O pověst Skansky se přel i s Bártou. V branži má Ťok renomé férového hráče

  12:08aktualizováno  12:08
Babišův kandidát na ministra dopravy Dan Ťok má pověst člověka, který ve stavební branži, pověstně nasáklé korupcí, hrál podle pravidel. Má za sebou bohaté zkušenosti z vedení průmyslových firem a téměř osm let ve stavebním obrovi Skanska. Jako ministr proto může čelit nařčení ze střetu zájmů.

Novým ministrem dopravy bude Dan Ťok. Od roku 2008 je generálním ředitelem stavební společnosti Skanska. | foto: Viktor ChladMAFRA

„Skanska byla dlouhá léta součástí kartelu stavebních firem. Pan Ťok přišel a firmu změnil. Po jeho nástupu už není firmou, která byla součástí kartelu. Začala soutěžit na cenu, přestala platit pravděpodobně korupční peníze, kvůli tomu ale ztratila zakázky. V tom je velký přínos pana Ťoka. Nevím ale, zda má koncepci na změnu celého resortu, tedy i železnice,“ řekl iDNES.cz šéf holdingu Student Agency Radim Jančura.

Kromě plýtvání a korupce na železnici by se podle něj musel Ťok vypořádat i s otevíráním tratí konkurenci do roku 2019.

Daniel Ťok, vystudovaný inženýr Vysokého učení technického v Brně, měl mnoho profesních zastávek v top managementu průmyslových a energetických firem. Vedl například průmyslovou divizi KKCG miliardáře Karla Komárka nebo českou a slovenskou pobočku energetického koncernu Alstom.

Otřesy v dopravě

Ťok už od Andreje Babiše jednou dostal nabídku vést Ředitelství silnic a dálnic, ale odmítl ji. A v roce 2011 odmítl i vstup do politiky, ke které se občas vyjadřoval. Letos v únoru například kritizoval stav ministerstva dopravy. „Jsem tu šestým rokem, a kolik jsem zažil ředitelů ŘSD a ministrů dopravy, to je neuvěřitelné. Nehledě na to, že lidé, kteří odváděli dobrou práci, byli z ředitelství silnic vyhnáni. Nyní se tam dva manažeři vrátili, což je dobrá zpráva. Obávám se ale, že je tahle organizace personálně vyprahlá,“ řekl Lidovým novinám.

Ťok v minulosti vystoupil proti údajným machinacím kolem zadávání stavebních zakázek. „Skanska se rozhodla, že chce na tomto trhu změnit chování a jednat transparentně. A je za to připravena zaplatit nějakou cenu. Tou může být i fakt, že nám dočasně poklesnou zakázky, s těmito problémy se potýkáme,“ řekl v roce 2011 serveru Aktuálně.cz.

O dopravě něco ví, radují se odborníci

Podle Václava Matyáše ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví byl resort dopravy v posledních letech neprofesionálně řízen, změnu by proto uvítal. „Je to konečně člověk, který o tom opravdu něco ví. Prošel si stavebnictvím, vnímá problémy z pohledu investic, výstavby dopravní infrastruktury, vidí problémy čerpání peněz z EU a má na to,“ uvedl. Také podle něj má smysl pro fair play v soutěžích. „Je ale nebezpečím, že se bude skloňovat střet zájmů a jakékoliv vítězství Skansky v soutěžích bude zpochybňováno,“ dodal Matyáš, který se s Ťokem dobře zná. Dopravní situaci nazval marasmem a místo ministra radioaktivním křeslem. „Bojím se, že bude předmětem nekvalifikovaných útoků a neobjektivní kritiky,“ dodal.

„Ministerstvo dopravy a rovněž jeho investorské organizace potřebují především stabilitu, která mu dlouhodobě chybí. V rámci tohoto resortu se realizuje výstavba klíčové infrastruktury, jejíž příprava trvá v řádu několika let. Pozice ministra vyžaduje určité znalosti z přípravy a realizace výstavby, a pokud ji bude po dlouhé době zastávat člověk, který se v sektoru již řadu let pohybuje, navíc má zkušenosti z prostředí mezinárodní společnosti, resortu by to mohlo pomoci vyřešit některé problémy, které se nakumulovaly za období předchozích let,“ prohlásil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek, který situaci v českém stavitelství dlouhodobě monitoruje.

Nápis na dálnici D1 u Kroměříže upozorňuje na úsek, jehož stavbu ŘSD reklamuje na Skansce.

Kvůli cedulím u dálnice se Skanska bránila u soudu.

Skanska patří mezi největší stavební firmy v ČR, loni však musela řešit vážné pochybení manažerů, kvůli kterým přišla řádově o stovky milionů korun. Kvůli mezerám v systému a nedostatečné kontrole se divizi betonových konstrukcí naoko zlepšovalo účetnictví tím, že se nadhodnocovaly zásoby.

Skanska patřila v uplynulých letech (i před Ťokovým příchodem) k významným dodavatelům dopravních staveb, s ministerstvem dopravy nebo jeho podřízenými organizacemi ale vedla i několik výrazných sporů. Například letos vydal rozhodčí soud verdikt, podle kterého Skanska musí vrátit desítky milionů korun, které získala nesprávným účtováním valorizací za práce na stavbě dálnice D47.

Do výrazného sporu se Ťokem vedená firma dostala v roce 2011 s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou. Jeho úřad tehdy nechal u některých dálnic (například D11) postavit tabule, jež upozorňovaly na údajnou nekvalitní práci Skansky. Firma se bránila u soudu, který přikázal značení odstranit.

Kandidát na ministra dopravy Dan Ťok by chtěl resort stabilizovat:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Maročan vytvořil databázi přímých letů, cílí hlavně na digitální nomády

Maročan, cesta z Bali kvůli vízu a česká dopravní data. Tato překvapivá kombinace dala vzniknout vyhledávači Direct...

Pražské letiště rozšíří Terminál 2 za 16 miliard, hotovo bude v roce 2028

Pražské letiště bude rozšiřovat druhý terminál, hotovo by mělo být do roku 2028. Investici za 16 miliard korun...

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Konec stratéga dopravní výstavby? Ministr prověřuje jeho efektivitu

Vedení dálnic, rozhodnutí o přesunu brněnského hlavního nádraží nebo vyhodnocení ekonomického smyslu stavby vodního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz