Válka autobusů pokračuje. Jančura viní FlixBus z nekalé soutěže

  17:49aktualizováno  17:49
Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se chystá v nejbližších dnech poslat předžalobní výzvu konkurenční autobusové společnosti FlixBus. Tvrdí, že konkurent se dopouští nekalé soutěže, protože jezdí více než půl roku za podnákladové ceny a jeho snahou je vytlačit konkurenci z trhu.

Nové plány autobusového dopravce Student Agency představil majitel společnosti Radim Jančura. (4. dubna 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle mluvčí FlixBusu Martiny Čmielové jde zatím o bezobsažná nařčení. Ta uvedla, že cenové kampaně a pobídky jsou časově omezené. Jednoznačně tvrzení o podnákladových cenách nepopřela.

FlixBus vstoupil na český trh loni v srpnu a Jančura tehdy řekl, že ho konkurent přišel zničit. Za tím si stojí i teď. „Jeho cílem není přinést konkurenci a soutěžit kvalitou služeb, ale získat monopol. Takto postupuje i v dalších státech Evropy. Uvidíme, jak na předžalobní výzvu zareaguje,“ uvedl Jančura. S právníky shromažďuje důkazy, jimiž je především dlouhodobé sledování průměrných cen na některých trasách.

Podle Čmielové však může FlixBus pracovat s nižší cenou. „Konkurence je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazeností spojů roste,“ uvedla. Podle RegioJetu jsou však náklady srovnatelné a káva a noviny zdarma nehrají roli.

Jančura cenovou válku dobře zná

Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. „Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly. Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není,“ řekl Jančura.

Kdyby podle něj chtěl FlixBus konkurovat, a ne ho zničit, začal by nejpozději po půl roce jezdit za ceny odpovídající nákladům. „Při průměrné obsazenosti 80 procent jsme však spočítali, že jezdí na lince Praha - Brno za 35 haléřů na kilometr, což náklady nepokryje,“ řekl Jančura.

Cestu, jak FlixBus porazit, vidí směřováním na železnici. „Pro FlixBus jezdí 300 dopravců s 3000 autobusy. Sami žádné nemají. Na železnici však nemají možnost si takové dopravce koupit, protože v Evropě v podstatě nejsou. A pokud ano, chtějí jezdit pod svou značkou,“ uvedl Jančura.

Autobusy však Jančura opustit nechce a ač v minulosti neměl zájem operovat s nimi v zahraničí, nyní názor změnil a chce v něm hrát výrazně větší roli než dosud. „Abychom byli úspěšní, nelze nic bližšího prozradit,“ řekl Jančura.

Postupně v posledních letech otevírá více nové mezinárodní linky než vnitrostátní. Jednou z novinek je linka z Košic navazující na vlaky z Prahy, která zamíří na Ukrajinu do Užhorodu a Mukačeva.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz