Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První privatizované trati do Koutů nad Desnou chybí cestující

  9:03
První privatizovaná železniční trať v Česku, trasa mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, má potíže. Železnice je ztrátová a obce v údolí Desné, které ji provozují, teď vymýšlejí, jak ji zachránit. V úvahu připadá i hledání nového dopravce.
Regionální trať do Koutů nad Desnou má potíže, ubývá jí cestujících. Ilustrační foto

Regionální trať do Koutů nad Desnou má potíže, ubývá jí cestujících. Ilustrační foto | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou zničily v roce 1997 povodně. Její obnova byla pro obce podél trati prioritou číslo jedna a kvůli ní založily Svazek obcí údolí Desné.

Průkopnická trať

Regionální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou byla první zprivatizovanou tratí v Česku a stala se průkopníkem při propojování autobusové a vlakové dopravy. Jako vůbec první v republice si mohli lidé už v roce 2002 někde koupit lístek v autobuse a ze Šumperka pokračovat vlakem do Koutů. Stejní lidé teď trati chybí.

Další roky daly starostům za pravdu. Na zprivatizované trati patřící Svazku obcí údolí Desné jezdilo několikanásobně víc lidí než "za Českých drah" do povodní.

Teď je vše jinak. Cestujících dramaticky ubývá a objevují se pesimistické scénáře, že za několik let už nebude možné trať pro nezájem cestujících vůbec provozovat.

"Propad zájmu o svazkovou trať je opravdu dramatický. V posledních letech to bylo zhruba 15 % každý rok," říká místopředseda Svazku obcí údolí Desné Miroslav Kopřiva.

Zkrachovaly firmy, ubylo cestujících

Starostové dramatický propad přičítali krachu několika velkých firem, kam lidé dojížděli za prací. Jenže propad pokračuje dál.

"Je pěkné, že jsme trať po povodních obnovili, ale teď se musíme ptát, co dál. Pokud bude propad ještě několik let pokračovat, budeme muset řešit zásadní problém, zda ji vůbec dál provozovat," míní starosta svazkové obce Loučná nad Desnou Pavel Martínek.

Podle něj není myslitelné, aby vesnice platily statisíce za krytí ztrát dopravní společnosti, která pro ně provoz na dráze zajišťuje.

Pomůže elektrifikace?

Dalšímu úbytku cestujících má zabránit elektrifikace traťi, díky níž by nebylo potřeba přestupovat v Šumperku. Spolu s elektrifikací plánuje Svazek obcí údolí Desné prodloužit železnici zhruba o 600 metrů až pod budovaný obří lyžařský areál v Koutech nad Desnou. Investice za stovky milionů je však nejistá.

"Z pohledu možností získat finance od státu nebo Evropské unie, to nevidím příliš reálně," míní místopředseda svazku Miroslav Kopřiva.

"Platíme už přes 200 tisíc za ztráty v autobusové dopravě a obdobnou částku za ztráty vlakové dopravy. Tolik peněz jako obce ve Svazku obcí údolí Desné neplatí vesnice snad nikde jinde v republice," míní Martínek.

A to dalších 15 milionů na krytí ztrát vlaků na této trati zaplatil jen loni kraj. "Samozřejmě se budeme snažit trať udržet. Otázka ale je, kolik jsou obce ochotny ještě unést," obává se Martínek.

Den D: 22. prosince

Klíčové datum pro budoucnost trati nastane 22. prosince, kdy se sejde volbami obměněné vedení Svazku obcí údolí Desné. To končící se nedávno rozhodlo řešit krizi vyhledáním nové společnosti, jenž by mohla dopravu na trati provozovat. Slibuje si od toho zjednodušení smluvních vztahů i úspory.

Naopak nové vedení si není zatím jisté, zda to je správná cesta. "Víme, že na internetu visí od minulého týdne oznámení o zakázce na zajištění provozu na naší trati. To ovšem nechalo vyhlásit bývalé vedení před volbami. Vůbec teď nedokážu říct, co bude dál, nebo zda budeme něco měnit. Musíte si počkat až po našem prvním jednání," říká nový šéf Svazku obcí údolí Desné Ondřej Kopp.

Jste pro záchranu trati ze Šumperka do Koutů?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 3. ledna 2011. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1387
Ne
Ne 466

"Nebylo to nic unáhleného. Měli jsme k tomu pádné důvody podpořené analýzami a právními rozbory," obhajuje rozhodnutí Koppův předchůdce Vladimír Mikulec. Současně dodává, že důvodem nebyla nespokojenost s tím, jak dopravu zatím zajišťuje společnost Veolia Transport, ani to, jak se o železniční svršek stará společnost SART.

"Spíše nám šlo o to vše sjednotit, a tím systém i zjednodušit. Mezery jsme viděli právě mezi složitými smluvními vztahy mezi námi a oběma partnery. Kdyby navíc nové výběrové řízení snížilo i cenu, byla by to další výhoda," doplnil Mikulec.

Autoři: , ,

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sterilizace, bělení, dezodorace. Japonská firma z použitých plen vyrábí nové

28. dubna 2024

Japonská společnost Unicharm tento měsíc uvedla do prodeje jednorázové recyklované plenky. Firma...

Čínská menší města zažívají rozmach. Lákají lidi zpět na levnější živobytí

28. dubna 2024

Čínská velkoměsta postupně přicházejí o své obyvatele. Důvodem takzvané zpětné migrace jsou...

Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA vázne. Výrobci aut nemají baterie

28. dubna 2024

Zásilkové služby ve Spojených státech se obávají nedostatku elektroaut, které potřebují k nahrazení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...