Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku. | foto: Jiří Nýdrle, MF DNES

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

  • 10
Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům zobrazují proplouvající lodě. Ze seznamu lodí, které by od příštího roku měly být těmito zařízeními povinně vybaveny, je navrhli vyškrtnout poslanci sněmovního hospodářského výboru. Transpondéry by v řadě případů vyšly dráže, než je cena lodi.

S pozměňovacím návrhem na vyškrtnutí transpondérů pro přívozy přišel poslanec Jan Bauer (ODS). „Pokud přívozy budou muset plnit stejné povinnosti jako velké výletní nebo nákladní lodi, může to ohrozit jejich existenci,“ uvedl s tím, že cena takového zařízení se může vyšplhat na 150 tisíc korun.  

Podle poslance Petra Dolínka (ČSSD) doporučil hospodářský výbor ministerstvu návrh zákona přepracovat. Pokud tak do lhůty jednoho měsíce neučiní a podmínky pro přívozy nezmění, podpoří zákonodárci z garančního výboru ve druhém čtení pozměňovací návrh poslance Bauera

Zařízení označovaná AIS (z anglického Automatic Identification System) požaduje ministerstvo dopravy od příštího dubna na lodích, které jsou schopné přepravovat více než 12 osob s výjimkou soukromých a sportovních plavidel. Podobný systém funguje například v letecké dopravě, jednotlivá letadla jimi oznamují svoji polohu, což umožňuje leteckým dispečerům řídit vzdušný provoz.

Nařízení umožní kapitánům lodí podle resortu dopravy lépe plánovat trasu a vyhnout se například potkávání s ostatními loděmi v nebezpečných místech vodní cesty. Budou díky němu také moci bezpečněji proplouvat plavebními komorami. Přívozy, které na řece zpravidla plují jen od jednoho břehu ke druhému, nicméně ani jednu z těchto výhod podle kritiků nevyužijí.

„Povinnost je nesmyslná. Kdyby to mělo projít, načtu pozměňovací návrh, aby si všichni zaměstnanci ministerstva dopravy pořídili za svoje peníze náramky s GPS. To by obdobně přispělo ke kontrole jejich pohybu a pracovní efektivity,“ uvedl na středečním jednání výboru poslanec Petr Pávek (STAN). 

Pochopení nemají ani převozníci. Podle majitele lodní společnosti Pražské Benátky Zdeňka Bergmana budou přístroje s velkým displejem, klávesnicí a myší na palubě přívozů jen překážet.