"Je to reálný problém, který řešíme," potvrdil generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. Brzy tak může nastat paradoxní situace, kdy po českém území potáhne vlak jedna lokomotiva a v Břeclavi přepřáhne rakouská. To by cestování znovu prodloužilo.
Antimonopolní úřad (ÚOHS) už přitom jednou rozhodl, že smlouva uzavřená ještě za Petra Žaludy je neplatná a zakázal plnění smlouvy. České dráhy se odvolaly, zákaz plnění smlouvy tak zatím ještě není pravomocný. Pokud ale s odvoláním neuspějí, budou bez lokomotiv pro railjety.
Railjety jsou netrakční jednotky, takže potřebují k uvedení do pohybu lokomotivu. Jsou vyvinuté společností Siemens tak, aby je mohly táhnout nebo tlačit jejich už nevyráběné lokomotivy Taurus. Ty si Dráhy pronajímají už teď z Rakouska, antimonopolnímu úřadu se však smlouva nelíbí a z moci úřední s Drahami zahájil správní řízení.
Kurucz minulý týden s antimonopolním úřadem jednal a úředníkům vysvětlil postoj Drah. Ty argumentují tím, že takové pronájmy vozidel mezi dopravci jsou běžné.
Dráhy zkoušely jednat se Siemensem, zda by mohl jako výrobce railjetů poskytnout komunikační protokol, který umožní táhnout jednotky i jinou lokomotivou, než je Taurus. Nabízí se například propojení s moderní lokomotivou Škoda 109 E. To však Siemens odmítl. Škoda v minulosti nákup railjetů silně kritizovala, za tímto správním řízením ale nestojí.
Podle Kurucze mají Dráhy pro případ, že by ÚOHS námitky odmítl, několik variant řešení. Všechny počítají s tím, že budou railjety do Rakouska jezdit. Nejpravděpodobnější by byl scénář, kdy by docházelo k přepřahu jednotek v Břeclavi.
České dráhy poprvé svezly cestující vlakem railjet (6. 5. 2014):
27. června 2013 |