Poučili jsme se, musíme však více komunikovat, říká člen vedení Drah

  11:38aktualizováno  15:18
Situaci s ledovkou jsme zvládli, komunikace však může být lepší. Pomoci by mělo kontaktní centrum, které je ve výstavbě. Čtenářům iDNES.cz to řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. V příštím týdnu čeká Dráhy velké hájení. O lidech na dlouhé hodiny uvězněných v nevytápěných vlacích se diskutuje i mezi politiky.

Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. | foto: České dráhy

O tom, zda České dráhy (ČD) zvládly krizovou situaci, se bude mluvit i ve Sněmovně. Kritici jim vyčítají například liknavost při odtahování vlaků. Část čtenářů se proto Michala Štěpána ptala právě na tento problém.

Člen vedení ČD tvrdí, že v pondělí večer zůstalo na trati už jen minimum vlaků, naprostá většina byla odtažena do maximálně tří hodin. Podle něj je navíc dispečink ČD na jednorázové výpadky velmi dobře připraven.

„Razance a celoplošnost námrazy však ukázala, že musíme zvýšit kapacitní možnosti komunikačních zařízení (web, sms zprávy,...). Například editaci mohl provádět omezený okruh dispečerů, nyní připravíme systém s možností zásahu více zaměstnanců. Připravujeme nové kontaktní centrum, které zvýší kapacitu odbavení hovorů,“ uvedl v odpovědi na jeden z dotazů Štěpán.

Odpovědi člena vedení Českých drach čtěte zde

Michal Štěpán z Českých drah odpovídal čtenářům iDNES.cz ve čtvrtek 4. prosince 2014. Odpovědi můžete číst ZDE

Jednoho ze čtenářů zajímalo, proč ČD nevyužily autobusů najímaných od externích firem, jak to běžně dělají. „Tato extrémní situace byla velmi odlišná: byly namrzlé vozovky a dopravci se obávali zajištění bezpečné náhradní přepravy, druhým aspektem byla skutečnost, že městské dopravní podniky řešily náhrady vlastních výpadků tramvají a trolejbusů,“ odpověděl člen představenstva.

Čas hájení

ČD se ocitají pod palbou kritiky části veřejnosti, odborníků na dopravu i politiků kvůli své roli v kalamitní krizové situaci, která začala v pondělí. „Nepochopitelné je hlavně nestažení volných dieselových lokomotiv v noci z úterý na středu, které mohly tahat vlaky po elektrifikovaných tratích. Zbytečně tak vlaky stály,“ řekl Jindřich Berounský, místopředseda Svazu odborářů služeb a dopravy pro čtvrteční MF DNES. Drážní odboráři pochybení odmítli.

List nicméně připomíná, že z pěti set dieselových lokomotiv zastoupily elektrické jen tři desítky. A  situace se bude řešit i na úrovni Poslanecké sněmovny a Ministerstva dopravy, které si nechává zpracovat zprávu o průběhu celé akce. Ta by měla odpovědět na otázku, zda a v čem České dráhy pochybily.

Do normálního provozu se České dráhy vracejí teprve dnes, tedy po třech dnech od doby, kdy ledovka kompletně paralyzovala provoz na dráze, ale i jinde v dopravě. Na trati uvázly desítky vlaků, některé z nich přitom státní dopravce na trati nechal i s lidmi až do druhého dne. Ve vlacích se netopilo, v Expresu Landek na Přerovsku lidé trčeli 17 hodin a čekali na pomoc. České dráhy liknavost odmítají, argumentovaly třeba tím, že vlaky se musely odtahovat postupně a nejdříve se pomáhalo těm soupravám, které netopily.

Také podle Správy železniční dopravní cesty víc udělat nešlo, mluvčí Jakub Ptačinský nicméně připustil, že pro České dráhy je to velký reputační problém. „Škody jsou ohromné. Z výběru poplatků, i z poškození na tratích. Největší škody však jsou na reputaci železnice. Lidé ve vlacích zůstali velmi dlouho. Situace však byla extrémní, o moc víc se dělat nedalo,“ řekl iDNES.cz v pondělí. České dráhy jako náplast poškozeným cestujícím vyplatí stokorunové poukázky (více zde).

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Budoucnost Airbusu A380 je ohrožena. Emirates chtějí spíše menší letadla

Na pražském letišti dosedl po sobotním poledni Airbus A380 ve speciálním...

Aerolinky Spojených arabských emirátů zvažují, že zruší některé, nebo dokonce všechny objednávky dvoupatrových...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Legendární „kredenc“ slaví jubileum, železnice brázdí už 70 let

Motorový vůz M 262.0, přezdívaný kraksna, kredenc či ponorka.

Motorové vozy řady M 262.0, respektive řady 830, letos slaví jubileum. Po českých železnicích jezdí již 70 let. Stát si...

Najdete na iDNES.cz