Pražské letiště se rozroste. Mělo by odbavit třicet milionů pasažérů

  5:00aktualizováno  5:00
Letiště Václava Havla Praha reaguje na rozvoj konkurence z okolních zemí co se do kapacit pro odbavování pasažérů týče. Nemůže se přitom spoléhat na pomoc státu. Letiště chce do konce desetiletí rozšířit kapacitu o další dva nástupní prsty.

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze | foto: Letiště Praha

Ambiciózní projekty nových letišť v Berlíně, u polské Varšavy nebo nabobtnání vídeňského letiště o třetí přistávací dráhu. S rozvojem bližší i vzdálené konkurence se bude pražské Letiště Václava Havla muset vyrovnat miliardovými investicemi a připravit se na to, že v roce 2040 jeho branami projde téměř dvojnásobek cestujících proti současnosti.

Nejziskovější část státem vlastněného leteckého holdingu přitom nemůže počítat s tím, že by jí do odhadované 27miliardové investice přitekly peníze ze státní kasy. Podle ministerstva financí totiž má svůj rozvoj primárně financovat ze zisku, případně využít komerčních úvěrů. 

Téměř bez dluhů

Zkušenosti s mnohamiliardovými půjčkami přitom pražské letiště nemá zrovna čerstvé. „Poslední úvěr, který Letiště Praha čerpalo, byl od Evropské investiční banky,“ uvedl mluvčí společnosti Roman Pacvoň. Šlo o zhruba osmimiliardovou půjčku na výstavbu takzvaného druhého terminálu, který se v současnosti používá pro lety do evropských zemí spadajících do schengenského prostoru.

Půjčku na rozšíření letiště banka schválila v roce 2003 a o další tři roky později byl nový terminál otevřen. Se splácením to ale bylo o hodně delší. Poslední peníze z dluhu, který letiště před čtyřmi roky kvůli výhodnějším úrokovým sazbám refinancovalo, splatila státní firma letos v červnu. Napřesrok v červnu pak letiště předpokládá splacení posledních 250 milionů korun z­emi z dluhopisů.

Fotogalerie

Současné stavební úpravy zvládá letiště financovat z vlastních peněz. Jde ale o podstatně menší projekty, než je avizovaná stavba nové vzletové dráhy nebo výstavba dvou nových odbavovacích prstů. Největší ze současných projektů je rekonstrukce třídírny zavazadel za půl druhé miliardy korun nebo výstavba depa cisteren za zhruba půl miliardy korun.

Z velkých plánovaných investic by jako první měla přijít na řadu výstavba nového nástupního prstu D, se kterou se počítalo už v době dostavby druhého terminálu. 

Tento nástupní prostor by měl vzniknout na samém konci druhého terminálu mezi roky 2025 a 2028 a rozšíří se jím přepravní možnosti o devět klasických stání, případně pět stání pro letadla dálkových linek.

Se zhruba sedmnácti miliony odbavenými cestujícími je totiž pražské letiště na hranici pohodlného odbavování cestujících. Otevřením tohoto nového prstu a­ zároveň vybudováním nové paralelní dráhy, která by měla být hotová rovněž do deseti let, se kapacita zvýší na zhruba 21 milionů cestujících.

Vývoj počtu cestujících na pražském letišti a pohyb letadel

Vývoj počtu cestujících na pražském letišti a pohyb letadel

Zájem o lety z Ruzyně ale bude podle prognóz ještě o několik milionů cestujících ročně vyšší. Vychází tak z dlouhodobých trendů, podle kterých se i přes občasné krize počet leteckých cestujících zvyšuje každých patnáct let. Schopnost pražského letiště vyhovět této poptávce ale bude podle předsedy představenstva Václava Řehoře za tímto trendem pokulhávat.

Letiště Praha by do roku 2035 mělo být schopno odbavit 23 milionů lidí

Prostor pro další dva miliony odbavených pasažérů chce letiště do roku 2023 získat přeskupením bezpečnostní kontroly. Ta by měla být centralizovaná ve druhém terminálu do roku 2029. Odhadovaný počet cestujících se už ale touto dobou bude blížit 25 milionům lidí.

Poslední rozvojovou fází, se kterou vedení letiště počítá, je výstavba nástupního prstu E. Projekt, kvůli jehož umístění je nezbytným předpokladem dokončení nové paralelní dráhy a zrušení takzvané vedlejší přistávací dráhy, má umožnit nárůst cestujících na zhruba 30 milionů ročně.

Rating poskočil nahoru

K ufinancování popsaného rozvoje proto bude letiště zřejmě potřebovat další finanční injekce, a to zejména v případě, že si stát z jeho zisku bude i nadále vyplácet miliardovou dividendu, jako to udělal v loňském roce. 

Rating pražského letiště stoupá, Moody’s jej hodnotí jako velmi kvalitní

Tehdy ze zisku dnes už neexistujícího Českého Aeroholdingu, jehož bylo letiště hlavní součástí, odčerpal 2,5 miliardy korun. Prakticky celý zisk z období, za které se dividenda vyplácela.

Na druhou stranu má nyní letiště nejlepší podmínky pro získávání úvěrů. Na konci října mu agentura Moody’s zvedla úvěrový rating o jeden stupeň, čímž se letiště z pohledu lákavosti pro potenciální věřitele zvedlo z kategorie střední kvality mezi velmi kvalitní příležitosti
.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

  • Další z rubriky
Premium

Kolem transportních palet kvete černý byznys. Kradou se, falšují nebo šidí

Hromada sbitých dřevěných prken je základem přepravy zboží. Samotný prodej palet je však zároveň předmětem falšování,...

Premium

Česká whisky už není sci-fi. Malí výrobci destilátů konkurují velkým značkám

Slivovice a ovocné destiláty domácí produkce zná každý. V poslední době se ale malí čeští výrobci začínají tlačit i do...

Vláda schválila sedmiprocentní digitální daň pro internetové giganty

Vláda v pondělí schválila zavedení sedmiprocentní daně pro velké internetové firmy, jako jsou Facebook nebo Google. Do...

V Účtenkovce bude moci vyhrát více lidí, celková hodnota výher se ale nezvýší

Ministerstvo financí od prosince zvýší počet možných výher v rámci účtenkové loterie k elektronické evidenci tržeb, a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz