Jindřichohradecké úzkokolejky se topí v problémech, nesplácejí závazky

  1:54aktualizováno  1:54
Jeden z turistických magnetů jižních Čech, jindřichohradecké úzkokolejky vlastněné a provozované společností Jindřichohradecké místní dráhy, začíná mít potíže se splácením svých závazků. Firmu navíc nadále sužují spory mezi akcionáři, opouští ji jeden ze zakladatelů a provozní ředitel Jan Hruška.

Jindřichohradecká úzkokolejka | foto: Czech Tourism

"Toto rozhodnutí jsem učinil po dlouhém uvažování z osobních důvodů. Osobně jsem nespokojen s ekonomickou situací ve společnosti, s nedobrou atmosférou uvnitř firmy, jakož i se směrem jejího dalšího vývoje," napsal zaměstnancům po rezignaci Hruška. Už loni došlo k rozporům mezi devítkou akcionářů a firmu opustil zakladatel a dlouholetý šéf Jan Šatava.

Firma má čím dál větší potíže splácet některé své závazky včas. Například společnosti KDS Kladno dluží několik desítek tisíc za pronájem lokomotivy pro dopravu vozů ze Slovenska do Jindřichova Hradce. "Dluží peníze od jara, nekomunikují. Není to zásadní částka, ale nevidím jakoukoliv snahu to řešit. Je velká škoda, že z firmy odešel pan Šatava, od té doby nemám pocit, že by se situace lepšila," řekl jednatel KDS Kladno Radek Šauer.

Po splatnosti má firma závazky i u společnosti SBS Cargo. "Jednáme o splácení. Považujeme situaci ve firmě za nešťastnou, nechodí z ní příliš uklidňující informace," řekl jednatel Radim Ječný.

Potíže pocítila i část zaměstnanců, firma jim nevyplatila prémie. Navíc podle zdrojů MF DNES začíná společnost s postupným prodejem majetku a věnuje se byznysu, který s železnicí vůbec nesouvisí. Chystají se například provozovat kavárnu v centru Jindřichova Hradce.

Podle dosud nezauditovaných výsledků za uplynulý rok, které má redakce k dispozici, například rozvaha ukazuje výrazný nárůst závazků z obchodních vztahů ze tří na jedenáct milionů korun. Přesto jsou Jindřichohradecké místní dráhy dlouhodobě ziskovou společností.

Modernizace možná dostane evropské dotace

Projekt na modernizaci za více než půl miliardy korun, který Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) plánují, se dostal na seznam staveb, které by mohly získat evropské dotace. Stejně tak nadále čerpá miliony korun od Jihočeského kraje a Kraje Vysočina na provoz svých vlaků. Dotace tvoří většinu dopravcových příjmů. Nově navíc firma ohlásila i plán vyjet s modernizovanými motorovými vozy.

Předseda představenstva a jeden z akcionářů Boris Čajánek na opakované dotazy MF DNES ohledně hospodaření firmy neodpověděl. "Nebudeme to jakkoliv komentovat," řekl Čajánek.

JHMD jsou dlouhodobě dávány jako vzor záchrany regionálních železnic. Stát je původně chtěl zrušit, v roce 1995 parta železničních nadšenců společně s investory jindřichohradeckou úzkorozchodnou železnici odkoupila a začala provozovat sama. Firma provozuje tratě z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. Rozchod kolejí činí 760 mm, za normální rozchod se označuje 1435 mm.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Miliardová transakce. Korejci získali budovu Amazonu u Prahy

Obří logistické centrum v ­České republice, odkud odbavuje zboží především do Německa největší internetový prodejce,...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Společnost Tesla dostala zelenou, aby mohla začít vyrábět svá auta v Číně

Společnost na výrobu elektromobilů, kterou provozuje miliardář Elon Musk, staví ve východní Šanghaji továrnu za 2...

RegioJet si půjčí půl miliardy na nové vlaky, podruhé vydá dluhopisy

RegioJet si půjčí dalších pět set milionů korun na nákup nových vagonů pro posílení páteřní linky z Prahy do Ostravy,...

Rušné léto na Ruzyni. Nejvíce rostly linky do severní Ameriky

Pražské letiště Václava Havla během letních měsíců odbavilo více cestujících i přesto, že na něm od července do konce...

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz