Stavba koridoru Plzeň - Cheb stála 13 miliard korun, krátce po jeho dokončení jsou u Kozolup potíže s nestabilním podložím.

Stavba koridoru Plzeň - Cheb stála 13 miliard korun, krátce po jeho dokončení jsou u Kozolup potíže s nestabilním podložím. | foto: Miroslav Klas

Na moderní trati za miliardy se vlní koleje, vlaky jezdí padesátkou

  • 83
Na železniční trati mezi Plzní a Chebem, kde loni skončila modernizace za 13 miliard, se jen krátce po dokončení stavby začaly vlnit koleje a bortit most přes silnici v Kozolupech. Soud už nařídil stavební firmě OHL – ŽS, aby stavbu dala do pořádku.

O případu jako první informovala Nova. Podle zjištění MF DNES je problém na stejné trati ještě na dalším místě: u železniční stanice Plešnice se sesouvá svah.

Spor mezi Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a stavební firmou trvá už zhruba rok a omezil provoz na této trati. "Jedná se o sesuv přísypu železničního tělesa. Následkem sesuvu dochází k poruše geometrické polohy koleje, která je proto z bezpečnostních důvodů vyloučena z provozu," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Na dvojkolejné trati je tak v provozu jen jedna kolej, na které je navíc snížena rychlost pouze na padesát kilometrů v hodině namísto 110. Pendolino, které o víkendu zajíždí do Františkových Lázní, mohlo v tomto úseku původně jezdit až 140 kilometrů v hodině. Kvůli sesuvu praská i most.

Celý koridor stál 13 miliard

Městský soud v Praze už nařídil předběžným opatřením stavební firmě úsek opravit, ta se však odvolala. "Odpovědnost za současný stav trati odmítáme. Zhotoviteli stavebních objektů byly zadány nezávislé expertní posudky, ze kterých jasně vyplývá, že byly dodrženy veškeré podmínky výstavby," vzkázala za společnost OHL – ŽS Taťjana Pelíšková.

Modernizaci trati zajišťovalo OHL – ŽS jako vedoucí účastník sdružení, ve kterém byla ještě Skanska, Subterra a německá firma Leonhard Weiss. Stavbu projektoval Sudop. Náklady na odstranění škody se odhadují na třicet milionů korun.

Celý koridor, který je kritizován kvůli malému využití, stál 13 miliard korun. Po trati přitom nejezdí žádné mezinárodní vlaky. Koridor pouze zkrátil cestu rychlíků mezi Plzní a Chebem o 16 minut, otevřen byl letos.

Podobnou reklamaci má SŽDC podle Hally i u stanice Plešnice o pár kilometrů dál, kde je rozsah reklamačních prací odhadovaný na deset milionů. Došlo tam k sesuvu svahu u zářezu tratě, nedochází ale k omezení provozu. "Je zpracován znalecký posudek, který bude projednán se zhotovitelem a projektantem," uvedl Halla.

Místo poškození trati

Místo poškození trati