Ministr dopravy Žák chce vyměnit další „trafikanty“

  14:48aktualizováno  20:43
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák se chystá vyměnit další trafikanty ve svém resortu. Připravuje také změny v poplatcích za mýtné, které by mělo zvýhodnit například jízdu v nočních hodinách.

Ministr Žák po svém jmenování do úřadu. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Výměnu "trafikantů" na kontrolních postech ve státních podnicích za odborníky chce ministr Žák stihnout do konce svého působení v resortu. Ministr chce také připravit změnu účtování mýtného kamionům na dálnicích. Před koncem září prý předloží vládě varianty fungování mýtného systému po skončení smlouvy se současným provozovatelem firmou Kapsch. Současný systém mýtného neplní ani jednu z původně požadovaných funkcí, uvedl Žák.

Největší personální smršť zatím v dopravním resortu zažily České dráhy, kde byl kompletně obměněn management i dozorující orgány. Podle ministra za změnami stojí snaha obsadit tyto pozice odborníky na železniční problematiku. "To je to, co jsem slíbil, že budu dělat do poslední vteřiny. To znamená, že kde to půjde a budu mít příležitost prosadit místo trafikanta odborníka, tam to budu dělat," řekl Žák.

Změny v Českých drahách a dceřiném ČD Cargu kritizovaly železniční odbory, které je považují za příliš překotné a obávají se, aby firmě ještě více neuškodily. Další personální změny čekají Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). V tomto případě by ale mohlo jít o méně razantní cestu. Ve správní radě SŽDC jsou dosud volná místa a ministr se prý bude pokoušet zaplnit zejména tyto neobsazené posty.

Provoz mýta je drahý, kritizuje ministr. Kapsch se brání

Materiál zabývající se problematikou mýtného má podle Žáka obsahovat čtyři až pět variantních řešení, jak při spravování systému pokračovat po roce 2016. Současný systém podle něj neplní ani jednu z původně požadovaných funkcí. Jeho provoz je prý příliš nákladný a velká část peněz z něj nesměřuje zpět do silniční infrastruktury, ale spolkne je provozování systému. Ten však podle Žáka ani nezvládá regulovat kamionovou dopravu.

Současný systém podle dřívějšího vyjádření ministra nenutí kamionové dopravce využívat dálnice například v nočních hodinách, když jsou téměř prázdné, a naopak blokují provoz během dopravních špiček. Změnit by se tak měl způsob výpočtu ceny za ujetý kilometr, který nyní zohledňuje pouze páteční odpolední jízdy.

Společnost Kapsch se však kritice brání s tím, že za nedostatečnou regulatorní funkcí českého mýta je špatná tarifní politika státu a ministerstva dopravy v minulých letech. "Opakovaně jsme stát vyzývali k zavedení variabilních mýtných sazeb v různé hodiny či dny v týdnu, místo toho se zaváděly nejrůznější úlevy a slevy, které dále destruují výběr mýta," uvedl generální ředitel Karel Felix.

Podle Felixe také dochází k účelovému sčítání nákladů na veškeré telematické projekty, které využívají mýtnou infrastrukturu, ale slouží k jiným účelům, s čistým provozem mýta. "Samotný mýtný systém má provozní náklady pod 22 procenty, což je na úrovni jiných špičkových zahraničních projektů," dodává.

Dalším plánem ministra dopravy je zahájení projektu stavby vodního spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem. Do konce roku chce mít připravený harmonogram přípravy, výkupu pozemků a stavebních prací.

Autoři: ,

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Více peněz na silnice, ale pouze na papíře. Resort dopravy kouzlí s čísly

Oprava dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze na D1 potrvá do konce října.

Vyjednávání o navýšení peněz na dopravní stavby před týdnem skončilo úspěchem, tvrdil ministr dopravy Vladimír Kremlík...

Leo Express je po šesti letech poprvé v zisku. Vydělal 2,5 milionu

leo Express má ve flotile pět jednotek Stadler Flirt

Leo Expres je po šesti letech mnohamilionových ztrát poprvé v zisku. Společnosti založené Leošem Novotným mladším...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz