FlixBus si podmanil Evropu. Teď se chystá dobýt Ameriku

  14:57aktualizováno  14:57
FlixBus s jeho zelenými autobusy začal nejprve jezdit na několika trasách v Bavorsku. Když však Německo před pěti lety liberalizovalo svůj trh s dálkovými autobusy, stala se z FlixBusu největší dálková autobusová společnost v Evropě, která obsluhuje na sedmnáct set destinací ve dvaceti sedmi zemích. Nyní chce FlixBus oslnit také americký trh.

Autobus Flixbus | foto: FlixBus

Každý den nastoupí do jednoho z patnácti set jasně zelených autobusů průměrně přes sto tisíc cestujících, kteří se vydávají do destinací, jako jsou Berlín, Vídeň, Amsterdam, Kyjev, Lisabon nebo Kodaň.

S podporou soukromých kapitálových společností General Atlantic a Silver Lake Management rozšířila společnost v březnu své portfolio o vlak do Německa a experimentuje s dálkovými elektrickými autobusy. Kvůli eskalujícím ambicím změnila dokonce společnost v roce 2016 svůj název na FlixMobility. V Česku působí od roku 2015.

„Nevyhráli jsme proto, že máme hodně peněz a jsme vždy nejlevnější, ale proto, že jsme se zaměřili na zákazníka, značku a technologii,“ sdělil generální ředitel a jeden ze tří zakladatelů André Schwämmlein agentuře Bloomberg

Tím měl na mysli to, že společnost Flix zůstala mimo špinavé a kapitálově náročné podnikání, jehož doménou je vlastnit a provozovat autobusy, a místo toho přijala podobný model jako společnost Uber Technologies. Společnost ponechává operativu na přibližně třech stovkách partnerů – převážně malých, rodinných společností, které získávají tři čtvrtiny příjmů z jízdenek. To společnosti Flix umožní soustředit se na plánování, zákaznický servis a prodej jízdenek online. 

„Je to marketingový stroj,“ říká výkonný ředitel společnosti Autobus Oberbayern Nico Schoenecker, který spolu s dalšími kolegy jezdí pod značkou FlixBus. Stejně jako všichni ostatní ve vozovém parku Flix jsou i autobusy těchto dopravců vybaveny wi-fi, elektrickými zásuvkami a sedačkami, které se dají nastavit tak, aby pasažéři měli více prostoru. Předtím, než se spojil s FlixBusem, působil Autobus Oberbayern na trase mezi Mnichovem a Prahou. Od chvíle, kdy došlo ke spojení, se počet zákazníků linky zvýšil více než šestkrát. „Jsou blíž k zákazníkovi než tradiční autobusové společnosti,“ vysvětluje příčinu Schoenecker.

Vstup do Česka provázela kritika

Schwämmlein a jeho partneři se snaží replikovat svůj model také v USA a plánují letos v létě na jihozápadě Ameriky spojit města jako Los Angeles, Las Vegas nebo Phoenix.

FlixBus je přesvědčen, že svůj úspěch z Evropy může přenést do Spojených států. Dokonce se mu podařilo dosáhnout v minulém roce zisku i v místech, kde existují dostatečné alternativy k autobusu – rozsáhlá vlaková síť a spousta levných letů.

Jak ale ukázal příklad Česka, vstup na nový trh mohou provázet neočekávané komplikace. FlixBus vtrhl na český trh loni s nabídkou plovoucích cen, díky kterým se občas dostala níže než konkurence. Dopravce však zavalila vlna kritiky ze strany zákazníků, kteří si stěžovali na velká zpoždění autobusů a nedostatečnou komunikaci společnosti s klienty (více v článku Cestující kritizují FlixBus: jezdí pozdě a špatně komunikuje).

FlixBus se nízkými cenami snažil narušit dominantní postavení RegioJetu Radima Jančury, nabízel například jízdenky za symbolickou jednu korunu, pokud si zákazník pořídil aplikaci dopravce. RegioJet zase nabízel v podzimní akci „dvě jízdenky za cenu jedné“ (více v článku). Jak dopravci obstáli, zjišťovali reportéři iDNES.cz (viz TEST: Žlutí proti zeleným. Je lepší RegioJet, nebo FlixBus?)

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Najdete na iDNES.cz