Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

  6:10
Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo vynést jeho rozšíření na vybrané silnice první třídy. Zatím se ale zdá, že úředníci ministerstev financí a dopravy notně přestřelili.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Přestože jsou k dispozici teprve čísla za jediný měsíc, během něhož kamiony nově platí za průjezd 868­ kilometry „okresek“, výběr poplatku zdaleka neodpovídá představám. Provozovatel systému za leden vybral celkem 948 milionů korun, na nichž se nově zpoplatněné kilometry silnic první třídy podílely pouhými 71,5 milionu.

Leden sice tradičně patří ke slabším měsícům, ale výběry by se musely téměř zdvojnásobit, aby stát vybral zmiňovanou 1,5 miliardy korun, kterou rozšiřování mýta zdůvodňoval.

Hned první lednový výběr tak ukázal, že mnohem blíže realitě než optimistické plány státu může být odhad bývalého výběrčího, rakouské společnosti Kapsch. Ta maximální přínos rozšiřování mýta odhadovala na částku v rozmezí 600 ­až 700 milionů korun za rok.

Peníze budou chybět

„Přínos zpoplatnění nových úseků silnic I. třídy nespočívá pouze ve zvýšeném výběru mýtného, které je následně použito na další rozvoj dopravní infrastruktury. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí i velmi předběžné lednové statistiky z ­České republiky, zpoplatnění silnic I.­ třídy přispívá alespoň zčásti k­ přesunu těžké nákladní dopravy na lépe dimenzované dálniční tahy,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Nový správce mýta tím poukazuje na skutečnost, že pro dopravce zmizela výhoda jízdy mimo mýtný systém a při volbě mezi jízdou po zpoplatněné komunikaci I. třídy, nebo po dálnici volí raději dálnici.

Nicméně ani po započtení solidního šestiprocentního meziročního nárůstu poplatků na celé síti včetně dálnic se výnosy ani zdaleka neblíží optimistickým předpokladům státních úředníků.

Pokud by současný šestiprocentní růst vydržel i po zbytek roku, vybere stát na mýtném přibližně 11,5 miliardy korun. Z toho však musí ještě odečíst asi miliardu za splátku na výstavbu nového satelitního systému a jeho správu.

Státnímu fondu dopravní infrastruktury, jehož prostřednictvím se vybrané poplatky vracejí zpět do výstavby a údržby, kvůli tomu budou na účtech chybět přibližně dvě miliardy korun.

Podle ministerstva dopravy je předčasné dělat závěry hned po prvním měsíci od spuštění provozu. Odhadovanou částku 1,5 miliardy proto resort zatím nijak korigovat nebude.

Přírůstek zařídily nové dálnice

Ministerstvo ovšem připouští, že ekonomický vývoj, který se ve výběrech kamionového mýta výrazně odráží, nemusí přinést nic příznivého. „Letos můžeme s ohledem na vývoj ekonomické situace čelit riziku snížení výběru mýtného. Těžká nákladní doprava je jedním z nejcitlivějších oborů na vývoj ekonomiky a dopravci již dnes podle svých prohlášení sledují pokles nových zakázek. Případný pokles intenzity dopravy pak bude působit nejen na celkový výběr mýtného, ale také na výběr na nově zpoplatněných silnicích I. třídy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rozšíření dálničního poplatku se v minulosti stalo výrazným politickým tématem. Spíše než vybrané peníze mělo českému státu přinést více možností při výběru nového správce systému.

Úřad se netajil tím, že v případě ponechání poplatku na původních zhruba 1­200 kilometrech dálnic a­ 240 kilometrech silnic první třídy se obává, že nikdo nebude schopen konkurovat tehdejšímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Rozšíření sítě o necelých 900 kilometrů posléze fakticky vyloučilo ze soutěže mikrovlnnou technologii, neboť i dosavadní správce mýtných bran státu nabídl satelitní řešení.

Přes milion za mýto. Před vyhazovem jsem odmítl úplatek, tvrdí Kremlík

Dalším vedlejším účinkem byl odpor měst a obcí, které se začaly obávat, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky stále častěji objíždět a že ucpou městské průtahy a ­silnice nižších tříd.

Drtivá většina z uvedeného šestiprocentního nárůstu připadá na vrub nově zprovozněným dálničním úsekům. „Toto rozšíření je hlavním důvodem výrazného meziročního růstu v předepsaném mýtném. Pokud bychom porovnali vybrané mýtné v lednu 2019 s tím, které bylo vybráno na totožné síti zpoplatněných komunikací, byl by výběr mýtného na přibližně podobné úrovni,“ uvedl Beneš.

Výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích první třídy měl pozvolný nástup. První týden nedosahoval ani přes deset milionů korun, během příštích dní narostl zhruba na dvojnásobek.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....