Jel jsem na dvě směny. Práce a vysvětlování nesmyslů, říká exšéf ČD

  5:00aktualizováno  5:00
Odvolaný šéf Českých drah Daniel Kurucz se domnívá, že za jeho koncem stojí hlavně problémy v komunikaci s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. "Pan ministr bohužel nepochopil, že jsme akciová společnost a ne státní organizace," říká v rozhovoru. Změny ve společnosti podle něj budou na konci roku zajímat ratingovou agenturu.

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. | foto: České dráhy

Daniel Kurucz je velkým fanouškem basketbalu. Jeho oblíbeným klubem je San Antonio z NBA. „Jedním z důvodů je i to, že je tam 19 let stejný trenér. Majitel mu prostě dal důvěru a věděl, že se nemusí hned dařit a že nejhorší je vedení stále střídat,“ říká Kurucz.

Jako „trenér“ ČD dostal Kurucz od „majitele klubu“ Antonína Prachaře padáka po necelých devíti měsících (více čtěte zde).

Nemáte výčitky vůči Pavlovi Krtkovi, že převzal funkci po vás, když jste ho sám přijímal?
Absolutně ne. Věděl jsem, že mé odvolání je už prakticky hotové a naléhal jsem na něj, aby tu funkci vzal.

Kdy začaly vaše spory s ministrem dopravy a kvůli čemu byly?
Asi měsíc po jmenování. Pozval si mě ministr financí kvůli vysvětlení nějaké záležitosti. Loajálně jsem o tom informoval Prachaře. Den po schůzce mi vyčetl, že ho obcházím a chodím za Babišem. To se stalo ještě jednou, pak mi oznámil, že mě prostě vyhodí. Zásadní zlom pak nastal ve chvíli, kdy jsem odmítl ČD Cargo schválit miliardový nákup skladovací haly v Lovosicích (o nákupu čtěte zde).

Jak se konkrétně projevovala špatná komunikace, což je oficiální důvod vyhazovu?
Komunikace je vždy záležitost dvou lidí. Navrhoval jsem ministrovi pravidelné schůzky, neuspěl jsem. Přicházel s velmi nestandardními požadavky, například abych mu dodal osobní údaje některých zaměstnanců. To jsem odmítl, protože to může jen dozorčí rada. Pan ministr bohužel nepochopil, že jsme akciová společnost a ne státní organizace.

Kolik času jste trávil poslední dobou skutečnou prací a kolik ochranou své pozice?
Jel jsem v podstatě na dvě směny. Jednu jsem pracoval pro České dráhy a druhou bylo vysvětlování nepravdivých informací, které se o mně šířily.

Jednou z výtek ministra bylo, že pomalu postupujete s převodem nádraží. Jak to bylo?
To je jedna ze lží. Jeli jsme podle plánu, ale přes tři měsíce ležel na ministerstvu námi připravený dopis, který měli poslat na Evropskou komisi. Návrh usnesení k souhlasu s převodem jsme udělali ještě s tehdejším generálním ředitelem SŽDC Jiřím Kolářem v březnu, Prachař ho přinesl na vládu na konci října. To myslím mluví za vše.

Mluví se také o tom, že jste prý šel na ruku Pentě kvůli Masarykově nádraží...
Zdědil jsem x smluv, které se tu uzavřely za pana Bazaly. Jsou nevýhodné a Penta by po nás teď mohla chtít dokonce i to, abychom se podíleli finančně na výstavbě, jde o peníze v řádu miliard. Podařilo se nám dojednat, že místo toho nám nakonec dají část peněz dříve, než smlouva předpokládala. Pan náměstek Feranec má stále představu, že Pentu nějak zmáčkne a dostane z ní více, ale smlouvy jsou jasné. Ten projekt je dobrý, pro Dráhy za dané situace výhodný. Ale zřejmě se řeší nejen byznys, ale i politika, o které nevím.

Dostal jste už nějaké nabídky na novou práci?
Ano, už je řeším. Jsou i z dopravy. Nemám konkurenční doložku, takže k nim mohu jít prakticky hned. Platí ale, že bych si rád spíše teď ujasnil, co dál. Budu teď mít více času na trénování basketbalu i komentování, na to se těším.

Říkáte, že se za vás zlepšilo hospodaření, v čem konkrétně?
Reálně firmě šetříme miliardy korun. Nejen tím, že jsme odmítli třeba nákup Lovosic nebo další sérii nákupu railjetů. Provozní výsledek se výrazně zlepšil. Přesoutěžili jsme spoustu smluv, třeba naftu máme o pětinu levněji než dříve. Omezily se výdaje na marketing, to může taky někomu vadit.

Jak se budou Dráhy dál vyvíjet?
Jsem rád, že pan ministr mě v podstatě pochválil, když řekl, že vedení má pokračovat ve vytyčené strategii. Pevně doufám, že už se spokojí s mým odchodem a už nebude blokovat některé záležitosti, jakou jsou převody nádraží. Myslím, že to bude složité vysvětlovat na konci roku ratingové agentuře, proč dochází k takovým změnám a na rating to může mít vliv. Budu ale držet Drahám palce, ta firma mi přirostla k srdci.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Najdete na iDNES.cz