Pražské letiště rozšíří Terminál 2 za 16 miliard, hotovo bude v roce 2028

  • 192
Pražské letiště bude rozšiřovat druhý terminál, hotovo by mělo být do roku 2028. Investici za 16 miliard korun schválilo ministerstvo financí. Další rozvojové projekty, včetně nové paralelní dráhy, bude stát řešit později podle aktuální situace na trhu.

Během příštích deseti let by mělo pražské letiště spolykat zhruba 30 miliard korun. Kromě uváděné investice do nového terminálu plánuje do roku 2028 otevřít novou vzletovou dráhu. Ta podle Václava Řehoře, předsedy představenstva státem vlastněného letiště, vyjde na dalších 15 miliard korun. 

Letiště je v současnosti na hraně maximální kapacity, loni odbavilo 16,8 milionu cestujících. V exponovaných časech kvůli tomu musí část žádostí o lety odmítat. Rozšíření terminálu by tak mělo přispět k navýšení kapacity letiště, která by se po plánovaných investicích měla zvýšit postupně až k třiceti milionům odbavených pasažérů za rok.

Pražské letiště se rozroste. Mělo by odbavit třicet milionů pasažérů

„Chceme, aby Letiště Praha jelo v čele pelotonu, ne jen pasivně reagovalo na trendy v okolních zemích, a proto jsme schválili první etapu dlouhodobého rozvojového plánu. Rozvoj bude financován z vlastních zdrojů letiště a nijak nezatíží státní rozpočet. Projekty povedou k modernizaci letiště a zefektivnění přepravy tak, aby byl zachován vysoký komfort cestujících,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Rozšíření terminálu by mělo stát kolem devíti miliard korun. Zbylých sedm miliard jsou investice do přidružených staveb, například pojezdových drah, parkovacího domu nebo estakády a jiných komunikací před terminálem. Po dokončení přibude na pražském letišti devět nových kontaktních letadlových stání s nástupními mosty a bránami pro letadla na krátké a střední tratě. Vznikne také pět alternativních letadlových stání využitelných pro odbavení dálkových letů.

Šéf pražského letiště rozhodnutí ministerstva uvítal. „Realizace tohoto prvního kroku dlouhodobých rozvojových plánů Letiště Praha přispěje k rozvoji letecké dopravy v České republice, včetně možnosti otevírání nových leteckých spojení,“ uvedl Řehoř.

Další rozvojové plány, které by měly navýšit kapacity letiště, bude stát řešit později, a to podle aktuálního vývoje na trhu. K největším projektům patří zmiňovaná stavba nové paralelní dráhy. Ta by podle dřívějších plánů měla začít v roce 2025 a trvat by měla zhruba tři roky. 

Podle letiště bude více než tři kilometry dlouhá paralelní dráha primárně sloužit pro přistávání letadel. Kapacity pohybů letadel na letišti, tedy vzletů i přistání, by se díky ní měly zvýšit až na 72 pohybů za hodinu. Po její dostavbě by se měl také zcela omezit noční provoz. Od půlnoci do šesté hodiny ráno by tak letiště nepřijímalo kromě mimořádných událostí žádné lety. 

K dlouhodobým projektům patří mimo jiné zužitkování nevyužitých pozemků u letiště. Na nich by mohl vzniknout hotel, vývojové centrum, sportoviště nebo například zdravotní středisko pro turisty.

Rozvojový plán pražského letiště pracuje dále s výhledem do roku 2050. Během této doby by letiště mělo do svého rozvoje investovat zhruba 55 miliard korun, uvedl premiér Andrej Babiš. Další čtyři desítky miliard korun, tentokráte ze státní kasy, budou putovat na modernizaci železniční trati na Kladno, kterou budou od roku 2028 rovněž využívat cestující z letiště při cestě do centra města.

Letiště Václava Havla v Praze v letošním prvním pololetí odbavilo víc než 7,84 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o pět procent.

22. července 2019