Dráhy tento týden rozdávají poukaz na stokorunovou slevu ve svých pendolinech i na nádražích. Po několika týdnech tak znovu startuje cenový boj na této trase: s kuponem na slevu se dá pendolinem mezi Ostravou a Prahou poprvé jet za méně než dvě stě korun.
"Naším cílem je ocenit věrnost zákazníků pendolin a zároveň pozvat k jeho vyzkoušení nové cestující," říká Jiří Ješeta, ředitel Odboru dálkové a mezinárodní dopravy ČD.
"Je to trapná prasárna a nejlevnější forma marketingu. U autobusů se nám nikdy nestalo, že by si konkurence stoupla před náš autobus a rozdávala letáky, k tomu se nesníží ani ti nejhorší dopravci," řekl šéf RegioJetu Radim Jančura.
"Nevstupujeme do provozovny, na pozemky nebo do vlaku jiného dopravce. Ve stanicích, kde rozdáváme vouchery, jezdí všichni tři dopravci, včetně nás," brání se České dráhy. Mluvčí Radek Joklík navíc připomíná letáky "Příště s námi", které při vstupu na železnici rozdávali pracovníci RegioJetu před pokladnami Českých drah. Jančura ale odmítl, že by tehdy rozdávali zaměstnanci firmy letáky přímo před pokladnami.
Za voucher dezert, ale i 20 tisíc
Akci drah začal využívat ve svém marketingu i Leo Express. Za každý voucher od drah nabízí svým cestujícím dezert zdarma. Navíc vyhlásil soutěž, kdo nasbírá letáků drah nejvíce, vítěz pak dostane dvacet tisíc korun. "Promotýmy Českých drah stály dokonce přímo u dveří našich vlaků a naši cestující téměř nemají šanci se jim vyhnout či vouchery odmítnout," podotkl generální ředitel LEO Expressu Leoš Novotný.
Agresivní marketing dopravců je na trati Praha - Ostrava čím dál častější. Například před pár měsíci začal Leo Express i RegioJet lákat podobným způsobem zákazníky Českých drah. Dával jim slevu, pokud se prokáží In-kartou ČD, kterou používají hlavně jejich pravidelní zákazníci.
Leo Express se však svojí nabídkou na sběr kuponů drah pustil zřejmě i částečně na hranu zákona. Soudy několik let řešily podobný spor obchodních řetězců Obi a Hornbach. Obi v roce 2007 začalo lákat u nového hobbymarketu Hornbach zákazníky do své pobočky a za letáky Hornbachu nabízet slevu. Nejvyšší soud nedávno potvrdil, že šlo o porušení zákona.
"Domníváme se, že nelze naši reakci jakkoli srovnávat s tímto sporem. Pro nás jde o přiměřenou obranu před neetickým jednáním Českých drah, potažmo jejich zaměstnanců. To, zda se cestující rozhodne využít 100Kč voucher pro jízdu pendolinem, anebo si dá dezert zdarma u nás, je čistě jeho rozhodnutím, nenabízíme finanční slevu ve stejné výši," uvedla mluvčí LE Andrea Hofmanová.
Ceny se vrátily nad dvě stovky
Po cenové válce na začátku jara se ceny vlaků u všech třech dopravců vrátily nad dvě stě korun, stále častěji i nad tři sta. Stokorunové jízdné sice soukromí dopravci stále nabízejí, týká se však jen mimořádně neatraktivních spojení.
Dráhy obsazenost pendolin neuvádějí. Soukromí dopravci tvrdí, že pendolina jsou po jejich nástupu nejméně vytížená. Například v pátek nabízí rezervační systém všech tří dopravců nejvíce volných míst právě v pendolinech. Dráhy už oznámily, že na léto kvůli slabší poptávce zastaví provoz tří párů těchto souprav.
Nedostatečné využití vlaků nutí dopravce měnit i jejich strategii: k tradičním zastávkám v Olomouci a Ostravě přidávají postupně další moravská města, kde dosud tolik vlaků nejezdilo (více čtěte zde).