Diskuze

Jindřichohradecké úzkokolejky se topí v problémech, nesplácejí závazky

Jeden z turistických magnetů jižních Čech, jindřichohradecké úzkokolejky vlastněné a provozované společností Jindřichohradecké místní dráhy, začíná mít potíže se splácením svých závazků. Firmu navíc nadále sužují spory mezi akcionáři, opouští ji jeden ze zakladatelů a provozní ředitel Jan Hruška.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VH

historie hold stojí peníze

0 0
možnosti
MZ

Skutečně se píše rok 2013 .... ???

Podobné problémy vedly koncem 19. století c.k rakousko - uherský erár k postátňování drobných soukromých železničních společností, protože jejich akcionáři upřednostňovali zisk, přesněji řečeno dividendy jsoucí do jejich kapes před řádnou péčí o fungování společnosti.

Aby bylo na dividendy, šetřilo se údržbě kolejového svršku i vozidel, což vedlo jednak k poruchám lokomotiv, jednak k nehodám a omezování provozu. To vytvářelo nepřiznivé nálady obyvatelstva, nespolehlivá železniční doprava netěšila ani rakouskou armádu ... Výsledkem bylo postáňování těchto drobných společností nebo převzetí provozu státem provozovanou železniční společností "na účet vlastnáíka".

Vyhazov ing. Šatavy, který se nemalou měrou podílel na záchraně obou železničních tratí, dokázal smysluplně komunikovat s politiky na úrovni někdejších okresů, později na úrovni kraje a  získat jejich podporu pro potřebné dotace na opravy zanedbaného železničního svršku a některých mostních konstrukcí, byl dílem většiny ostatních akcionářů, toužících po tučných dividendách. Pod ing. Šatavou, coby správným hospodářem, se zisk po zdanění investoval do kolejových vozidel, na akcionáře toho moc nezbylo, což se jim samozřejmě nelíbilo ... Žába na prameni dividend byla proto odstraněna ... že pramen při tomto "šafáření" za nějaký čas vyschne akcionářům nevadí ...

0 0
možnosti
BP

B79e62n 59P50a71v43k73a

4. 11. 2013 12:43

Podívám se do obchodního rejstříku na závěrku a otevírá se mně, jako daňovému poplatníkovi, kudla v kapse. Takovouhle dotační svoloč okamžitě zrušit a udělat finanční šťáru. Fuj, to jsem se zase nasral. Většina lidí tady normálně pracuje a tihle jedou prakticky z 99 % na dotace. Neskutečný. A ten, kdo jim to přiklepl už byl fasovat mundůr. A ti tady vyzdvihovaní odborníci ať jdou do..., protože to je jen příživnická svoloč... odborná svoloč.

0 8
možnosti
BP

B96e70n 60P62a56v91k40a

4. 11. 2013 12:51

50!!! milionů ročně vylitých do záchodu. Co za mongoloidní existenci tohle mohlo schválit?

0 7
možnosti
JB

Pana Šatavu znám už několik desítek let jako velikého fandu železnice a ještě k tomu jako bývalého kolegu-vždy na něj bylo spolehnutí. Škoda že se nechal vyštvat. Přeji proto této drážce když už ne návrat pana Šatavy, tak nástup do managementu někoho stejně zapáleného a erudovaného.

3 0
možnosti
SS

Tak se mi tak zdá, že ty evropské dotace na modernizaci budou jen takový hezký tunel na evropské dotace.

3 0
možnosti
BP

B56e61n 97P19a98v84k48a

4. 11. 2013 12:44

To si pište. "Odborníci" povýšili svoji touhou po mašinkách na normální parazitismus.

0 4
možnosti
Foto

Na ujasnění - co se tady přesně píše? Že se JHMD zadrhly s placením několika jednotlivých faktur - co když je pozastavili kvůli české (ne)kvalitě dodávky? A že jsou to "zaručené" informace od BÝVALÉHO, odcházejícího člena vedení - jaké jiné informace než negativní a pomluvy od někoho takového uslyšíte??

Úzkokolejky tak trochu "z povzdálí" sleduju a chápu, že jejich aktivity, doprovodné služby a připravované novinky svým rozsahem, odvahou a často i úspěchem vyvolávají u malého čecháčka ZÁVIST.

0 5
možnosti
VH

Je zajímavé, že dokud tam byl Šatava tak takovéto problémy nebyly. Můžete to nějak vysvětlit??

8 0
možnosti
RK

Pár poznámek:

!!1. Způsob privatizace úzkorozchodek (jako pilotní a jediný projekt i včetně zchátralé infrastruktury za korunu) lze považovat za velmi vhodný pro tratě jinak ohrožené zrušením. Což tato byla. Měla by však být ve smlouvě povinnost udržování dopravy v nějakém rozsahu po nějakou dobu a pojistka pro případ porušení. Jinak by to byla cesta, jak se dostat za netržní cenu k majetku, pozemkům, nemovitostem...

:-)2. Ztrátová státní trať se může stát v rukou dobré firmy ziskovou. JHMD provozovaly ziskově jak slušnou dopravní obslužnost (dotovanou, jako u všech dopravců) ne trati do Obrataně, jednak turistický historický provoz na trati do N. Bystřice, ve staničních budovách v "České Kanadě" zřídily JHMD penziony, poskytovaly kvalitní poradenství v železniční dopravě, protože disponovaly špičkovými odborníky... Proto ten zisk.

;-€3. I slušná firma se může stát neslušnou, podaří-li se vyštvat slušné akcionáře. Tady byli kromě srdcařů a odborníků i investoři z řad konkurzních mafií - stačí půl hodinky lustrovat obchodní rejstřík. Že jim jejich investice nese stálé, ale malé zisky jim stačilo jen dokud měli lepší kšefty. Zdroje vyschly, tunelování JHMD bránil ředitel Ing. Šatava a další, proto byli šikanózními trestními oznámeními a podobnými metodami vyštváni. Začalo zakládání podivných dceřiných společností, do nichž odtekl provozní kapitál. Ale zdroje ještě jsou. Draze opravené historická vozidla, nemovitosti... Ta parta v tom umí chodit. V oblasti dopravy jsou diletanti, přes zhodnocování majetku padlých firem naopak profíci. Kupní cena 1 Kč, jejich další počáteční investice jim pracovití blbci řadu let zhodnocovali... Inu česká cesta.

22 1
možnosti
VH

Škoda, že takový přehled nemá pan Sůra a bohužel se ani se o to moc nesnaží. To by bylo jiný kafe:-(:-)

3 1
možnosti
SS

No, jsem zvědavý, jak to bude bez Šatavy fungovat. Podle mě tenhle člověk to držel celé pohromadě a hlavně to byl opravdu manažer. Podle toho, co čtu, tak ho nikdo takový nenahradil.

8 1
možnosti
VH

Šatava tam není již rok a jak to funguje jste se v zásadě právě dozvěděl. Prostě další tunel.

2 0
možnosti
KL

cim to ze kdyz ctu jak zase potecou evropske (krajske a nevimjake) dotace do soukromeho projektu, vzpomenu si na ucitele, policisty, hasice, zachranare, duchodce, nemocnice, postizene atd., proste vsechny kteri nam temer denne ve sdelovacich prostredcich sdeluji, ze nemaji na techniku, vybaveni, opravy nemovitosti a jine potreby, rikam si, podle ceho pomeruji urednici v Bruselu dulezitost smerovani dotaci? opravdu jsou aquaparky, hospody, zalezitosti kolem turistickeho prumyslu dulezitejsi nez zdravi, vzdelavani, vyzkum, poradek, verejna doprava... ?

8 0
možnosti
VV

No já nevím. Jel jsem tím poté, co jsem o tom 10x slyšel v televizi, jak je to bomba. Podle mě není. Cca 30 km jsem jel asi 1,5 hod, už si nepamatuji, vlak byl historický, ale to po 5 min omrzí a pak vnímám jen to, že je to strašlivá rachotina, jakou už jinde nepotkám, a kdyby mi podobný vagón přistavily ČD, tak ho vyfotím do novin a odmítnu jízdu. A to super okolí - prostě les, docela normální les obecný, občas louka a pole, ne že by tam nebylo pěkně, ale žádný zážítek. Podle mě by se to mělo přebouchat na normální koleje a zavést tam normální kvalitní dopravu. Samozřejmě jsem pro zachování dopravní obslužnosti.

To samé si myslím o Osoblažské úzkokolejce, kterou jsem ale zatím nejel, jen viděl.

3 24
možnosti
Foto

Co takhle zrušit všechny památky...však co...přijdete na hrad...hm...vysoké stropy, starý nábytek...to se po 5ti minutách omrzí, zjistíte, že tam je zima...co takhle to strhnout a postavit tam nějaký hypermarket...

Mimochodem...zrovna letos v létě jsme tam byli, jel jsem s tříletou a roční dcerami celou trasu z JH do Nové Bystřice a zpět. V Bystřici si děti v dětské dílně vyrobily trička na památku, celou cestu tam a zpět byly nadšené, stály u okýnka a radovaly se. A byla tam spousta takových.

Pokud se vám taková atrakce nelíbí, nechápu, proč ji absolvujete...

Btw...dopravní obslužnost tam zajištěna je klasickými motorovými vlaky, které po té úzkokolejce v pravidelném intervalu jezdí stejnou rychlostí, jako ta červená drkotadla ČD, která jsou leckdy v mnohem horším stavu. Dovedete si představit, kolik by stálo tu trať předělat? Nemluvě o tom, co by tam asi ČD provozovaly...protože ČD a kvalitní doprava je bohužel pořád v řadě případů protimluv.

21 2
možnosti