České dráhy vyjely s railjety. Musí kvůli nim vymyslet nový ceník

  12:35aktualizováno  12:35
České dráhy poprvé v běžném provozu svezly své cestující vlastními vlaky railjet, které od prosince začnou naplno vozit lidi mezi Prahou a Vídní. Nejmodernější vlaky na české železnici si užijí zatím cestující hlavně na vnitrostátních vlacích. Poprvé v novodobé historii budou mít ČD vlaky se třemi třídami.

Cestující mezi Prahou a Břeclaví v úterý namísto běžného vlaku InterCity zažili nečekaný komfort cestování. Řada z nich si kvůli tomu vybrala pro cestu na Moravu právě tento spoj. "Je to určitě velká změna k lepšímu, škoda, že jich nenakoupily dráhy více," pochvaloval si Jiří Prokeš, který jel z Prahy do Brna.

Nákup railjetů považuje za lepší, než pendolin. "Je to vlak, který je už v Evropě schválený a mohou se s ním vydat do jiných zemí, to s pendoliny nešlo," dodal Prokeš. Na railjetech našel nakonec jedinou drobnou chybu: signalizace obsazenosti toalety není vidět z každé sedačky.

Dráhy v úterý ve 12:39 pustily první soupravu na vlak IC Zdeněk Fibich, od zítřka začne jezdit na vlaku Brněnský drak. Další souprava se dostane do provozu v příštích týdnech na pár rychlíků Viktor Kaplan mezi Prahou a Brnem. Od 15. června by měly railjety zajistit už čtyři páry vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní i jeden z vlaků mezi Prahou a Brnem.

"Nejméně do podzimu poběží zkušební provoz, takže nasazení railjetů není garantováno," upozornil mluvčí drah Petr Štáhlavský. Od prosince mají jezdit railjety mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem každé dvě hodiny.

Railjety zatím nenabízí zákazníkům na rozdíl od některých jiných vozů ČD připojení na internet, se spuštěním pravidelného provozu však mají být signálem pokryty.

Nákup sedmi railjetů se stal současně nejdiskutovanějším nákupem drah v historii. Dráhy za něj dokonce dostaly i nepravomocnou pokutu ve výši 20 milionů korun od antimonopolního úřadu. Nákup nových vlaků současně zvýší kvalitu i na jiných trasách, než mezi Prahou a Vídní: uvolněné klasické vagóny z této tratě pošlou dráhy na jiné vlaky - celkem jde o zhruba padesátku vozů. Nákup však dál zvýší zadlužení drah, které loni dosáhlo už 34 miliard korun. Za jednotky zaplatí 2,7 miliardy korun (více o zadlužení ČD čtěte zde).

Railjety poprvé ve službách Českých drah.

Dráhy kvůli railjetům musí změnit i svůj ceník: poprvé v novodobé historii budou mít i šest míst v kategorii business. Speciální sedačky budou zatím prodávané za cenu první třídy, ale od prosince dostanou svůj speciální ceník. Jinak bude v railjetech platit běžné jízdné drah. ČD nepřemýšlí o tom, že by nástupem modernějších souprav zrušily povinnou místenku v pendolinech. "Je to jiný produkt a trasa," vysvětlil Štáhlavský.

Fotogalerie

Nasazením railjetů se současně zvýší i počet míst, které vlaky mezi Vídní a Prahou nabízí, podle Štáhlavského zhruba o 300 až 400 denně. "Je to, jako by tam jezdil tedy jeden další spoj," dodal.

Před rokem 1989 trvala cesta z Prahy do Vídně expresem Vindobona přes Tábor a České Velenice přes šest hodin. V posledních letech byla na trati přes Brno nejrychlejší pendolina, která z Prahy do Vídně dorazila za 4 hodiny a 2 minuty. Ta už však do Rakouska nejezdí.

Od nového jízdního řádu by měly vlaky jet 4 hodiny a 10 minut, tedy téměř o půl hodinu rychleji, než dosud. Pod čtyři hodiny by se mohla doba jízdy dostat po dokončení modernizovaných úseků u Běchovic a Ústí nad Orlicí.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Místo autem e-koloběžkou. Uber rozšiřuje své služby v Praze

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Od pondělí nabízí společnost Uber v Praze novou možnost přepravy - odvoz elektrickou koloběžkou. Integrace koloběžek...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz