Cestující mezi Prahou a Břeclaví v úterý namísto běžného vlaku InterCity zažili nečekaný komfort cestování. Řada z nich si kvůli tomu vybrala pro cestu na Moravu právě tento spoj. "Je to určitě velká změna k lepšímu, škoda, že jich nenakoupily dráhy více," pochvaloval si Jiří Prokeš, který jel z Prahy do Brna.
Nákup railjetů považuje za lepší, než pendolin. "Je to vlak, který je už v Evropě schválený a mohou se s ním vydat do jiných zemí, to s pendoliny nešlo," dodal Prokeš. Na railjetech našel nakonec jedinou drobnou chybu: signalizace obsazenosti toalety není vidět z každé sedačky.
Dráhy v úterý ve 12:39 pustily první soupravu na vlak IC Zdeněk Fibich, od zítřka začne jezdit na vlaku Brněnský drak. Další souprava se dostane do provozu v příštích týdnech na pár rychlíků Viktor Kaplan mezi Prahou a Brnem. Od 15. června by měly railjety zajistit už čtyři páry vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní i jeden z vlaků mezi Prahou a Brnem.
"Nejméně do podzimu poběží zkušební provoz, takže nasazení railjetů není garantováno," upozornil mluvčí drah Petr Štáhlavský. Od prosince mají jezdit railjety mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem každé dvě hodiny.
Railjety zatím nenabízí zákazníkům na rozdíl od některých jiných vozů ČD připojení na internet, se spuštěním pravidelného provozu však mají být signálem pokryty.
Nákup sedmi railjetů se stal současně nejdiskutovanějším nákupem drah v historii. Dráhy za něj dokonce dostaly i nepravomocnou pokutu ve výši 20 milionů korun od antimonopolního úřadu. Nákup nových vlaků současně zvýší kvalitu i na jiných trasách, než mezi Prahou a Vídní: uvolněné klasické vagóny z této tratě pošlou dráhy na jiné vlaky - celkem jde o zhruba padesátku vozů. Nákup však dál zvýší zadlužení drah, které loni dosáhlo už 34 miliard korun. Za jednotky zaplatí 2,7 miliardy korun (více o zadlužení ČD čtěte zde).
Dráhy kvůli railjetům musí změnit i svůj ceník: poprvé v novodobé historii budou mít i šest míst v kategorii business. Speciální sedačky budou zatím prodávané za cenu první třídy, ale od prosince dostanou svůj speciální ceník. Jinak bude v railjetech platit běžné jízdné drah. ČD nepřemýšlí o tom, že by nástupem modernějších souprav zrušily povinnou místenku v pendolinech. "Je to jiný produkt a trasa," vysvětlil Štáhlavský.
Nasazením railjetů se současně zvýší i počet míst, které vlaky mezi Vídní a Prahou nabízí, podle Štáhlavského zhruba o 300 až 400 denně. "Je to, jako by tam jezdil tedy jeden další spoj," dodal.
Před rokem 1989 trvala cesta z Prahy do Vídně expresem Vindobona přes Tábor a České Velenice přes šest hodin. V posledních letech byla na trati přes Brno nejrychlejší pendolina, která z Prahy do Vídně dorazila za 4 hodiny a 2 minuty. Ta už však do Rakouska nejezdí.
Od nového jízdního řádu by měly vlaky jet 4 hodiny a 10 minut, tedy téměř o půl hodinu rychleji, než dosud. Pod čtyři hodiny by se mohla doba jízdy dostat po dokončení modernizovaných úseků u Běchovic a Ústí nad Orlicí.