Těžké časy nafty. Francie chce vyšší daň, Česko to neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Řidiči naftových aut platí ve většině zemí nižší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín. To se ale může změnit. I v reakci na aféru s emisním problémy naftových motorů Volkswagenu uvažují některé země o větším zdanění dieselu u čerpacích stanic. Z něj mívají státní pokladny často méně než z benzínu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zatím nejdále ve svých plánech zašla francouzská vláda, kde mají naftové motory dlouhodobě převahu a prodává se jich výrazně více - i právě díky výrazně nižší ceně nafty.

Tamější vláda už oznámila, že postupně bude snižovat dvaceticentový rozdíl ve zdanění nafty a benzínu. Do roku 2017 by měla být spotřební daň obou pohonných hmot stejná.

Z vyššího výběru spotřební daně chce Francie financovat například i rozvoj alternativních paliv. Francie má jeden z nejvyšších podílů dieselových motorů u osobních aut, podle dat Asociace evropských automobilů (ACEA) za rok 2014 jezdilo na naftu přes 70 procent všech nových aut. Letos podíl klesá pod šedesát procent i díky masívní podpoře jiných pohonů.

Ve Francii tažení proti naftě nastartovalo už dříve, například primátorka Paříže Anne Hidalgová oznámila, že do roku 2020 chce zakázat vjezd aut s naftovými motory do města.

Nižší sazba spotřební daně pro naftu je běžná prakticky po celé Evropě, velké odlišnosti jsou ale v tom, o kolik méně si stát z nafty bere. Jedinou zemí se shodnou sazbou je Velká Británie.

V Česku je rozdíl dvě koruny na litr

O vyšší sazbě na naftu se začalo mluvit i v Německu. Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová ještě minulý týden nejprve tvrdila, že si vyšší zdanění nafty dokáže představit, výnosem chtěla dotovat rozvoj elektromobility. Den poté uvedla svá slova mírnila. Podle ní by „démonizace dieselové technologie“ byla špatnou reakcí na celý skandál.

Také v Česku je nafta zdaněna nižší sazbou: z každého litru odvede jen na spotřební dani řidič do státní kasy 10,90 Kč, z benzínu 12,84 Kč. Ministr financí Andrej Babiš ale odmítá úvahy, že by se sazba na naftu měla zvýšit.

„Důvodem pro změnu sazeb spotřební daně nemůže být jen to, že jedna automobilka nesplnila emisní limity. Ministerstvo financí připravuje střednědobou daňovou strategii, která bude zahrnovat i spotřební daně,“ řekl Babiš.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Další z rubriky

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Leo Express je po šesti letech poprvé v zisku. Vydělal 2,5 milionu

leo Express má ve flotile pět jednotek Stadler Flirt

Leo Expres je po šesti letech mnohamilionových ztrát poprvé v zisku. Společnosti založené Leošem Novotným mladším...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz