Správa železnic se rozhodla zpoplatnit nadstandardní hlášení v nádražních rozhlasech. Ilustrační snímek

Správa železnic se rozhodla zpoplatnit nadstandardní hlášení v nádražních rozhlasech. Ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Za delší hlášení na nádraží musí dopravci platit, ČD dají 9 milionů

  • 32
Konec hlášení detailních informací o vlacích na českých nádražích bude nakonec méně razantní, než Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předpokládala. Za některé informace však budou muset dopravci správě železnic platit.

České dráhy zaplatí od nového jízdního řádu 9 milionů korun SŽDC za to, že bude na nádražích automat dál hlásit některé detailní informace o jejich vlacích. Dosud je SŽDC hlásila zdarma, podle nové směrnice však bude nádražní rozhlas částečně zpoplatněn.

Soukromí dopravci si rozšířené hlášení neobjednali. Nádražní rozhlasy tak částečně ztichnou. (čtěte Rozhlas už nebude hlásit detaily o vlaku)

I u Českých drah bude hlášení kratší než dosud. Zmizí například informace o tom, že je ve vlaku možnost úschovy zavazadel během přepravy. "Určité zjednodušení a zkrácení tam je. Objednáme si delší hlášení zahrnující základní informace o řazení, například pozici vozů 1. třídy a vozu pro přepravu cestujících na invalidním vozíku nebo obecně servisního vozu," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zmizí také hlášení v němčině.

RegioJet zpoplatnění kritizuje

Nová směrnice SŽDC počítá se zpoplatněním takových informací, dráhy mají zaplatit kolem devíti milionů korun. Vysoké poplatky jsou důvodem, proč například RegioJet odmítl taková hlášení.

Podle mluvčího Aleše Ondrůje požadovala SŽDC za hlášení informace o tom, že je vlak povinně místenkový, půl milionu korun ročně. "Tato cena je pro nás zcela nepřijatelná a neodůvodněná. Jedná se o informační - nikoli komerční hlášení, které navíc je správce infrastruktury podle směrnic EU povinen poskytovat," řekl Ondrůj. Podle něj není jasné, co je na přehrávání hlášení tak drahého.

Rozšířené hlášení neplánuje ani Leo Express. U něj budou ale slyšet cestující nejspíše nejbizarnější název vlaku: firma si všechny své spoje nazvala Švýcarská kvalita. Naráží tím na to, že jezdí s vlaky od švýcarského výrobce Stadler. Ve skutečnosti ale nejde o zcela švýcarské jednotky: částečně se vyrábí v polském závodě firmy.