Válka autobusů pokračuje. Jančura viní FlixBus z nekalé soutěže

  17:49aktualizováno  17:49
Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se chystá v nejbližších dnech poslat předžalobní výzvu konkurenční autobusové společnosti FlixBus. Tvrdí, že konkurent se dopouští nekalé soutěže, protože jezdí více než půl roku za podnákladové ceny a jeho snahou je vytlačit konkurenci z trhu.

Nové plány autobusového dopravce Student Agency představil majitel společnosti Radim Jančura. (4. dubna 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle mluvčí FlixBusu Martiny Čmielové jde zatím o bezobsažná nařčení. Ta uvedla, že cenové kampaně a pobídky jsou časově omezené. Jednoznačně tvrzení o podnákladových cenách nepopřela.

FlixBus vstoupil na český trh loni v srpnu a Jančura tehdy řekl, že ho konkurent přišel zničit. Za tím si stojí i teď. „Jeho cílem není přinést konkurenci a soutěžit kvalitou služeb, ale získat monopol. Takto postupuje i v dalších státech Evropy. Uvidíme, jak na předžalobní výzvu zareaguje,“ uvedl Jančura. S právníky shromažďuje důkazy, jimiž je především dlouhodobé sledování průměrných cen na některých trasách.

Podle Čmielové však může FlixBus pracovat s nižší cenou. „Konkurence je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazeností spojů roste,“ uvedla. Podle RegioJetu jsou však náklady srovnatelné a káva a noviny zdarma nehrají roli.

Jančura cenovou válku dobře zná

Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. „Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není,“ řekl Jančura.

Kdyby podle něj chtěl FlixBus konkurovat, a ne ho zničit, začal by nejpozději po půl roce jezdit za ceny odpovídající nákladům. „Při průměrné obsazenosti 80 procent jsme však spočítali, že jezdí na lince Praha - Brno za 35 haléřů na kilometr, což náklady nepokryje,“ řekl Jančura.

Cestu, jak FlixBus porazit, vidí směřováním na železnici. „Pro FlixBus jezdí 300 dopravců s 3000 autobusy. Sami žádné nemají. Na železnici však nemají možnost si takové dopravce koupit, protože v Evropě v podstatě nejsou. A pokud ano, chtějí jezdit pod svou značkou,“ uvedl Jančura.

Autobusy však Jančura opustit nechce a ač v minulosti neměl zájem operovat s nimi v zahraničí, nyní názor změnil a chce v něm hrát výrazně větší roli než dosud. „Abychom byli úspěšní, nelze nic bližšího prozradit,“ řekl Jančura.

Postupně v posledních letech otevírá více nové mezinárodní linky než vnitrostátní. Jednou z novinek je linka z Košic navazující na vlaky z Prahy, která zamíří na Ukrajinu do Užhorodu a Mukačeva.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz