Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Zdarma už jen s minikufrem. Poplatky zavedou i další, věří šéf Wizz Air

  10:03
Od středy začíná na svých pravidelných linkách společnost Wizz Air rozlišovat, jak moc velké zavazadlo s sebou nesete na palubu. Pokud stejně velké jako dosud, zaplatíte navíc deset eur. Šéf největších středoevropských aerolinek József Váradi nemá obavy, že by novinka odradila cestující.
Letadlo společnosti Wizz Air (ilustrační snímek)

Letadlo společnosti Wizz Air (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Změnu v poplatcích jste oznámili před více než dvěma týdny, zaznamenali jste nějaký pokles zájmu o rezervace?
Ne, žádná změna. Méně než dvacet procent cestujících si vybírá větší zavazadlo, za které platí, ostatní souhlasí s tím, že poletí s menším než dosud.

Co vás přimělo vůbec k takové zásadní změně poplatkové politiky? Není to jen způsob, jak z cestujících vytáhnout další peníze?
Ne, to vůbec ne. Důvodem je zkušenost z palub letadel a s tím, jak lidé manipulují se zavazadly. Pokud jste v poslední době letěli s nízkonákladovými společnostmi, tak jste museli poznat, že zavazadla na palubě jsou problém. Je to nepříjemný zážitek, hodně dlouho trvá, než si je lidé dají do určených prostor, prodlužuje se nástup. Myslím, že tohle musí řešit celý letecký průmysl. Tak jsme se zamysleli, jak tento problém řešit, a vymysleli tento způsob. Redukujeme tak celkové množství zavazadel a úspory přeneseme na cestující. Lidé, kteří cestují nalehko, na tom vydělají, zlevnili jsme všechny lety o pět eur.

Jak se mění pravidla na palubách letů Wizz Air, si přečtěte zde

Až dosud jste povolovali stejně jedno zavazadlo na palubu, nemáte obavy, že všichni si nakonec jen připlatí deset eur a nástup do letadla bude stejný?
Ne, zkušební provoz z Katovic do Londýna ukázal, že tuto možnost volí jen dvacet procent lidí, ostatní si berou menší zavazadlo nebo si zaplatí odbavení do zavazadlového prostoru. Lidé se musí jen více zamyslet nad tím, co si vezmou s sebou. Cestující více přemýšlí, za co utratí peníze.

Čekáte, že i ostatní aerolinky budou váš případ následovat?
Očekávám, že ano. Palubní zavazadla jsou velký problém, který řeší všichni v oboru.

Zkrátí se nějak čas otáčky na letišti díky rychlejšímu nástupu?
Ano, v průměru o 43 sekund, když to zaokrouhlím, jsme na minutě. To je sice na první pohled malé číslo, ale denně máme přes 250 letů a tím pádem úspora více než čtyř hodin. Tím můžeme v celém systému přidat klidně jednu rotaci.

Jak lidé ve zkušebním provozu na změnu reagovali?
Byly tam dvě reakce: lidé si užívali více prostoru na palubě a rychlejší reakce, negativní reakce byly na velikost placeného zavazadla. Proto jsme malinko velikost zvýšili.

Jaká je situace na středoevropském trhu s letenkami?
Nečekám, že by docházelo k nějakému zlepšení. Nahrává nám ale to, že lidé nechtějí platit tolik za letenky, a proto se zákazníci klasických společností obracejí teď na nízkonákladové dopravce. Ti rostou. Celý obor zpomaluje, ale nízkonákladoví dopravci rostou.

Kolik rostete vy?
Za loňský rok o 25 %, letos čekáme určitě ještě dvouciferný růst, něco mezi deseti a patnácti procenty.

Jaká je situace na maďarském trhu po kolapsu Malévu?
Téměř celá kapacita, jakou měl Malév, je už pokryta jinými dopravci včetně nás. Budapešť sice zaznamenala velký pokles na začátku, ale teď už počet cestujících začíná být jako před krachem Malévu. Určitě je zajímavý nárůst turistů v Maďarsku, což je díky nástupu nízkonákladových dopravců. Malév sem vozil hodně lidí na přestup, kteří jen letěli dál. Teď tu jsou lidé, kteří sem přiletí a utrácejí tu peníze.

V Česku jste síť redukovali, plánujete další škrty?
Český trh budeme dál podporovat, máme tu relativně dobré výsledky. Nejsme v Česku ale schopni růst tak rychle jako na jiných trzích. Problémem jsou příliš vysoké poplatky na Ruzyni. Ale doufám, že letiště se začne chovat více obchodně, nebo se otevře u Prahy další letiště. Nicméně nemáme žádné plány Česko opustit, zůstáváme i s linkami do Brna.

O kolik je pro vás Praha na poplatcích dražší než Budapešť?
Když vezmu celkové náklady, tak kolem třiceti až padesáti procent. (Letiště Praha nedávno zveřejnilo údaje, podle kterých je Praha naopak levnější než Budapešť v přepočtu na jednu sedačku Airbusu A 320, pozn. red.)

Autor:
  • Nejčtenější

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Ceny bytů ještě porostou. Za 10 let budou dvojnásobné, říká analytik

Rozstřel Růst cen nemovitostí bude v ČR i nadále pokračovat. Nezastavila jej ani ekonomická krize v souvislosti s pandemií...

Kolik chceš, abych bral? V IT firmě si zaměstnanci vzájemně určují výši mzdy

Argentinská softwarová firma 10Pines razí poměrně unikátní mzdovou politiku. Třikrát ročně se všichni zaměstnanci...

Covidová pomoc se v Česku zneužívá čím dál víc. Podvody končí i na policii

Odhalených podvodů s covidovou pomocí přibývá. Finanční správa podala kvůli neoprávněnému čerpání bonusu už 109...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Kyjově už platí vlastní virtuální měnou, sklízí chválu až ze Singapuru

Tisíc lidí v jihomoravském Kyjově už platí correnty. Místní měnu můžou utratit u čtyřiceti zdejších obchodníků. Měsíční...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Byznys třídy v letadlech se otevřely masám. Nejde o luxus, ale o covid

Premium Obchodní třída v letadlech světových leteckých společností bývala až do příchodu koronaviru hájemstvím pouze bohatých....

Smartwings přidávají další spoje, nově poletí do Londýna

Aerolinky Smartwings zahájí od června nově lety do Londýna. Linka spojí Prahu s letištěm Heathrow čtyřikrát týdně: ve...

Dosud ziskoví státní dispečeři spadli po zastavení letů do ztráty 1,4 miliardy

Omezení letecké dopravy v důsledku coronavirové pandemie způsobilo doposud vždy výdělečnému státnímu podniku Řízení...

Přepravce Bolt expanduje. Vyjede v Karlových Varech i Karviné nebo Jihlavě

Alternativní automobilový přepravce Bolt dál rozšiřuje své aktivity v ČR a nově začal jezdit v devíti městech,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...