Například u odpoledních spojů z Ostravy do Prahy v neděli 11. srpna je druhá třída prakticky vyprodaná. V té první bylo v pátek v poledne u vlaku o půl čtvrté prodáno jedno místo, v pendolinu jedoucím o dvě hodiny později pak osm míst. V první třídě přitom pendolino nabízí celkem 105 sedadel.
"Také u jiných spojů je dnes běžné, že mají zařazen pouze jeden vůz první třídy," vysvětluje chystanou změnu mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Oficiální čísla o obsazenosti jednotlivých tříd dopravce nesděluje, mluvčí však potvrzuje, že "zájem o druhou třídu je vyšší než o první".
Vyplatí se připlatit si v pendolinech za první třídu?
V první třídě pendolina tak bude nově 52 míst namísto dnešních 105, ve druhé třídě pak 279 oproti současným 226. Konkurenční Leo Express nabízí ve vyšších třídách 25 míst, v základní 212. RegioJet pak prodává všechny jízdenky jako druhou třídu.
Přestavby interiéru nebudou nutné
Změna vozu s číslem 1 na druhou třídu si nevyžádá žádné úpravy interiéru. "Typ sedaček a rozteče jsou u obou tříd stejné. Liší se pouze v barvě potahu," připomíná Šťáhlavský. Nejvýraznější rozdíl pro cestujícího tak spočívá v ceně. Zatímco jízdenky do druhé třídy pendolina mezi Prahou a Ostravou lze o prázdninách koupit už od 210 korun (aniž by cestující musel mít drážní In-kartu), "jednička" startuje bez karty na pětistovce.
"Rozdíl mezi první a druhou třídou je dán servisem, v němž je zahrnuto například bezplatné občerstvení," vysvětluje různé ceny Šťáhlavský. Vedle toho dostanou cestující první třídou zdarma také denní tisk.
Českým drahám se během letních prázdnin podařilo přitáhnout do pendolin více cestujících i díky nabídce bezplatných místenek, které jsou pro cestování pendolinem povinné. Tato akce však potrvá jen do konce prázdnin. "Od září budeme ceny rezervací nabízet za různé ceny, bude posílen již dříve zavedený dynamický tarif u cen rezervací," uvedl mluvčí Šťáhlavský.
Ceny místenek se tak budou lišit podle vzdálenosti či dne v týdnu. Pendolinem bez placené místenky bude možné cestovat pouze na trase Plzeň-Františkovy Lázně, kde České dráhy výrazně posílí nasazení těchto vlaků.