Jindřichohradecké úzkokolejky se topí v problémech, nesplácejí závazky

  1:54aktualizováno  1:54
Jeden z turistických magnetů jižních Čech, jindřichohradecké úzkokolejky vlastněné a provozované společností Jindřichohradecké místní dráhy, začíná mít potíže se splácením svých závazků. Firmu navíc nadále sužují spory mezi akcionáři, opouští ji jeden ze zakladatelů a provozní ředitel Jan Hruška.

Jindřichohradecká úzkokolejka | foto: Czech Tourism

"Toto rozhodnutí jsem učinil po dlouhém uvažování z osobních důvodů. Osobně jsem nespokojen s ekonomickou situací ve společnosti, s nedobrou atmosférou uvnitř firmy, jakož i se směrem jejího dalšího vývoje," napsal zaměstnancům po rezignaci Hruška. Už loni došlo k rozporům mezi devítkou akcionářů a firmu opustil zakladatel a dlouholetý šéf Jan Šatava.

Firma má čím dál větší potíže splácet některé své závazky včas. Například společnosti KDS Kladno dluží několik desítek tisíc za pronájem lokomotivy pro dopravu vozů ze Slovenska do Jindřichova Hradce. "Dluží peníze od jara, nekomunikují. Není to zásadní částka, ale nevidím jakoukoliv snahu to řešit. Je velká škoda, že z firmy odešel pan Šatava, od té doby nemám pocit, že by se situace lepšila," řekl jednatel KDS Kladno Radek Šauer.

Po splatnosti má firma závazky i u společnosti SBS Cargo. "Jednáme o splácení. Považujeme situaci ve firmě za nešťastnou, nechodí z ní příliš uklidňující informace," řekl jednatel Radim Ječný.

Potíže pocítila i část zaměstnanců, firma jim nevyplatila prémie. Navíc podle zdrojů MF DNES začíná společnost s postupným prodejem majetku a věnuje se byznysu, který s železnicí vůbec nesouvisí. Chystají se například provozovat kavárnu v centru Jindřichova Hradce.

Podle dosud nezauditovaných výsledků za uplynulý rok, které má redakce k dispozici, například rozvaha ukazuje výrazný nárůst závazků z obchodních vztahů ze tří na jedenáct milionů korun. Přesto jsou Jindřichohradecké místní dráhy dlouhodobě ziskovou společností.

Modernizace možná dostane evropské dotace

Projekt na modernizaci za více než půl miliardy korun, který Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) plánují, se dostal na seznam staveb, které by mohly získat evropské dotace. Stejně tak nadále čerpá miliony korun od Jihočeského kraje a Kraje Vysočina na provoz svých vlaků. Dotace tvoří většinu dopravcových příjmů. Nově navíc firma ohlásila i plán vyjet s modernizovanými motorovými vozy.

Předseda představenstva a jeden z akcionářů Boris Čajánek na opakované dotazy MF DNES ohledně hospodaření firmy neodpověděl. "Nebudeme to jakkoliv komentovat," řekl Čajánek.

JHMD jsou dlouhodobě dávány jako vzor záchrany regionálních železnic. Stát je původně chtěl zrušit, v roce 1995 parta železničních nadšenců společně s investory jindřichohradeckou úzkorozchodnou železnici odkoupila a začala provozovat sama. Firma provozuje tratě z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. Rozchod kolejí činí 760 mm, za normální rozchod se označuje 1435 mm.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz