Žaloby se týkají především úseku z Hrušova do Bohumína a návazného úseku, kde ŘSD reklamuje zvlněnou vozovku a nadměrné opotřebení mostů. Smlouvy s firmami podepsalo ŘSD v roce 2004 a stavby převzalo v roce 2006. Stát začal zjištěné vady reklamovat až po nástupu současného ředitele ŘSD Davida Čermáka v květnu letošního roku.
Rezavé mosty a špatná ocelK největším problémům D47 patří pět mostů, které si nechalo ŘSD prověřit od expertů z Německa. Při stavbě byla použita špatná technologie, nosná konstrukce rezne a mosty si sedají. Oprava jednoho by stála 600 milionů korun. Byly stavěné z patinující beznátěrové oceli, která má oproti atmosférické oceli zvýšenou odolnost. Na mostní konstrukci, kam například zatéká slaná voda ze zimních posypů, se však nehodí. Posudek německých expertů potvrdil, že šlo o chybu v projektu, který ŘSD schválilo. Míra odpovědnosti tak bude záviset na obratnosti právníků a rozhodování soudů. |
Pro ukončení sporu se stavaři stát požaduje, aby zhotovitel uznal všechny reklamované vady, navrhl způsob odstranění a na vlastní náklady je odstranil. Zároveň má prodloužit záruku o deset let. Zhotovitel by měl zajišťovat finální opravy a monitorování stavu dálnice po celou dobu záruky na své náklady. Zároveň by měl stanovit technické parametry v době ukončení záruky.
Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala v minulosti na ŘSD žalobu.