Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČTK

Nejlevněji se jezdí v Olomouci a Zlíně, nejdražší jsou Karlovy Vary

  • 12
MF DNES porovnala ceny jízdenek, taxíků i benzinu v krajských městech v přepočtu na průměrnou mzdu. Ukázalo se, že nejlevněji jezdí lidé v Olomouci, nejméně kilometrů za jeden plat naopak ujedou v Karlových Varech. Ceny ovlivňuje politika radnic, ale třeba i počet škol a nemocnic ve městě.

Nejlepším městem pro lidi, kteří neřídí nebo nemají vlastní auto, je Olomouc. Lidé tady dají nejméně peněz nejen za jízdenky MHD, ale dokonce i za taxislužbu. Jezdí se tu nejlevněji ze všech krajských měst, pokud se ceny přepočtou na kupní sílu obyvatel.

Jízdenku na autobus či tramvaj tady v trafice koupíte za 12 korun, což je ani ne polovina ceny, kterou musí zaplatit Pražané či obyvatelé Karlových Varů.

A nízkým cenám jízdenek v Olomouci se museli přizpůsobit i místní taxikáři. Aby vůbec sehnali zákazníky, jezdí v průměru za 17 korun na kilometr. V lázeňském městě na západě Čech je to opět dvojnásobek. Z poměrně levného cestování se těší také lidé ve Zlíně, Hradci Králové či Plzni.

Nejnižší mzdy, nejdražší jízdenky

O dost dražší je cestování pro obyvatele i návštěvníky Ostravy a Brna. I tato města jsou přitom levnější než již zmiňované Karlovy Vary, kde jsou nejdražší jednorázové jízdenky i taxíky.

Kdyby tu místní obyvatelé investovali celý svůj měsíční příjem jen na cestování po městě, taxíkem by ujeli pouhých 520 kilometrů, nebo by si nakoupili pouze 728 jízdenek. Souvisí to i s tím, že v Karlovarském kraji jsou zároveň nejnižší průměrné mzdy z celého Česka.

Na druhou stranu – v lázeňském městě přizpůsobili jízdné cizincům. Kupony pro místní jsou tedy poměrně levné, ale jednorázové jízdenky vyjdou skoro stejně draho jako jízda taxíkem.

Roční kupon se vyplatí i na měsíční cestování

Lidé si tu za jednu průměrnou výplatu koupí nejméně jednorázových jízdenek, ale zase nejvíce časových kuponů. Roční kupon se vyplatí koupit už ve chvíli, kdy víte, že budete jezdit dvakrát denně jediný měsíc.

Proč jsou ceny lístků na MHD v různých českých městech tak odlišné? Záleží na odvaze jednotlivých městských politiků prosadit zvýšení ceny, ale také na chování manažerů dopravních podniků.

"Někde mají vysoké náklady na obnovu vozového parku či tramvajových tratí a ty se musí promítnout do ceny jízdenek," míní ekonom David Marek z Patria Finance. Ve městech, kde se o kvalitu autobusů naopak příliš nestarají, může být cena logicky nižší.

Zajímavým detailem je i to, že cena jízdenek je ovlivněna i počtem nemocnic či škol ve městě. Slevy pro studenty a důchodce, které nařizuje stát, se totiž musí rozpustit mezi ostatní cestující. "Na slevách máme ztrátu 1,8 miliardy," spočítal nedávno ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák.

Praha: překvapivě levný taxík

Rozdíly v tarifech u taxislužeb jsou dány trhem – tedy tím, za kolik se taxikářům ještě vyplatí jezdit. Kromě Prahy jsou ceny všude volné. Hlavní město má vyhláškou pevně stanovenou nejvyšší cenu za ujetý kilometr. Díky tomu Pražané z jednoho měsíčního platu ujedou taxíkem 990 kilometrů, což je hned po obyvatelích Olomouce nejvíce.

Nejdražší taxi je naopak v Karlových Varech a v Českých Budějovicích. David Marek z Patria Finance to však nevnímá jako bezprostřední reakci na drahé jízdenky. "Tyto druhy dopravy jsou od sebe natolik vzdálené, že si nekonkurují. Lidé, kteří jezdí MHD, málokdy využívají taxi a obráceně," říká Marek.

Jak můžete jezdit za jeden plat.