvacetiprocentní daň. Při dnešní ceně ročních známek to znamená zdražení z
1 500 korun na 1 800 korun.

Stát dosud za známky vybírá 3,8 miliardy korun ročně. Pokud by bylo osmdesát procent kupujících neplátci DPH, stát by si na výběru daně polepšil o 600 milionů korun. "Nelze však vyloučit ani scénář, kdy by došlo ke snížení nominální ceny známky tak, aby celkové navýšení bylo menší než 21 procent oproti dnešní ceně," řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

O přeměně ŘSD se mluví několik let, teprve teď je na stole první oficiální plán, který má jít do vlády. Podle navrhovatelů je totiž současný způsob organizace každoročně závislý výhradně na státním rozpočtu, což neumožňuje lepší hospodaření s penězi.

ŘSD může uspořit stamiliony

Návrh počítá s tím, že se založí nový státní podnik, do kterého se budou jednotlivé činnosti ŘSD přesouvat postupně. Nejprve má přejít do nové firmy provoz a údržba. ŘSD si od změny právní formy slibuje například i úspory obřích faktur za externí služby. Dosud totiž jako příspěvková organizace nemůže vyplácet lidem takové mzdy, kolik je v oboru v soukromé sféře běžné.

Kvůli tomu musí zadávat například téměř veškeré právní služby draze k soukromníkům. Pokud bude fungovat jako komerční firma, mohou správci dálnic přilákat nové zaměstnance na vyšší platy.

Jen loni například ŘSD za služby externím firmám utratilo přes půl miliardy korun. "Výše úspor se může jen v oblasti nákladů na outsourcing pohybovat při konzervativním přístupu na úrovni 100 až 200 milionů korun ročně," píše ministerstvo v návrhu. Náklady na transformaci nemají přesáhnout sto milionů korun, půjde hlavně o peníze za poradenství. Nový podnik by měl už kompletně mít příjmy z dálničních známek a mýta, dosud tyto peníze protékají přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

"Došlo by ke stejné situaci jako na železnici, kdy si poplatky vybírá přímo Správa železniční dopravní cesty," dodal šéf SFDI Tomáš Čoček. ŘSD ve stávající podobě úplně nezanikne, zůstanou mu na starosti silnice I. třídy, které nejsou zpoplatněné mýtem. Stát si totiž rozdělením na dálnice a ostatní silnice vylepší i ukazatel svého dluhu. Protože mýto a známky vynesou více než padesát procent nákladů na údržbu a provoz, nebudou se závazky ŘSD zahrnovat do státního dluhu.

Česko jde cestou Rakouska a Slovenska

Kdyby měl podnik na starost i silnice I. třídy, už by se závazky do dluhu dál započítávaly. Nový podnik si tak bude moci lépe půjčit peníze na stavbu nových silnic. "Původní" ŘSD bude mít na starost síť 5 800 kilometrů silnic I. třídy a veškerou agendu s nimi spojenou. Na ŘSD dojde k částečnému propouštění, přesná čísla však nejsou zatím jasná.

Celkem by však počet lidí ve službách státu zabývajících se silnicemi měl stoupnout nahrazením externích firem. Nový státní podnik by mělo ministerstvo dopravy založit po schválení vládou už na začátku příštího roku. Inspirací pro přeměnu ŘSD je příklad Rakouska a Slovenska, kde dálnice spadají rovněž pod státní akciové společnosti.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

O dva tisíce míst víc. České dráhy se připravují na pietu za Gotta

V souvislosti s pietními akcemi k uctění památky zpěváka Karla Gotta posílí České dráhy na konci tohoto týdne vybrané...

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

RegioJet si půjčí půl miliardy na nové vlaky, podruhé vydá dluhopisy

RegioJet si půjčí dalších pět set milionů korun na nákup nových vagonů pro posílení páteřní linky z Prahy do Ostravy,...

Aerolinky reagují na nátlak aktivistů. Investují miliardy do zelených paliv

British Airways, Aer Lingus, Iberia a další giganti letecké přepravy přislíbili minimalizaci a výhledově i úplné...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz