Piloti Air France stávkují, německá Lufthansa stávku odvrátila

  10:11aktualizováno  20:42
Piloti Air France zahájili stávku proti přesouvání pracovních míst do nízkonákladových aerolinek. Protest by mohl trvat týden, na zemi je nejméně polovina letadel. Stávka se dotkne i pražského letiště. Kvůli důchodovému programu měli v úterý stávkovat i piloti Lufthansy, nakonec však protest odvolali.

Air France ve stávce. Ilustrační snímek. | foto: AP

Air France plánuje přesun pracovních míst a jiných aktivit do nízkonákladových aerolinek, aby skupina držela lépe krok s konkurencí. Pilotům se to však nelíbí a vstoupili do stávky, která bude mít dopad i na cestující mezi Prahou a Paříží. Podle webu pražského letiště byl zrušen večerní a úterní ranní let Air France z Paříže a pondělní večerní odlet do Paříže. V úterý bude dále zrušen jeden pár spojů z Prahy do Marseille, řekla mluvčí pražského letiště Eva Krejčí.

Odbory nesouhlasí s plánem na rozšíření nízkonákladové dceřiné firmy Transavia. Hlavní odborový svaz pilotů SNPL vyzval ke stávce do 22. září. Další dva odbory SPAF a Alter chtějí, aby stávka trvala do čtvrtka. Jednání s vedením aerolinek v neděli řešení nepřinesla. „Zadrhla se,“ řekl podle AFP šéf odborového svazu zastupujícího piloty SNPL AF ALPA Jean-Louis Barber. Air France odhadla, že první den stávky bude moci zajistit 48 procent letů. Do stávky se podle jejích propočtů rozhodlo zapojit 60 procent pilotů.

Stávka Lufthansy v úterý nebude

Také piloti německé Lufthansy, která se otřásá stávkami velmi často, chystali další protest. V úterý měla stávka pilotů zasáhnout dálkové lety z Frankfurtu nad Mohanem. V pondělí večer však odborový svaz stávku odvolal, jeho zástupci se totiž s vedením Lufthansy dohodli na dalším jednání.

Před deseti dny bylo kvůli stávce pilotů Lufthansy několik spojů mezi Prahou a Frankfurtem zrušeno, tehdy ale svaz VC vyhlásil stávku při letech na krátkou a střední vzdálenost.

„Chceme si touto stávkou vydobýt novou kolektivní smlouvu o důchodovém programu,“ uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí svazu VC Jörg Handwerg. „Jsme nuceni k tomuto opatření, protože nám vedení Lufthansy zatím nepředložilo žádnou kompromisní nabídku,“ doplnil. Stávku je podle něj ještě možné odvrátit, pokud aerolinky přistoupí na požadavky pilotů.

Piloti Lufthansy uspořádali v posledních týdnech několik stávek kvůli dlouhodobému sporu s vedením aerolinek o důchodový program. Podle dosavadního ustanovení kolektivní smlouvy mohou piloti odejít do penze v 55 letech a firma jim následně vyplácí 60 procent platu do té doby, než budou mít nárok na starobní důchod. Lufthansa chce hranici pro odchod do důchodu posunout, zdůvodňuje to tím, že si ve vysoce konkurenčním prostředí letecké dopravy nemůže dovolit udržet program v současné podobě.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz