Zatím poslední pátý railjet Českých drah přijel do Prahy ve středu 3. září. Flotila railjetů je tak téměř kompletní. Poslední dvě soupravy jsou již ve vídeňské továrně Siemens ve výrobě a Dráhy je převezmou letos v říjnu a v listopadu.
Dva vozy z šestého railjetu budou od 23. září vystaveny na železničním veletrhu InnoTrans v Berlíně. Půjde o řídící (čelní) vůz a poslední vůz jednotky, který je uzpůsoben pro přepravu jízdních kol, kočárků, je zde například i dětské kino.
Čtyři dosud provozované railjety jezdí už několik měsíců mezi Prahou, Brnem a Vídní. První jízda pro cestující se uskutečnila letos 6. května.
Čtvrtým railjetem se může každý svézt mezi Prahou a Brnem ve vlacích Brněnský drak. Pátý railjet bude fungovat jako střídací a testovací tak, aby potřebné zaváděcí kilometry najezdily před zahájením prosincového ostrého provozu všechny nové jednotky.
K celkovým sedmi českým railjetům se připojí v prosinci ještě tři rakouské a celá tato flotila zajistí od 14. prosince 2014 pravidelnou denní dopravu mezi Prahou a rakouským Štýrským Hradcem. V Česku bude osm spojů v každém směru jezdit po dvou hodinách mezi Prahou, Brnem a Břeclaví.
Cesty do Vídně urychlí od prosince kromě nových souprav i otevření nového hlavního vídeňského nádraží. Při jízdě z Prahy půjde o úsporu téměř 30 minut.
Drahám však hrozí, že pro railjety, nakoupené za téměř tři miliardy korun, nebude mít vhodné lokomotivy. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž stále nevyřešil, zda smlouva o pronájmu lokomotiv Taurus od rakouských drah ÖBB je platná a zda jejím uzavřením bez soutěže nedošlo k porušení zákona (více čtěte zde).