Zdeněk Žemlička z Jikordu (Jihočeský koordinátor dopravy) upozornil na aktuální zájem soukromých dopravců v čele se společností Arriva vlaky. Ti mohou zajistit až čtvrtinu všech regionálních dopravních výkonů na kolejích.
"Konkurence, a jsem jednoznačně pro, aby tady byla, může tvořit až 25 procent. Zájem je především o šumavské tratě," potvrdil Žemlička.
Upřesnil, že by se mohlo jednat o trasy ze Strakonic do Vimperka a dále do Volar či úseky Český Krumlov - Volary a Číčenice - Volary. Podle zástupce Jikordu je reálné, aby se první vlaky soukromých dopravců na tratích objevily už s novým jízdním řádem pro rok 2014.
Předcházet tomu budou složitá jednání, například se Správou železniční dopravní cesty. "Musíme si uvědomit, že každá trať má svou kapacitu a bude nutné hledat volná místa. Není vůbec snadné vše zkoordinovat," vysvětlil Žemlička.
Přímý vlak Jindřichův Hradec - České Budějovice
A nemuselo by zůstat jen u šumavských regionálních spojů. Nově se objevil také zájem o přímé vlakové spojení z Jindřichova Hradce do Českých Budějovic.
"Je to skutečně hodně čerstvá informace. Pro naše obyvatele by to určitě znamenalo zvýšení komfortu, nemuseli by přestupovat ve Veselí nad Lužnicí, navíc by to mohlo vyplnit i některé slabé místo v jízdním řádu," domnívá se starosta Jindřichova Hradce Stanislav Mrvka.
Zprávu uvítal i v souvislosti s tím, že na Jindřichohradecku připravují pilotní projekt Integrovaného dopravního systému a nový spoj by do něj mohl zapadnout.
Jisté je, že už příští týden se má uskutečnit schůzka zástupců společnosti Arriva vlaky a kraje, respektive Jikordu.
"Náš zájem působit v Jihočeském kraji je dlouhodobý a mohu potvrdit, že jsme již hovořili jak o spojení z Hradce, tak o šumavských tratích. Teď bude záležet na vývoji dalších jednání," řekl Jaroslav Richter, ředitel Arriva vlaky. I podle něj je reálné, že se první soukromé vlaky skutečně objeví v příštím roce. A možná dokonce ještě dříve.
Minimálně by se mohly uskutečnit některé ukázkové jízdy právě z Jindřichova Hradce. Bude samozřejmě záležet i na tom, jak by se dopravci a vedení kraje dohodli na financování, přesněji výši dotací na provoz konkrétních spojů.
Soukromí dopravci pak mají zájem také o spojení z Prahy do Českých Budějovic a případně dále do Českého Krumlova, což by byla přímá konkurence nejen drahám, ale i autobusům, které na této trase vozí tisíce turistů ročně.