Vedle rozšíření placených úseků chce ministerstvo mýto také zdražit. Ilustrační foto.

Vedle rozšíření placených úseků chce ministerstvo mýto také zdražit. Ilustrační foto. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo dopravy chce, aby Kapsch zaplatil rozšíření mýta

  • 91
Ministr dopravy Vít Bárta bere slova o šetření vážně. S firmou Kapsch se ve čtvrtek dohodl na zpoplatnění zatížených silnic první třídy. Na rozšíření mýtného systému ale nehodlá dát ani korunu. Chce, aby šlo na účet Kapsche.

Bárta firmu pověřil, aby mu do několika týdnů předložila seznam silnic, které by bylo možné zpoplatnit. Jeho mluvčí Karel Hanzelka iDNES.cz sdělil, že příkladem může být úsek silnice E59 mezi Jihlavou a Znojmem, kudy jezdí kamiony na Vídeň.

Náklady na zpoplatnění by podle představ ministra mělo pokrýt mýtné, které Kapsch na silnicích následně vybere. Stejným způsobem firma dodávala už stávající mýtný systém - stavbu zafinancovala, stát ji pak začal splácet z vybraného mýta.

Kapsch se k jednání s ministerstvem zatím nechce vyjadřovat. "My jsme si návrhy pana ministra vyslechli a budeme je analyzovat. Je to otázka porady s centrálou, jasno bude v řádu týdnů," řekl iDNES.cz mluvčí firmy David Šimoník.

Bárta kvůli nedostatku peněz na financování nových silnic a želenic na příští rok tlačí stavební firmy, aby zlevnily. V uplynulých týdnech zastavil financování všech staveb na železnici i některých silnic (více čtěte zde).

Teď to naopak vypadá, že stát rozestavěné železnice dokončí. A to dokonce levněji, než plánoval. Firmy nakonec ustoupily a na stavbách za 8,5 miliardy našly úspory za 437 milionů (o zakázkách na železnici čtěte zde).

Kromě rozšiřování placených úseků plánuje Bárta podle dřívějších informací také zdražování mýtného. Sazby za využívání dálnic by mohly nákladním autům vzrůst od počátku příštího roku. To se nelíbí silničním dopravcům. Dálniční známky pro osobní vozy zatím ministr zdražovat nechce.