"Toto rozhodnutí jsem učinil po dlouhém uvažování z osobních důvodů. Osobně jsem nespokojen s ekonomickou situací ve společnosti, s nedobrou atmosférou uvnitř firmy, jakož i se směrem jejího dalšího vývoje," napsal zaměstnancům po rezignaci Hruška. Už loni došlo k rozporům mezi devítkou akcionářů a firmu opustil zakladatel a dlouholetý šéf Jan Šatava.
Firma má čím dál větší potíže splácet některé své závazky včas. Například společnosti KDS Kladno dluží několik desítek tisíc za pronájem lokomotivy pro dopravu vozů ze Slovenska do Jindřichova Hradce. "Dluží peníze od jara, nekomunikují. Není to zásadní částka, ale nevidím jakoukoliv snahu to řešit. Je velká škoda, že z firmy odešel pan Šatava, od té doby nemám pocit, že by se situace lepšila," řekl jednatel KDS Kladno Radek Šauer.
Po splatnosti má firma závazky i u společnosti SBS Cargo. "Jednáme o splácení. Považujeme situaci ve firmě za nešťastnou, nechodí z ní příliš uklidňující informace," řekl jednatel Radim Ječný.
Potíže pocítila i část zaměstnanců, firma jim nevyplatila prémie. Navíc podle zdrojů MF DNES začíná společnost s postupným prodejem majetku a věnuje se byznysu, který s železnicí vůbec nesouvisí. Chystají se například provozovat kavárnu v centru Jindřichova Hradce.
Podle dosud nezauditovaných výsledků za uplynulý rok, které má redakce k dispozici, například rozvaha ukazuje výrazný nárůst závazků z obchodních vztahů ze tří na jedenáct milionů korun. Přesto jsou Jindřichohradecké místní dráhy dlouhodobě ziskovou společností.
Modernizace možná dostane evropské dotace
Projekt na modernizaci za více než půl miliardy korun, který Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) plánují, se dostal na seznam staveb, které by mohly získat evropské dotace. Stejně tak nadále čerpá miliony korun od Jihočeského kraje a Kraje Vysočina na provoz svých vlaků. Dotace tvoří většinu dopravcových příjmů. Nově navíc firma ohlásila i plán vyjet s modernizovanými motorovými vozy.
Předseda představenstva a jeden z akcionářů Boris Čajánek na opakované dotazy MF DNES ohledně hospodaření firmy neodpověděl. "Nebudeme to jakkoliv komentovat," řekl Čajánek.
JHMD jsou dlouhodobě dávány jako vzor záchrany regionálních železnic. Stát je původně chtěl zrušit, v roce 1995 parta železničních nadšenců společně s investory jindřichohradeckou úzkorozchodnou železnici odkoupila a začala provozovat sama. Firma provozuje tratě z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. Rozchod kolejí činí 760 mm, za normální rozchod se označuje 1435 mm.