Od pondělního poledne se protest týká letů na krátkou a střední vzdálenost. V úterý ve tři ráno se připojí piloti mezikontinentálních letů a piloti nákladních letadel společnosti Lufthansa Cargo.
Devět stávek je moc, míní lidéSoučasná stávka pilotů je letos už devátá v řadě. Němečtí cestující tak pro ni mají jen malé pochopení. V anketě televize N24 uváděli, že uspořádání devíti stávek v jediném roce považují za nepřiměřené. Odborům i vedení firmy stejnou měrou vytýkají neochotu ke kompromisům, která podkopává důvěryhodnost aerolinek. |
Aerolinky však začaly rušit spoje už od pondělního časného rána. Podle mluvčí firmy Barbary Schädlerové k tomu společnost vedou logistické důvody: potřebuje mít letadla připravená na správných letištích, aby mohla obnovit provoz bezprostředně po skončení stávky. Celkem Lufthansa odvolala 1 350 z 2 800 pravidelných letů.
Omezení provozu podle náhradního letového řádu zveřejněného na stránkách Lufthansy postihne i linky mezi Českem a Německem. Mezi zrušenými spoji jsou tři páry dnešních letů mezi Prahou a Frankfurtem. V úterý se neuskuteční čtyři páry letů mezi Prahou a Frankfurtem, odpadne i jeden pár spojů mezi Prahou a Mnichovem.
Na nákladní dopravu má stávka menší dopad než na osobní. Schädlerová řekla, že Lufthansa Cargo uskuteční 90 procent plánovaných letů. Nákladní i osobní letadla, jež budou vypravena, podle ní řídí piloti, kteří nejsou členy odborového svazu Vereinigung Cockpit, nebo manažeři Lufthansy, kteří mají pilotní licenci.
Piloti se s firmou přou o důchodový věk
Svaz vyhlásil stávku poté, co oznámil krach jednání s vedením Lufthansy o podobu důchodového programu, který vznikl před desítkami let. Piloti podle něj mají možnost odejít předčasně do penze v 55 letech a aerolinky jim až do dovršení zákonného důchodového věku vyplácejí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní posunout věk pro odchod do penze na 59 let, což zdůvodňuje tím, že si ve vysoce konkurenčním prostředí nemůže dovolit udržet program v dosavadní podobě.
Vedení Lufthansy podle odborového svazu nepřistoupilo na kompromis. Lufthansa naopak tvrdí, že v nejnovějším kole rozhovorů učinila několik ústupků, včetně souhlasu s pětiprocentním zvýšením mezd. Odchod pilotů do penze v 55 letech však odmítá.
Kvůli sporu se letos konalo už osm stávek zaměstnanců Lufthansy, což provozní zisk firmy snížilo o 160 milionů eur. Aerolinky v důsledku toho letos již dvakrát snížily odhad provozního zisku pro rok 2015.